Тойота може да добави още един прототип в WEC. Японският производител обмисля да разполага с още един хиперавтомобил, който да предостави на клиентски отбор, подобно на Ферари и Порше. Това може да се случи най-рано през 2026 г.
В момента Тойота разполага с два автомобила в категорията Hypercar. Единият от тях е с №7 и екипаж Ник де Врис/Майк Конуей/Камуи Кобаяши. В №8 пък са световните шампиони Брендън Хартли/Себастиен Буеми/Рио Хиракава.
Тойота е част от WEC още от 2012 г. Традиционно японците използват два автомобила в топ категорията на шампионата. Изключение прави сезон 2017, когато имаше трети прототип №9, който участва в избрани състезания
Наскоро Тойота разкри, че може да вземе пример от съперници като Ферари и Порше и да пусне трети автомобил на някои клиентски отбор. Според състезателният директор на Тойота в WEC Роб Льопен е вече твърде късно да се реализира подобен план за следващия сезон. Според него, допълнителен прототип в класа на хиперавтомобилите не може да се осъществи преди 2026 г.
„Виждаме какво прави Ferrari със своя клиентски или сателитен автомобил и това ни харесва“, каза Льопен.
„Ясно е, че използването на допълнителен автомобил дава повече възможности. Това е нещо, което разглеждаме за в бъдеще.“
Времето, необходимо за построяването на допълнителен хиперавтомобил и създаването на инфраструктура за неговото управление, би направило невъзможно появата на още един прототип Тойота GR010 в WEC през 2025 г.
„Ако щяхме да го направим догодина, трябваше вече да сме взели решение, а в момента нищо не е решено“, каза той. „Това не може да бъде краткосрочно решение. Знаем какви са сроковете за доставка на всички компоненти при сегашните обстоятелства.“
Тойота предпочита начина, по който работи Ферари. Скудерията има два заводски прототипа, които се състезават от началото на миналата година. Единият носи №50 и е пилоти Мигел Молина/Антонио Фуоко Никлас Нилсен. Вторият е с №51 и пилоти Антонио Джовинаци/Алесандро Пиер Гуиди/Джеймс Каладо. Тази година Ферари добави още едни прототип в категорията на хиперавтомобилите. Той е с №83 и пилоти Роберт Кубица/Йе Ифей/Робърт Шварцман
„Все още не сме на етап, в който да кажем, че искаме да го направим по този начин. Ако питате мен, начинът, по който го прави Ферари ми харесва“, каза Льопен.
Той подчерта, че сложността на експлоатацията на LMH със задвижване на четирите колела ще се противопостави на посоката, която Порше. Германският производител продаде няколко прототипа 963 на частни отбори. Два от тях са при Jota, а един- при Протон Компетишън.
Допълнителната Тойота няма да може да печели точки за шампионата на производителите в WEC. Вместо това тя ще се състезава в световната купа за отбори. В момента там участват допълнителните прототипи на Ферари и Порше.
Има и едно нещо, което не е ясно- дали ще има място за допълнителна Тойота през следващата година. Стартовата решетка на WEC е на път да се разшири до 40 автомобила през следващата година. В същото време производителите най-вероятно ще бъдат задължени да използват по два автомобила.
Догодина към категорията на Hypercar ще се присъедини и Астън Мартин. Също така се очаква да има по още един автомобил на марки като Кадилак, Ламборгини и Isotta Fraschini. Това би означавало, че решетката ще бъде препълнена.
Запитан дали ще има място за още една Тойота при по-нататъшното разширяване на хиперавтомобилите, Льопен отговори: „Колко автомобила има Порше? Колко автомобила има Ферари? Защо ние да не използваме три?“
Миналия месец Тойота спечели 6-те часа на Имола благодарение на автомобил №7. Така японците се отърсиха от трудния старт на сезона в Катар.
No, yesterday wasn’t a dream! 🤩🥇#ToyotaGAZOORacing #WEC #6HImola #GR010Hybrid #PushingTheLimitsForBetter @autodromoimola pic.twitter.com/fDn26s3SYI
— TOYOTA GAZOO Racing WEC (@TGR_WEC) April 22, 2024