Макс Верстапен спечели Гран при на Италия и постави нов рекорд по последователен брой победи във Формула 1 – 10. Успехът за Ред Бул бе двоен благодарение второто място на Серхио Перес. Трети и четвърти се наредиха състезателите на Ферари Карлос Сайнц и Шарл Льоклер.
Температурата на въздуха бе 29 градуса, тази на пистата – 43 преди началото на надпреварата. Неделята бе най-горещият ден от началото на уикенда на пистата Монца. На грида Люис Хамилтън, Валтери Ботас и Кевин Магнусен бяха с гуми хард. Всички останали излязоха с медиум.
Юки Цунода отби встрани на пистата още в загряващата обиколка. Японецът се обади по радиото, че има проблем със задвижващата система и слезе от болида, който пушеше още отпреди да спре. Стартовата процедура бе прекратена. Шарл Льоклер пък попита по радиото всичко ли е наред с неговото Ферари, тъй като не завивало добре надясно. От Ред Бул се обадиха на Макс Верстапен, че очакват 5 минути отлагане на старта в момента, когато пилотите се подредиха обратно на стартовата решетка.
Nooooo Yuki!
Tsunoda pulls over at the end of the formation lap with a mechanical issue, and will not feature in the race 😭
The grid will do another formation lap#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/O5ove02N6R
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
Рейс контролът пусна обратно механиците на стартовата решетка, докато камион откарваше Алфа Таури-то. Имаше обаче проблем и със светофарната уредба, което забави всичко
В крайна сметка 20 минути след първоначално определения час стартовата процедура започна отначало. Този път всичко мина нормално. При потеглянето Карлос Сайнц затвори Верстапен и запази първото място. Джордж Ръсел атакува Льоклер. Англичанинът не се отказа, но Шарл запази третото място. Серхио Перес бе пети в колоната, следван от Оскар Пиастри, Алекс Албон, Ландо Норис, Люис Хамилтън, Нико Хюлкенберг.
Състезателната дистанция бе съкратена на 51 обиколки. Във втората от тях Албон успя да изпревари Пиастри за шестото място. Сайнц отвори разлика от близо секунда спрямо Верстапен. На още една секунда за Ред Бул-а вървеше Льоклер.
„Той вече започва да се пързаля, така че всичко е наред“, обади се Верстапен по радиото за поведението на Ферари-то пред него.
Рейс инженерът му Джанпиеро Ламбиазе го помоли все пак да внимава.
В шестата обиколка Верстапен атакува Сайнц, но испанецът се защити успешно.
„Много палаво!“, бе коментарът на Макс, докато от Ферари похвалиха Карлос за маневрата.
LAP 6/51
Verstappen puts Sainz under immense pressure, but he closes the door at Turn 1
„That was naughty!“ says Max 😅#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/K9Qffd3NWd
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
Верстапен отбеляза, че Ферари-то има страхотна скорост на правите. От питуола му казаха, че Сайнц вече има грижи със задните гуми
Същевременно от Скудерията се обадиха на Карлос какво е казал Макс за скоростта им. Перес опитваше да изпревари Ръсел, но не успяваше. Първият пилот в пита бе Пиер Гасли в 11-ата обиколка.
В 14-ия тур Перес и Ръсел излетяха от пистата при поредната атака на мексиканския пилот. При връщането мексиканският пилот бе пред пилота на Мерцедес. Серхио заяви по радиото, че съперникът го е избутал, но върна позицията.
Битката в челото продължи и в 15-ия тур Верстапен най-накрая изпревари Сайнц. В следващата обиколка и Перес успя да се справи с Ръсел. През това време Албон влезе в бокса и сложи хард.
