Макс Верстапен (Ред Бул) и Джордж Ръсел (Мерцедес) няма да бъдат разследвани заради показан среден пръст и ругатня по време на теста в Бахрейн. Първоначално имаше предположения, че ФИА може да провери двата случая и това да доведе до санкции още преди първия старт на сезон 2025. От федерацията взеха много на сериозно ругатните на пилотите в администрираните от нея шампионати. В началото на тази година бяха оповестени нови указания с драконовски наказания за подобен език и поведение, започващи от €40 000 за F1 пилотите и стигащи до отстраняване за определен период от първенства.
Хронологично първото провинение бе на Ръсел и се случи по време на интервю за Виаплей. Пилотът на Мерцедес разказваше за реакцията си при спирането на тока по време на първия ден от предсезонната подготовка.
„Аз излязох от пита и се обадих по радиото. Казах: „Момчета, трябва да си сменя визьора. Този тук е малко тъмен. След това осъзнах: „А, мамка му, нищо не свети!“, каза Ръсел
george russell just said ‘oh shit’ on viaplay, fine him, ban him from the sport right now. this is unnacceptable. fraudulent, he’s bad influence on the kids.@fia @mohammedbensulayem @mbs @redbullracing @fbi @Max33Verstappen pic.twitter.com/r6H4mAqNhq
—
z (@rbrzoe) February 26, 2025
През последния ден от тестовете пък Верстапен бе засечен да показва среден пръст от кокпита на своя Ред Бул
Въпросът на кого точно получи няколко различни отговора. Според едни източници пилотът на Ред Бул се изнервил на фотограф, стоящ до питуола на Уилямс. Според други жестът бил своеобразен поздрав към Люк Браунинг, който е част от академията на Уилямс. 23-годишният пилот, който ще се състезава във Формула 2 тази година, се познавал с Верстапен и двамата били приятели.
Max giving someone the middle finger
pic.twitter.com/1yiOFkBU4L
— Verstappen News (@verstappenews) February 28, 2025
След информацията, че ФИА ще разследва случаите, стана ясно, че такова нещо няма да има. Тестовете не попадат под същите правила като състезателните уикенди. В Бахрейн на практика нямаше никой, който да се занимава с подобни въпроси. Ако обаче който и да е от тези инциденти се бе случил по време на официална сесия, то последствията за Ръсел и Верстапен можеха да са сериозни.
Ругатня или псувня по време на интервюта е наказуемо провинение. Не става дума само за официалните пресконференции на ФИА, а и за изявленията, които пилотите дават пред телевизионни канали като Виаплей, Скай Спортс, Канал+ и т.н. Тоест езикът на пилотите на практика ще се следи постоянно. Възможно е единствената изява, при която тези правила не се прилагат, да са брифингите на пилотите, организирани от собствените им отбори. Тогава обаче те пак говорят пред представители на средствата за масова информация, така че ситуацията лесно може да се причисли към „медийни интервюта“.
Дали жестът на Верстапен щеше да бъде приет като нарушение пък вероятно щеше да зависи от стюардите
Нидерландският пилот показа средния пръст от кокпита на автомобила си. Поне до момента от ФИА разграничават случилото се по време на състезания и извън тях. Адриен Фурмо (Хюндай) отнесе наказание заради ругатня в края на отсечка от рали Швеция. Той вече бе изминал дистанцията и даваше интервю в края ѝ. Дан Тиктъм обаче не бе разследван заради изпълнена с псувни тирада по време на надпревара от Формула Е в Саудитска Арабия. Коментарът от страна на ФИА бе, че решението на стюардите в Джеда да не разследват „бе продиктувано от факта, че станалото бе в контекста на радио комуникация с тима, а не по време на медийно интервю“.
По този начин бе сложено разграничение относно ругаенето. Не е ясно обаче какво биха решили стюардите относно жест като този на Верстапен.
В регламента няма ясно определение кое е наказуемо провинение и кое не. Назначените от ФИА съдии имат последната дума по това
Верстапен влезе в сериозни пререкания с ФИА относно езика си в края на миналия сезон. Той отнесе наказание заради ругатня, а Шарл Льоклер бе глобен заради същото с €10 000. Макс ще започне настоящия сезон с 8 наказателни точки. Първите от тях, които изтичат, са чак в края на юни. Това означава, че доста дълго време нидерландският пилот на Ред Бул ще трябва да е особено внимателен какво казва. При натрупване на 12 наказателни точки следва автоматична забрана за участие в един старт. Отделно от това стюардите могат да налагат сериозни санкции.
Ръсел е в много по-изгодна ситуация. Той има само 1 наказателна точка в началото на сезон 2025. Само още един пилот има 8, колкото и Верстапен – Фернандо Алонсо.