Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Верстапен триумфира в хаоса в Канада

Верстапен триумфира в хаоса в Канада

4301
0
Макс Верстапен
Макс Верстапен; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Макс Верстапен с Ред Бул спечели хаотичната Гран при на Канада пред Ландо Норис (Макларън) и Джордж Ръсел (Мерцедес).

Времето и в неделя продължи да е променливо – ту валеше, ту спираше. Половин час преди старта пистата бе напълно мокра, но дъждът бе спрял. Пилотите на Заубер бяха в пита, защото отборът направи промени по автомобилите и трябваше да потеглят от алеята пред боксовете. Условията на пистата бяха такива, че Джордж Ръсел, който бе на полпозишън изтърва трасето. Същото се случи и с Логан Сарджънт. И двамата успяха да се върнат и да продължат към стартовата решетка. Рейс контролът обяви, че възможността за дъжд за състезанието е 100%.

Температурата на въздуха бе 16 градуса, тази на пистата – едва 21 градуса. Кевин Магнусен и Нико Хюлкенберг бяха с гуми за мокра писта, всички останали – с интермедии

На Ландо Норис му казаха от Макларън, че дъждът, който бе започнал няколко минути преди загряващата обиколка, ще продължи около 15 минути. Освен това допълниха, че ако валежът се усили, условията ще станат прекалено трудни за интермедии. Според Ред Бул пък бе спряло да вали.

При старта всички бяха особено внимателни. Ръсел потегли добре и поведе пред Макс Верстапен. Ландо Норис и Оскар Пиастри запазиха третото и четвъртото място. Даниел Рикиардо загуби две позиции – пред него минаха Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън. Осми бе Ланс Строл пред Кевин Магнусен, Шарл Льоклер, Юки Цунода. Карлос Сайнц изтърва спиране и излетя, успя да продължи, но бе 15-ти. И Магнусен задмина Рикиардо. В дъното на колоната имаше удар между Пиер Гасли и Серхио Перес. Рейс контролът разгледа ситуацията и я определи за състезателен инцидент.

„Това ниво на дъжд е най-лошото, което очакваме“, съобщиха от Мерцедес на Ръсел, докато Магнусен напредна с още две позиции и вече бе пети.

Магнусен продължи да напредва – изпревари и Пиастри, докато съотборникът му Хюлкенберг вече бе осми. В челото Ръсел бе на 2,7 сек пред Верстапен в петата от общо 70 об. Норис бе трети, но Кевин го настигаше.

„Виждаме нещо странно в двигателя и проверяваме“, се обадиха от Ферари на Льоклер

В шестата обиколка Сарджънт катастрофира и се удари в предпазна стена на шести завой, но успя да продължи. Хамилтън опита да изпревари Алонсо, но изтърва спирането и изхвърча в зона за сигурност. Пресече напряко и върна позицията на пилота на Астън Мартин. Льоклер попита колко губи на правите и от Скудерията му казаха „доста, но продължавай да натискаш“. След това допълниха, че губи около половин секунда. В осмия тур Магнусен влезе, за да сложи интермедии. В бокса на Хаас го забавиха.

Ръсел каза по радиото, че пистата съхне бързо в деветата обиколка, когато над пистата изгря слънце. Верстапен даваше най-бързи обиколки.

„Невъзможно е да изпреварвам с този проблем“, каза Льоклер на тима си.

„Знам“, отговори състезателният му инженер Брайън Бози.

Монегаскът бе десети в колоната в този момент. В 12-ата обиколка прогнозата бе, че няма да вали около половин час. От Ред Бул обаче казаха на Верстапен, че след 15-ина тура се очаква леко, петминутно преваляване.

Даниел Рикиардо пък получи наказание от 5 секунди за фалстарт. Стюардите обявиха санкцията в 13-ата обиколка. Ръсел бе предупреден да внимава с гумите, докато Хюлкенберг влезе в пита за интермедии.

В 15-ата обиколка Верстапен се доближи на малко над половин секунда до Ръсел. Състезателната траектория видимо изсъхваше

Пилотите търсеха мокри места, за да охлаждат интермедиите. Макс сбърка, излезе от пистата и загуби секунда и половина. Това позволи на Норис да се залепи за него. Разликата спрямо Ръсел скочи на 3 секунди. Състезателният инженер на Верстапен Джанпиеро Ламбиазе тъкмо бе казал на нидерландеца, че от Ред Бул лобират пред рейс контрола да разреши използването на DRS. Това бе разрешено в 19-ата обиколка.

Норис бе много близо до Верстапен и продължаваше да се приближава. В 20-ата обиколка успя да задмине на Макс и подгони Ръсел. Разликата с пилота на Мерцедес бе 0,3-0,4 сек. В 21-ия тур състезателят на Макларън поведе в състезанието. Ръсел сбърка, изхвърча от пистата и загуби и второто място от Верстапен.

