През 1999 г. Тойота излезе от световния рали шампионат, за да се ориентира към нови предизвикателства като Формула 1 и световния шампионат за издръжливост. След 16 години обаче от Тойота тим Европа решиха да се върнат към корените си и към шампионата, където имаха най-сериозни успехи.
„Рали спортът е част от ДНК на Toyota Motorsport GmbH (TMG)“, подчерта след обявеното официално в петък решение за завръщане във WRC техническият директор Паскал Васлон. С развитието на Yaris R1A и GT86 CS-R3, TMG отново предизвика интерес към централата в Кьолн.
„Рали спортът е сред най-сериозно развиващите се активности за Тойота“, обясни и президентът на TMG, Йошиаки Киношита. Фирмата се осмелява да започне развитието на Yaris за рали спорта още преди официалното одобрение от Япония. Развитието на този автомобил събужда старата страст на Киношита, който е бивш рали пилот. „Този спорт е в кръвта ми и съвсем нормално следях от съвсем близо развитието на новата кола. Ходех всеки ден до завода и сядах в колата, за да се убедя в напредъка.“
След като през изминалите години фирмата се занимава предимно с развитието на коли за световния шампионат за издръжливост, работата по рали автомобил е едно ново начало.
„Тойота имаше много успехи през 90-те години на ХХ век и успя да спечели титли и при пилотите, и при конструкторите“, обяснява и Емануеле Батисти, отговарящ за рали проекта на TMG. Инженерите на фирмата обаче знаят, какво им е необходимо за изграждането на добър WRC автомобил.
„При рали автомобилите от техническа гледна точка има три сериозни предизвикателства“, обяснява Васелон. „Първо трябва да бъде достигнат лимита на килограмите. От друга страна трябва силен двигател, който да задвижва четирите колела на този автомобил. Следващото важно нещо е ефективно окачване.
При колите, развивани за писта, условията са лесно предвидими, дори диапазона, в който функционира колата да е много малък. В рали спорта трябва да си бърз при всякакви условия. Именно заради това трябва на пилотите да се предостави много по-голям диапазон на действие.“
Това потвърждава и Батисти.
„При рали автомобилите трябва да се намери най-добрият компромис между мощност и надеждност. Тези коли се използват при много по-различни и тежки условия. От високи до температури под нулата, от кал до асфалт и скокове.“
Същото важи и за 1,6-литровия турбо агрегат, който ще използва новата кола.
„Кривата на мощността трябва да бъде колкото се може по-широка“, обяснява отговорникът на отдела за развитие на двигателите Фалк Шулковски. „Въртящият момент трябва да бъде голям, но в същото време да се развива равномерно. В основната си част той е като двигател за цивилен автомобил, но на съвсем друго ниво.“
През 2014 г. и с развитието на Yaris WRC инженерите получават доста отговори на важни за тях въпроси.
„През годината успяхме да тестваме както на асфалт, така и на макадам“, продължава Батисти. „Колата е достатъчно надеждна и успяхме да съберем достатъчно данни за допълнителното ѝ развитие.“
През тази година тест програмата на фирмата ще движат Стефан Саразен и Себастиян Линдхолм. Своя дебют пък Yaris WRC ще направи в началото на 2017 г.