От Иван Тенчев
Преди началото на тазгодишния сезон във Формула 1 бях силно впечатлен най-вече от подготовката на екипа на Уилямс.
Не от резултатите, от самата подготовка, от направеното преди и по време на Гран при на Австралия. Не че в предишните години Уилямс не са се готвили сериозно или че останалите седяха със кръстени ръце. Миналата година “синьо-белите” също бяха шампиони в тестовете като навъртяха 14 000 км през зимата. Сега обаче нещата са невероятни, а работата на отбора бе несравнимо по-голяма дори от тази на Ферари и Макларън. Самият Франк Уилямс не почива нито един ден през зимата.
Според хора, които го познават, за него това е най-решителният момент от години. Договорът с BMW още не е подновен, а макар и да завърши втори миналия сезон, тимът му разочарова. Подобно нещо той едва ли ще допусне да се случи пак.
Вярно е, че през зимата резултатите не изглеждаха добри, но в крайна сметка колите му счупиха рекордите и в Херес, и във Валенсия.
В Австралия се представиха ……., но редуват силни със слаби времена.
Потенциалът им очевидно е голям и именно от неговата реализация ще зависи в голяма степен интригата в целия шампионат.
Защото ако всичко наистина даде резултат ще стане страшно интересно във всяко състезание.
Когато журналистите попитаха Франк в Мелбърн по какво най-вече се отличава сегашната му кола от миналогодишната, той отговори:
– По възможността да се развива. Миналата година практически не бяхме в състояние да усъвършенстваме колата от Гран при на Канада нататък.
С две думи концепцията е била напълно изчерпана и тъй като Уилямс за разлика от Ферари не я смени напълно, нещата се влошиха.
Сега обаче всичко е различно. Философията на новия автомобил е принципно различна. Двигателят на BMW P83 е същият като архитектура – 10-цилиндров, под 90 градуса, 2998 куб. см, с изрично упоменати “пневматични” клапани. Но “нито един от неговите пет хиляди детайли не е същият”, според д-р Марио Тайсън.
При това този двигател бе пуснат на тестове първи от всички агрегати за новия сезон и стъпка по стъпка изглежда наистина изпипан.
Двигателят бе качен за първи път на стенд за изпитания на 31 юли миналата година. Ралф Шумахер го изпробва на писта още на 18 септември в Барселона. Преди екипът да замине за последния старт в Япония два двигателя Р83 навъртяха зад гърба на Ралф и особено с Марк Жене, общо 1289 км.
След това през декември Монтоя за първи път тества новия мотор в Барселона и то вече в комбинация с новата скоростна кутия, задно окачване и спирачки. Максималният режим бе повишен с около 300 до 500 оборота, след като бе проверена работата на всички системи.
Кастрол достави ново масло както за двигателя, така и за по-леката и малка трансмисия, по която тимът работи от миналото лято заедно с Xtrac. В самата Австралия от маслата бяха доставени по-големи количества от традиционните 70 литра двигателно масло и 30 литра трансмисионно, макар според новия правилник да е забранено източването на течности със специфично тегло под 1,1 между квалификацията и състезанието.
Пак през декември Франк Уилямс подписа в Рио де Жанейро нов договор за доставка на гориво Петробрас, а бразилците обявиха, че са инвестирали 1 милион долара за нови апарати в центъра си Кеменс и скоро ще изпратят нов бензин.
Бензинът пристигна по-късно на тестовете и стана ясно, че и той, както този на Шел за Ферари, е олекотен и с по-добра ефективност, което е много важно сега при забраната за зареждане между квалификация и състезание. Бразилците доставиха в Мелбърн традиционните 1200 литра от новото гориво.
Картите за управление на новия мотор също бяха настроени още през последния месец на миналата година. Разбра се, че електрониката за неговото управление е съвсем нова. Инжекционните системи също.
1 500 впръсквания и 9 000 измервания скоростта на буталата управлява новата система, която обработва общо 150 000 данни за същото време.
Хюлет Пакард достави на тима последните си продукти във всяка област: от суперкомпютри за проектирането и изработването на новия модел до лаптопи за момчетата на пистата.
Нормално в състезание Хюлет Пакард доставя на тима 16 лаптопа и 25 стационарни компютъра плюс 100 радиостанции. Но тази година в Мелбърн и тази бройка изглежда беше завишена.
Общата дължина на кабелите за информация в бокса бе 500 м, а на тези за връзка с пита – 300 м.
Само през втората седмица на януари трите коли, с които тренираше Уилямс в Барселона под ръководството на тестшефа Тим Нютън, навъртяха още 3572 км с междинния модел…