През 2024 г. Tesla продаде по-малко автомобили, отколкото през предходната година – за първи път от девет години насам. Като цяло доставките са намалели с 1,1%.
Миналата година Tesla достави на клиенти по целия свят 1 789 226 автомобила. През 2023 г. бяха отчетени 1 808 581 продажби. Произведените 1 773 443 бройки също са по-малко от 1 845 985-те автомобила в предходната година.
Този спад в продажбите е особено забележителен, тъй като преди това Tesla се радваше на непрекъснат период на растеж. Първоначално компанията беше прогнозирала леко увеличение за 2024 г., но не успя да постигне тази цел. За това развитие допринесоха няколко фактора – включително по-слабото търсене на важните пазари Европа и Китай и все по-застаряващата моделна гама.
Предизвикателства на ключови пазари
В Европа Tesla загуби пазарен дял, включително от Skoda Enyaq, която замени Model Y като най-продаван електромобил. Търсенето на електрически автомобили в Европа намаля като цяло. Това оказа отрицателно въздействие върху броя на продажбите на Tesla. Моделът Y, който дълго време се смяташе за бестселър, беше засегнат особено силно.
В Китай, един от най-важните пазари за продажби на електрически превозни средства, местният конкурент BYD оказа значителен натиск върху Tesla. BYD увеличи продажбите си на чисто електрически автомобили с 41% до 1,76 милиона броя. Същевременно Tesla трябваше да се бори със стагниращи или леко намаляващи продажби. Затрудненията на Tesla се дължат и на засилената конкуренция от страна на други местни доставчици, както и на по-слабата склонност към покупки сред китайските клиенти.
Остаряла моделна гама
Друг фактор е моделната гама, която вече се възприема като остаряла. Докато конкуренти като BYD и европейски производители непрекъснато въвеждат нови модели и технологии, асортиментът на Tesla остава, общо взето, непроменен. Вярно е, че компанията планира модернизация за своя най-продаван модел Y и нови технологии, като автономни роботаксита. Тези иновации обаче са все още далеч. Анализаторите смятат, че може да минат години, преди новите технологии да са готови за пазара.
Освен това в момента Tesla не разполага с по-широка палитра, насочена към различни клиентски сегменти. Фокусът върху няколко модела, като Model 3 и Model Y, се оказа слабо място на един все по-конкурентен пазар. По-специално Cybertruck, който беше обявен като революционен продукт, досега не успя да постигне очаквания отклик сред публиката.
Подем в края на годината през четвъртото тримесечие
През четвъртото тримесечие на 2024 г. Tesla постави нов тримесечен рекорд с 495 570 доставени автомобила. Това стана възможно отчасти благодарение на засилените маркетингови мерки, като например оферти за безлихвено финансиране и безплатно зареждане от Supercharger. По този начин компанията успя да увеличи значително своите показатели в сравнение с третото тримесечие на 2024 г. (462 890 автомобила).
През четвъртото тримесечие са произведени общо 459 445 автомобила, а са доставени 495 570 единици. Този скок в края на годината показа, че Tesla е способна да постига резултати под натиск. Въпреки това този успех не беше достатъчен, за да компенсира по-слабите продажби от първите три тримесечия. В сравнение с предходната година липсваха над 19 000 автомобила, за да бъде надхвърлен общият резултат за 2023 г.
Светъл лъч за Tesla беше сегментът за стационарно съхранение на енергия. През четвъртото тримесечие на 2024 г. компанията инсталира 11 гигаватчаса (гВтч) акумулиращи системи. Това е най-добрият тримесечен резултат в историята на фирмата. Инсталираният капацитет за цялата година възлиза на 31,4 гВтч. Тази област показва силен растеж и предлага потенциал за бъдещето.
Перспективите на Tesla
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск вижда компанията „между две вълни на растеж“. За бъдещия подем той разчита на нови технологии, като автономните превозни средства и разширяването на бизнеса със съхранение на енергия. В същото време обаче Tesla трябва да се справи с остаряващата моделна гама, по-силната конкуренция и като цяло по-слабото търсене на ключови пазари.