LAP 15/51
Sainz’s defense finally cracks as he locks up a Turn 1 😱
Verstappen and Sainz run millimetres apart through Curva Grande, and Verstappen takes the lead!#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/X9YZAYoKHM
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
„Карлос има известни проблеми със задните си гуми“, каза Льоклер по радиото в 18-ата обиколка
Сайнц влезе в бокса в 20-ия тур, същото стори и Ръсел. Механиците на Ферари загубиха време – питът бе над 3 секунди. И Верстапен мина през пита през 21-ата обиколка, както и Льоклер. И при двамата спирането бе безупречно. Сайнц излезе на сантиметри пред Шарл, който тръгна да го атакува. Перес също смени гуми и се върна на пистата зад двете Ферари-та. В челото бяха Пиастри, Норис и Хамилтън, които не бяха спирали в бокса.
Ръсел получи 5 секунди наказание за излизане от пистата и спечелване на предимство спрямо Естебан Окон.
Пилотите на Макларън бяха следващите пилоти в бокса, само Хамилтън все още не бе го сторил. Верстапен настигна и изпревари седемкратния световен шампион в 25-ата обиколка. Сайнц бе трети, следван от Льоклер, Перес, Ръсел, Валтери Ботас, Албон, Норис, Пиастри.
Sainz and Leclerc now fight for the podium places ⚔️#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/4ZUx319piN
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
Пилотите на Макларън се сбутаха помежду си. Ботас се върна назад в колоната след своя пит и Хамилтън остана последен без бокс на трасето
Люис спря в пита в 28-ата обиколка и сложи медиум. Върна се десети на трасето, атакува Алонсо и взе деветото място. Не звучеше особено доволен от средните по твърдост гуми. Редът бе Верстапен, Сайнц, Льоклер, Перес, Ръсел, Албон, Норис, Пиастри, Хамилтън, Алонсо.
В 31-ата обиколка Перес опита да изпревари Льоклер и стъпи встрани от пистата, вдигайки облак прах от чакъла до бордюра.
„Не ми оставя никакво пространство“, оплака се Перес по радиото.
„Ти си по-бърз“, успокоиха го от питуола.
Мексиканският пилот на Ред Бул мина пред Шарл в 32-ия тур.
Сайнц пък каза, че трудно ще стигне до финала с гумите, с които е. От Ферари му казаха да даде всичко от себе си.
LAP 32/51
Perez wrestles third from Leclerc, and sets off after Sainz #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/1XsTqBnB9U
— Formula 1 (@
Хамилтън продължаваше да е недоволен от гумите си. Норис атакува Албон, изхвърча от пистата и мина пред съперника
Ландо спореше, че е бил редом с Уилямс-а и е бил избутан, но все пак му върна позицията. Битката бе за шестото място. Хамилтън опита да задмине Пиастри, но не успя. Същото се случи и със Сайнц и Перес – пилотът на Ред Бул атакува, този на Ферари се защити.
В 41-ата обиколка Хамилтън отново пробва да задмине Пиастри и имаше удар. Оскар влезе в бокса със счупено предно крило. Люис получи 5 секунди наказание за причиняване на катастрофа. Поредната маневра на Перес срещу Сайнц също не успя. В 45-ия тур излезе от пистата и трябваше да върне мястото на Карлос.
Хамилтън изпревари Норис и тръгна да гони Албон. Перес най-накрая в 46-ия тур взе второто място на Сайнц.
LAP 47/51
THE FERRARIS ARE WHEEL-TO-WHEEL!
Sainz holds on to third place as Leclerc piles on the pressure#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/qvdzvjlkG6
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023
До края на състезанието Хамилтън изпревари и Албон и дръпна на над 6 секунди пред него. Пилотите на Ферари едва не се удариха няколко пъти при опитите на Льоклер да изпревари Сайнц за третото място. Дори след подадена от тима инструкция Шарл пробва и в последния тур от състезанието.
Междувременно Верстапен, който на практика бе пренебрегнат през по-голямата част от състезанието от режисьора на предаването, пресече пръв финала, взимайки десетата си поредна победа пред Перес и Сайнц. Льоклер остана четвърти, следван от Ръсел, Хамилтън, Албон, Норис. Топ 10 допълниха Алонсо и Ботас.
🏁 CLASSIFICATION (LAP 51/51) 🏁
A classic in Monza, and here’s how we crossed the line 👇#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/NxmRPjoD5C
— Formula 1 (@F1) September 3, 2023