Начало Избрани Във Ферари недоволни, че ФИА се забави с решението за крилата: Това...

Във Ферари недоволни, че ФИА се забави с решението за крилата: Това влияе пряко на скоростта, 2 месеца ги чакахме

2956
0
Оскар Пиастри, Ландо Норис, Шарл Льоклер, Карлос Сайнц, Ферари F1, Макларън F1
снимка: Майкъл Потс

Във Ферари не са доволни, че на ФИА ѝ отне месеци да разгледа събраните през втората половина на сезон 2024 данни за крилата на болидите. Шефът на Скудерията Фредерик Васьор заяви, че когато борбата в шампионата е толкова близка, колкото бе през миналата година, детайли като определена гъвкавост се превръщат в решаващо преимущество. ФИА дълго следи предните крила. За задните поиска от Макларън да ги промени скоро след Гран при на Азербайджан. По-късно бе посочено, че не само тимът от Уокинг е трябвало да промени задните си крила, но вниманието бе съсредоточено върху този тим. Макларън спечели титлата при конструкторите за 2024-та само с 14 точки преднина спрямо Ферари като битката продължи до финала в Абу Даби. В крайна сметка от ФИА решиха, че няма да променя тестовете за гъвкавост на предните крила за новата състезателна година.

„Това забавяне бе неприятно, защото става дума за решение, което влияе непосредствено на скоростта на колата. Два месеца не получихме отговор от федерацията дали определени крила отговарят на правилата или не“, заяви шефът на Ферари Васьор

„Колкото по-близка е борбата, толкова по-ожесточена е конкуренцията и толкова повече всичко се решава от дребни детайли. Когато в една десета от секундата се събират четири-пет болида, а един от тях разполага с гъвкаво крило, то това се превръща в решаващо преимущество“, допълни ръководителят на Скудерията.

Васьор сподели по-рано, че техническата директива относно планките под подовете на автомобилите коства на екипа немалко средства. Годишните бюджети на отборите от Формула 1 са лимитирани от няколко години и те не разполагат с неограничени пари както преди. Уилямс имаше най-много грижи през сезон 2024 заради поредица от тежки катастрофи в началото и края на годината. И големите отбори обаче не могат да се разпростират както преди. Тото Волф от Мерцедес сподели, че отборът е бил на границата да прескочи ограниченията.

„Бяхме много близо до това да прескочим лимита и едва успяхме да го избегнем. В края на годината се наложи да се откажем от няколко обновления и в аеродинамиката, и в механиката, защото просто не останаха пари за производство“, коментира Волф.

„Няма как да има резерв. В началото на годината, когато се правят новите автомобили, екипите харчат много, а след това пестят. Но някои скъпоструващи катастрофи съсипаха плана. [Андреа Кими] Антонели на Монца, [Джордж] Ръсел в Остин и Мексико – в един момент имахме само един комплект крила от определена конфигурация. В Мексико не можахме да се върнем към старите аеродинамични настройки, просто защото нямахме резервни части, а пари за нови детайли нямаше. Ограничението на бюджетите обаче проработи. Отборите са по-близо едни до други, а спортът стана стабилен. Получаваме реални печалби. Клишето, че Формула 1 само гълта пари, остана в миналото“, каза още ръководителят на Мерцедес в F1.

Подозрения относно легалността на определени болиди имаше не само от страна на Ферари и Васьор. Макс Верстапен намекна за своите съмнения пред нидерландския вестник „Де Телеграаф“.

„На заден план се случваха някои неща, заради които ние нямахме шанс в определени състезания. Знам го със сигурност, но никой никога няма да го признае“, заяви пилотът на Ред Бул

Шефът на Макларън в Гран при Андреа Стела бе категоричен, че всички обвинения и съмнения са просто страничен шум и опити за разсейване.

„Научаваш се да се справяш с това, когато се състезаваш на върха. Трябва да останеш концентриран. А за да го сториш, е необходим структуриран и съзнателен подход към изолиране на шума. Понякога трябва да се справяш и с дезинформация. Това го видяхме в случая с историята за вода в гумите. Някои неща нямат абсолютно никакъв смисъл и въпреки това се превръщат в новини. Стават нещо, което няма как да пренебрегнеш и се налага да се справяш. Това са нови елементи в работата, появяващи се след като достигнеш определено ниво и изискващи много внимание“, добави Стела.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by McLaren (@mclaren)