BMW патентова нова технология за изгаряне на гориво. Бензиновите двигатели ще станат по-ефективни със специално предкамерно горене.
Предкамерно запалване – това веднага звучи познато за моторните фенове. До 80-те години на миналия век то беше предпочитан процес при двигателите на дизеловите автомобили. Сега идеята празнува своето възкресение в силно модифицирана форма при BMW. Марката е заявила пред Европейското патентно ведомство защита на права върху съответната технология. Това може да се види в публикация от август 2024 г.
Идеята зад предкамерното запалване в дизеловите двигатели бяха по-доброто изгаряне при ниски обороти, по-плавната работа на двигателя и по-ниските нива на шум. Новият патент на BMW, който ще се използва за бензинови мотори, се фокусира върху други предимства.
Горенето започва в предкамерата
Нека за момент да се спрем на техническата част. Патентованото изобретение се отнася до устройство за запалване в предкамера за двигатели с вътрешно горене. То се състои от предкамера с преливни отвори, които свързват предкамерата с основната горивна камера на двигателя. През тези отвори в предкамерата се подава гориво-въздушна смес, която се запалва там. Възпламеняването се извършва посредством запалителна свещ със запалителен електрод и отделен заземителен електрод. Те са част от новото изобретение.
Това разделяне предотвратява нежелани възпламенявания и позволява електродите да се монтират и демонтират самостоятелно. Предкамерното запалване осигурява бързо и ефективно изгаряне в основната горивна камера и може да доведе до по-висока плътност на мощността.
По-добри термични характеристики, повече мощност
Наистина това звучи малко объркващо, но описанието в заявката за патент е още по-неясно. С прости думи, технологията може да се опише по следния начин: Сместа в горивната камера над буталото вече не се възпламенява директно от запалителна свещ, а от предкамерното запалване.
Според патентната заявка BMW очаква също така новата конфигурация да осигури по-добри термични условия за запалителната свещ, монтирана над предкамерата. За да се постигне това, заземителният електрод, който обикновено е част от запалителната свещ, е вграден неподвижно в двигателя. Самата запалителна свещ, която, както обикновено, се завинтва в предназначената за нея резба, сега има само един запалителен електрод. Това конструктивно разделяне позволява по-добро разсейване на топлината. Така при високи натоварвания на двигателя се предотвратява преждевременното или закъснялото възпламеняване.
Дори ако крайните клиенти не вникнат докрай в идеите зад новата технология, тя би трябвало да им донесе осезаеми предимства:
- По-нисък разход на гориво
- Намалени емисии
- Повишена мощност на двигателя
- По-дълъг живот на мотора.
Или накратко: повече мощност и по-дълъг живот на двигателя при по-нисък разход на гориво и намалено количество замърсители. С други думи, точно това, което желаят феновете на двигателите с вътрешно горене. Особено като се има предвид, че технологията е независима от размера на двигателя, т.е. може да се използва както в редови трицилиндров мотор, така и в голям V8. Дали BMW действително ще внедри този патент в бензиновите двигатели на марката в обозримо бъдеще? Ще трябва да изчакаме и да видим.