Мартин Уитакър коментира предстоящата Гран при на Саудитска Арабия. Шефът на събитието заяви, че пилотите от F1 ще останат много доволни от последните промени по уличната писта в Джеда.
Джеда прие първия си старт от F1 в края на 2021 г. Трасето веднага стана много популярно заради своята бързина и разположение. Въпреки това обаче по-голямата част от състезателите изразиха опасенията си относно безопасността на трасето и огромната поредица от слепи завои.
Организаторите на състезанието в Саудитска Арабия направиха няколко леко промени за миналогодишното състезание, които обаче се оказаха крайно недостатъчни. Затова в края на 2022 г. пистата в Джеда отново бе модифицирана.
Новите промени в Джеда включват добавяне на специални гумени линии в завоите с номера 3, 14, 19, 20 и 21. В същото време бяха монтирани по-ниски бордюри в завоите 4, 8, 10, 11, 17 и 23.
Видимостта на състезателите също се очаква да бъде значително по-добра. Това се дължи заради премесването на ограждащите стени около завой№ 14 и завой № 20, както и допълнителното монтиране на гумени линии. Стените на завои 8 и 10 също са премести с няколко метра по-назад, което допълнително подобрява видимостта.
Последните промени на уличната писта в Джеда са свързани с високоскоростните S-образни завои №22 и 23. Там формата на буквата „S“ е намалена благодарение на корекция на огражденията в завой №23 и добавянето на скосен бордюр. Крайният резултат от тези корекции е намаляване на скоростта на движение с около 50 км/ч.
„Пилотите от F1 ще одобрят от промените по пистата в Джеда. Днес те имат възможност да разгледат за първи път новата версия на трасето, която отговаря на най-високите стандарти за безопасност“, сподели Уитакър в подкаста F1 Nation.
„През зимните месеци отново направихме някои доста интересни промени, за да подобрим видимостта на пилотите. Следователно преместихме с няколко метра оградите на общо пет завоя на разстояние между два и седем метра. Така на някои места цялостният облик на трасето се променя значително.“
Pre Event – Track Changes #SaudiArabiaGP 🇸🇦
🇬🇧 Read this thread to discover all the track changes in Jeddah from the 2022!
🇪🇸 Lee este hilo para descubrir todos los cambios en Jeddah para este 2022!#Thread (0/4) pic.twitter.com/TNR8ck2av5
— The Right Turn F1 (@theRightTurnF1) March 15, 2023
Уитакър заяви, че промените по пистата в Джеда малко ще намалят времената за обиколка по време на отделните сесии
„Това ще намали донякъде времето за обиколка, но вероятно не толкова много. На практика може да се твърди, че подобряването на видимостта може дори да даде на водачите по-голяма смелост в някои от завоите. По този начин можем да видим още по-високи скорости в някои от завоите по трасето“, добави Уитакър.
Миналата година Мик Шумахер претърпя тежка катастрофа на пистата в Джеда. Германецът мина върху висок бордюр на десети завой, удари се в стените и разруши своя автомобил. Шумахер се отърва без сериозни наранявания от този ужасяващ инцидент, но бе принуден да пропусне състезанието в неделя.
Уитакър отбеляза, че първоначалните бордюри в Джеда били проектирани според старото поколение болиди в F1, което се използваше до 2021 г. Затова промените в някои от бордюрите са направени да отговарят по-добре на профила на новото поколение автомобили във Формула 1
„Ако си спомняте, един от проблемите беше свързан с факта, че пистата беше проектирана и построена за автомобилите от 2021 г. Когато стигнахме до новото поколение автомобили – представям си, че е имало и други писти, които също са се сблъскали с този проблем – бордюрите не работеха добре с автомобилите от модерната ера.“
„В резултат на това сменихме и почти всички бордюри на пистата в Джеда. Те са много по-плавни и имат много по-малък ъгъл от задната страна. Благодарение на това, сега автомобилът няма да губи ефективно сцепление при навлизане в горната част на бордюра“, завърши Мартин Уитакър.
At the #F1 stc #SaudiArabianGP tomorrow, the action and entertainment begin!
Are you ready?! pic.twitter.com/cumOL1lcwM
— Saudi Arabian GP (@SaudiArabianGP) March 16, 2023