Льоклер продължаваше да недоволства от проблема в колата си. Той каза, че има усещане, че губи повече от половин секунда. Потвърждението от Ферари бе, че вече губи по цяла секунда. Хамилтън продължаваше да опитва да изпревари Алонсо. Прогнозата в 23-ата обиколка бе, че ще завали до няколко минути. В 25-ия тур Сарджънт пак се удари и този път застана по средата на пистата. Преднината на Норис бе почти 12 секунди, когато рейс контролът пусна кола за сигурност на пистата.

Ландо бе подминал питовете, а зад него Верстапен, Ръсел, Пиастри, Алонсо, Хамилтън влязоха едновременно в боксовете

Всички сложиха интермедии. Люис изпревари Фернандо при спирането в пита. Норис влезе за нови интермедии в 26-ата обиколка и излезе трети – зад Макс и Ръсел.

В 29-ата обиколка Льоклер влезе в бокса, сложи сликове и Ферари-то изгасна. Успя да потегли като вече бе последен в колоната.

Сейфти карът се прибра в края на 29-ия тур. При рестарта нямаше размествания в челото. Редът бе Верстапен, Ръсел, Норис, Пиастри, Хамилтън, Алонсо. Цунода бе седми, следван от Строл, Окон, Рикиардо.

Льоклер каза, че на пистата вали. От Ферари му отговориха, че е само за две обиколки и след това щяло да изсъхне. Инструкцията бе: „Само задръж колата на пистата“. Албон изпревари едновременно Окон и Рикиардо за деветото място. Шарл се върна в пита в 32-ия тур, защото просто не можеше да изкара повече на пистата с харда.

В средата на състезателната дистанция на Магнусен му казаха, че не се очаква повече дъжд. Ръсел се обади да пита кога ще разрешат използването на DRS.

В 40-ата обиколка Верстапен водеше с почти 3 секунди пред Ръсел, когато рейс контролът разреши използването на DRS. Норис бе трети, следван от Пиастри, Хамилтън, Алонсо, Цунода, Строл, Албон, Окон

В 42-ата обиколка Норис изхвърча от пистата, но успя да се върне. Ръсел се оплака, че е загубил секунда и половина заради това, че трябваше да избегне пилота на Макларън. Тур по-късно Льоклер се прибра окончателно в пита, където отпадна. В 44-ата обиколка Хамилтън влезе в пита и сложи гуми медиум. Върна се десети в колоната. Следващият в бокса бе Пиастри, който също сложи средната по твърдост смес. След това повечето пилоти минаха през питовете. От Ред Бул извикаха и Верстапен.

Макс и Ръсел влязоха в пита, Норис остана на пистата. Джордж се забави, сложи хард. Верстапен сложи медиум. Преднината на Норис бе над 21 секунди. Той влезе в бокса в 47-ия тур и сложи медиум. Питът мина без проблеми. Английският пилот на Макларън за момент изгуби контрол на изхода от пита, в който момент Верстапен мина пред него. След спиранията в бокса редът бе Макс (който се оплакваше от управлението), Норис, Ръсел, Пиастри, Хамилтън, Алонсо, Цунода, Строл, Окон, Албон. Джордж успя да задмине сънародника си в 50-ата обиколка, но тур по-късно сбърка и изгуби второто място.

В 53-ата обиколка Перес се движеше по пистата със счупено задно крило, след като се завъртя и се удари в предпазна мантинела

Малко след това Карлос Сайнц се завъртя пред Албон, който не можа да го избегне и също претърпя инцидент. Испанецът продължи, но пилотът на Уилямс остана в тревата встрани. На пистата отново излезе кола за сигурност. Ръсел и Хамилтън направиха по още едно спиране и взеха медиум и хард. Сайнц се прибра в пита.

Сейфти карът се прибра в края на 58-ата обиколка. Надпреварата отново бе рестартирана. Верстапен дръпна на почти две секунди пред Норис. Пиастри бе трети, следван от Ръсел и Хамилтън. Алонсо заемаше шестото място пред Строл, Цунода, Окон, Рикиардо.

Ръсел атакува Пиастри, имаше сбутване и англичанинът изхвърча от пистата. При това и Хамилтън успя да мине пред съотборника си. Люис задмина Пиастри пет тура преди края. Ръсел успя да стори същото. Юки Цунода бе поредният катастрофирал след завъртане, при което отнесе и ограничител на пистата. Ръсел догони съотборника си и му взе третото място. Междувременно Верстапен пресече пръв финала пред Ландо Норис.