Шефът на Tesla Елон Мъск се стреми към независимост и ефективност. И смята да постигне това чрез повече собствено производство на батерии и иновативна технология за сухо покритие. Стратегията е насочена към Cybertruck и очакваното Robotaxi на Tesla.
Tesla е една от автомобилните фирми с най-голяма дълбочина на добавената стойност. Едва ли има друг производител, който да използва толкова много собствени продукти, колкото компанията на Елон Мъск. Според съобщение на новинарския портал The Information обаче това не е достатъчно за шефа на Tesla. Той има намерение да увеличи още повече собственото производство на батерии. Тези акумулатори ще захранват Cybertruck и очакваното Robotaxi, което Мъск планира да представи на 10 октомври 2024 г.
Понастоящем Tesla се снабдява с по-голямата част от своите батерии от външни доставчици, като Panasonic и LG. Като разработва свои собствени акумулаторни клетки, по-специално клетката 4680, компанията се стреми да намали зависимостта си от външни източници. Това е част от стратегията на Мъск за по-нататъшно снижаване на разходите и увеличаване на маржа в производството на електромобили. Освен това би го направило по-малко зависим от санкции, като например наказателните мита, наложени от ЕС върху електромобилите от Китай.
Tesla все още произвежда много отпадъци от батерии
Редица автомобилни компании вече са осъзнали, че собственото производство на клетки не е гаранция за успех – включително и самата Tesla. Според съобщения между 70 и 80% от тестовото производство на голямата клетка 4680, собствена разработка на Tesla, завършва като отпадък. По-голямата част от произведените от Tesla катоди в момента все още се бракуват. Обичайният за бранша брак е по-малко от два процента. Проблемът се състои в това, че катодите са основен компонент на батериите. Поради използваните материали те са и един от най-важните фактори, определящи разходите при производството им. Ако се провалите тук, губите много пари.
В допълнение към производството на клетка 4680 по конвенционалния метод Tesla работи и върху процес на сухо покритие. Според съобщения в медиите и туитове на Мъск и други служители на Tesla компанията вече отбелязва напредък в тази област. Въвеждането на тази технология в батериите на Cybertruck е планирано за средата на 2025 г. Целта при това е да се произвеждат от 2000 до 3000 пикапа седмично. Tesla планира до 2026 г. да предложи четири различни автомобила с батерия 4680 с технология сухо покритие, съобщава The Information.
По-евтини и по-екологични батерии
Предимството на сухото покритие е, че след нанасянето на течния активен материал при производството на катода и анода вече не е необходим продължителният и енергоемък процес на сушене в пещи с дължина десетки метри. Производители като VW също работят върху такъв производствен процес. При него активният материал се нанася под налягане върху медните и алуминиевите фолиа, които по-късно стават част от клетките на батерията. Повечето компании обаче все още са на етап прототипи и се борят да прехвърлят процеса от лабораторията към масовото производство.