Специалисти от Toyota показаха ново поколение четирицилиндрови двигатели с вътрешно горене. В бъдеще те ще се използват и в модели на Mazda и Subaru.
За много автомобилни производители краят на двигателите с вътрешно горене изглежда подпечатан. В действителност обаче бензиновите и дизеловите мотори далеч не са мъртви. В Япония Toyota заедно с Mazda и Subaru представи ново поколение четирицилиндрови агрегати с вътрешно горене. Показани бяха три различни двигателя с работен обем 1,5, 2,0 и 2,5 литра.
Ще могат да работят с различни горива
Четирицилиндровият двигател с работен обем 2,5 литра е с атмосферно пълнене, докато другите два мотора са оборудвани с турбокомпресори. Очаква се обаче и 1,5-литровият бензинов агрегат да има и версия на с атмосферно пълнене. Според японските инженери триото ще може да се зарежда с най-различни горива. В допълнение към обичайните изкопаеми въглеводороди това включва и CO2 неутрални горива, като течен водород, синтетично и биогориво.
В сравнение с днешните двигатели със сравнително голям работен обем новото поколение трябва да е с около десет процента по-леко. По-малко ще е и необходимото монтажно пространство. В същото време плътността на мощността и икономичността ще се подобрят. Конкретните данни за мощността и разхода на гориво ще бъдат представени по-късно, тъй като поколението двигатели все още е във фаза на разработка. Въпреки това Toyota вече обещава, че благодарение на плоската си конструкция специално по-малкият двигател с атмосферно пълнене ще се вписва и в най-новите концептуални проекти за автомобили с много ниска, аеродинамична предна част.
С 30 процента по-икономичен
Най-мощният от агрегатите ще бъде двулитровият турбомотор, който ще е значително по-мощен от досегашните 2,4-литрови бензинови турбомашини. Въпреки това специалистите от фирмата очакват той да е с 30 процента по-икономичен. Според Toyota всички двигатели с вътрешно горене са били и ще бъдат проектирани за интегриране в различни хибридни системи. Паралелно Toyota работи с японската петролна компания Idemitsu Kosan и други големи индустриални фирми – включително Mitsubishi – за създаване на верига за доставка на CO2 неутрални горива. Ясната цел на японците е да запазят двигателите с вътрешно горене живи в дългосрочен план чрез декарбонизация.
Президентът на Toyota (председателят на Надзорния съвет) Акио Тойода предполага, че делът на електрическите автомобили в световен мащаб ще достигне максимум 30%. Той смята, че проблемът не е двигателят с вътрешно горене, а само въглеродът, който се отделя в атмосферата като CO₂ при изгарянето на изкопаеми горива.
Фактът, че Toyota работи с Mazda и Subaru по новото поколение двигатели, е напълно логичен. От една страна, компанията притежава 20% от акциите на Subaru и около 5% от Mazda. От друга страна, значително по-малките марки в момента се концентрират върху основните си компетенции: хибридните боксерни двигатели (Subaru) и по-нататъшното развитие на ванкеловия двигател като генератор на енергия (Mazda).