В последните седмици почти всеки ден осъмваме с нови цени на горивата. За момента като че ли все още не се е отразило категорично тяхното поскъпване в стоките и услугите, които всекидневно ползваме. Всички просто наливат гориво и засега приемаме факта. А само за месец с около 40 стотинки за литър се е увеличила цената на горивата. И прогнозите на специалистите са, че тя категорично ще продължава да расте. Според изпълнителния директор на Петрол АД, Цветан Димитров, чака ни тежък период на инфлация и това ще продължава до момента, в който стандартното икономическо правило намери равновесната точка на търсене и предлагане. Основните фактори, които влияят върху цените са ръста на долара спрямо еврото и самата цена на петрола, която също расте. Тя, разбира се зависи от фактора търсене-предлагане.
Голямо обедняване и ново натрупване – кръговратен цикъл от векове
Когато преди две години започна кризата, много добивните предприятия затвориха, заради ниските изкупни цени и две години света консумираше това, което е добито през предходните години на предходни цени. Сега запасите започват да намаляват. Ниските цени спряха инвестициите в добивните индустрии недостигът започва да придобива все по-големи размери. За да започнат дейност отново на тях им трябва висока цена, която да покрие риска от стартиране на “ново начало”. И това касае много индустрии. Самият факт, че миналата година хартията се е изкупувала на 3-4 стотинки, а сега се изкупува на 15, което е вече 5 пъти по-висока цена е красноречив факт. Нейната цена ще “събуди” дърводобивната индустрия, но докато цикъла на производствата се завърти през това време ще има недостиг. И той ще става все по-голям, а цените все по-високи. “Започва голяма световна инфлация”, казва Цветан Димитров. “Освен това държавие напечатаха милиарди долари и евро без реално стоково покритие, за да изкупят банки и други институции и да ги спасят от фалит. Тези милиарди сега влизат в частния сектор, под форма на заеми, държавни поръчки. Те водят до увеличаване на паричната маса и намаляване на стоковите запаси.
Увеличаването на цените на горивата по никакъв начин не е индикация за излизане от кризата. Излизане от кризата ще дойде реално, когато инфлацията накара производствените фактори станат по евтини, включително и човешкия труд. И когато евтиният производствен фактор започне да се влага в себестойността на новата продукция ще има нова добавена стойност с ново потребление, с нови блага за тези пари, които са вложени. Така цикъла ще се завърти. Неминуемо ще минем през голямо обедняване и отново натрупване. Този цикъл се повтаря откакто съществуват всички икономики”, допълва Димитров.
Бъдещето на “зелените” автомобили
Безспорен факт е, че днес все повече се говори за автомобили с алтернативно захранване. Автомобилите, които щадят околната среда и са в отговор на намаляващите ресурси на петрол. Почти всички автомобилни производители вече показаха своите опити, а японците изкараха на пазара и електрическия Nissan Leaf. Кога обаче ще дойде реалното време на подобни автомобили?
„Автомобилните индустрии са вложили милиарди в сегашния начин на функциониране на двигатели с вътрешно горени. Тези инвестиции трябва да се изплатят и чак след това може да започне производство на алтернативни двигатели, смята Цветан Димитров. Европа и Япония ще бъдат лидери в тази посока, избягвайки ресурсната зависимост от арабския свят, Русия и Южна Америка. Те ще търсят такава алтернатива в изграждане на алтернативни енергийни източници. Но това ще става постепенно и ще отнеме много време. Докато има ресурс на суров петрол на относително ниски цени под 120-130 долара за барел, като долара запази този паритет спрямо еврото, стандартните автомобили ще продължават да са водещи. Поне 20 години ще минат докато електрическите автомобили изместят сегашната маса автомобили. Освен това потребителите трябва да имат достатъчно изгодно предложение, за да предпочетат алтернативното захранване.„