Начало Други Тест на екологичните накладки Ferodo Eco-Friction

Тест на екологичните накладки Ferodo Eco-Friction

173
0

Пътуваме към Белград. Малко след сръбската столица е пистата Навак – бившо летище, а сега преустроено в трасе, на което се намира Академията за шофиране. Там Federal-Mogul Motorparts – подразделение на Federal-Mogul Holdings Corporation е организирала събитието Ferodo Eco-FrictionDays. В групата сме журналисти и клиенти, а целта не е да тестваме спирачните накладки Ferodo Eco-Friction.

Federal-Mogul Motorparts вече ни представи въпросните „зелени“ накладки, направени от този иновативен екологичен материал. Но това беше на теория и ние вече писахме за това. Друго си е обаче, тези иновативни и високотехнологични изделия да се видят в действие. Сега, край Белград, ни предстоеше точно това да оценят качествата им по време на работа, когато новите накладки Ferodo Eco-Friction са монтирани на автомобил. Всъщност автомобилите са два еднакви – VW Golf VII 1.6 TDI 81 кВт с автоматични предавателни кутии DSG. Първият е оборудван със спирачни накладки за оригинално вграждане. Вторият – с новата Ferodo Eco-Friction технология. Тестът е подобен на този, който се изискван от много производители на автомобили за хомологизирането на фрикционен материал. Автомобилите са оборудвани с нови дискове и накладки, които са преминали задължителната фаза на разработване – серия от повече от 200 спирания с намален натиск върху спирачния педал с цел избягване на внезапно или рязко спиране.

Колите бяха оборудвани също и с няколко GPS системи, за да измерят скоростта на автомобила и спирачния път (в метри) от момента на натискане на спирачния педал при скорост над 80, но до 90 км/ч., до пълното спиране на колата. Всеки тест бе повторен първо от черния Golf с обикновени накладки, а след това зеления „екологичен“, оборудван   с накладки Ferodo Eco-Friction.

Тръгвам с черния автомобил, ускорявам до около 85 км/ч. – поне толкова показва екрана монтиран вдясно от мен, под огледалото за задно виждане. Натискам рязко спирачка и колата спира. Спирачният път е отчетен. После още веднъж се връщаме и още веднъж спирам рязко. После се качвам в зеления Golf повтарям упражнението. Спирането е еднакво ефективно. Поне такова е усещането ми. Все пак, кое е по-ефективно, най-добре ще покажат данните от измерването.

След като цялата ни група мина на теста, дойде време за анализ. Усреднените данни на цялата група показват, че спирачният път на зеления автомобил е 23,58 м, а на този с обикновените накладки – 23,32. Минималният спирачен път е 21,52 м в полза на екологичния материал срещу 22,10 м за обикновения. Максималния спирачен път обаче е също почти еднакъв – 24,98 м за еко и 24,17 м за стандартния. Така че няма кой знае каква разлика, въпреки че има разлика и скоростта, и в натиска върху спирачката за всеки опит. По-важното е, че екологичните накладки на Ferodo, наречени Eco-Friction опазват природата и са без мед. Неслучайно една от хостесите по време на теста бе облечена в зелено.

Спирачните накладки Ferodo Eco-Friction бяха въведени на пазара като оригинално оборудване през 2014 г. от Daimler, които избраха да ги вградят на новия Mercedes-Benz C-Class. Гамата използва фрикционни технологии с ниско или нулево съдържание на мед. Така Federal-Mogul стана един от първите производители на спирачни системи, които снабдяват производителите на автомобили с този вид спирачни накладки. След Mercedes, също и Audi и FCA решиха да използват щадящата околната среда технология на Ferodo за спирачните си платформи.

Защо без мед? Медта е ключова съставка при създаването на спирачните накладки, тъй като повишава издръжливостта, намалява нивата на шум, ограничава тресенето на кормилото и окачването по време на спиране и допринася за фрикционната стабилност при широк диапазон от работни температури. Медта съставлява 5 до 20% от масата на накладката при органичните без азбест формули, познати като Non Asbestos Organic, и при формули с ниско съдържание на стомана, използвани в Европа, Азия и Северна Америка.

Законодателството в някои щати на Америка изисква премахването на медта от спирачните накладки заради негативното й влияние върху околната среда. Съдържанието на мед е ограничено на по-малко от 5% от цялото тегло на накладката и ще бъде намалено до по-малко от 0.5%. Затова алтернативните формули като Ferodo Eco-Friction са новият стандарт за всички бъдещи автомобили в света. Законът, който изисква производителите на накладки да елиминират медта от техните продукти, ще влезе в сила по света през 2025 г. Federal-Mogul, благодарение на опита, придобит през годините в развиването на алтернативни формули и фрикционни материали, предрече бъдещите нужди на световните пазари. Много от най-важните автомобилни производители сега разчитат на Federal-Mogul за оборудването на техните автомобили с Ferodo Eco-Friction материали.