В рязък контраст с отношението към Серхио Перес Ред Бул се върна в дните, когато генерираше немалка част от новините във Формула 1 с въпроса дали ще смени съотборника на Макс Верстапен и кога би могло да се случи това. През миналия сезон ръководството на отбора от Милтън Кийнс прояви сериозно търпение към мексиканския пилот. Кристиан Хорнер обясни дори, че новият му договор бе подписан рано – през юни ’24 – с цел Перес да се успокои за бъдещето си и да се съсредоточи върху подобряване на представянето си. Последното така и не се случи и в края на годината той си тръгна от Ред Бул. На негово място бе избран Лиам Лоусън, който се оказа в метафоричния еквивалент на тенджера под налягане във Формула 1. В Гран при всички са под напрежение, но пилотът, който кара втория Ред Бул до Верстапен е под огромен натиск.
Самият Верстапен каза неколкократно през уикенда в Китай, че RB21 е труден за управление автомобил. Той сподели, че първо гледа себе си, собственото си представяне и се опитва да помогне на тима да подобри колата. Основната задача на ръководения от Пиер Ваше технически екип през зимата бе да разшири работния ѝ прозорец. Самият Лоусън обаче каза, че болидът работи в много тесни граници, които той постоянно изпуска. Верстапен подчерта и друго.
„Ако погледнете разликите между пилотите на другите отбори – между съотборниците в един екип, то те всички са по-близо. Това показва, че нашата кола е крайно трудна (за управление). Според мен Лиам ще е по-бърз ако го сложите в болид на Рейсинг Булс“, заяви Верстапен
„Наистина мисля така. Тяхната кола се кара по-лесно от нашата. Забелязах го и в разговорите си с Лиам. Според мен миналата година разликата между него и Юки Цунода не бе толкова голяма. Иначе отборът нямаше да избере да го вземе в Ред Бул“, допълни Верстапен, цитиран от нидерландския вестник „Де Телеграаф“.
View this post on Instagram
Четирикратният световен шампион повтори, че автомобилът е „просто прекалено бавен“.
„Четвърти ли сме по сила в момента? Аз така го усещам. Разликата спрямо най-добрата кола е по-голяма в сравнение с миналата година. Очевидно е, че не сме в добра позиция. Разтревожен ли съм? Да. Това е разрешено, нали?“, добави Верстапен
В свой коментар бившият F1 пилот Кристиян Алберс написа, че Лоусън трябва да е много психически стабилен, за да се справи със ситуацията.
„Вижте, той показа миналата година, че има скорост. Имаше ли друга опция? Разбира се, а и всички в момента говорят за Юки Цунода. Но е ясно, че Ред Бул видя повече потенциал в Лоусън. Имат повече увереност в него, а и си пасва повече с Кристиан Хорнер. И макар Цунода да започна добре сезона с Рейсинг Булс, не можете да сте сигурни, че ще се справи в Ред Бул. Вярата, с която избраха Лоусън, не изчезва за една нощ. И вижте колко дълго защитаваха Серхио Перес. Според мен на него му дадоха много време“, посочи Алберс.
Самият Лоусън обаче няма време и е наясно с това. Още повече, че друг дебютант – Исак Хаджар – днес сложи край на серията на Цунода, който бе побеждавал съотборника си в последните 9 Гран при квалификации. И Лоусън, и Хаджар никога не са се състезавали на пистата в Шанхай. (Всъщност единственият новобранец с някакъв опит на китайското трасе е Джак Дуън – от участие в азиатската Формула 3 през 2019 г.) А Хелмут Марко е безмилостен към пилотите и не пропусна да напомни, че академията на Ред Бул разполага с кадри.
„Не очаквахме това“, заяви Марко в отговор на въпрос за представянето на Лоусън
„Ще го обсъдим спокойно. Все още имаме неколцина пилоти, които могат да се самопрепоръчат. Слава Богу, че сме в такава позиция. Да разгледаме позитивите: Исак Хаджар, който никога преди не е карал на тази писта, дава невероятни времена през втория си състезателен уикенд и не допуска грешка. Показаното от него е абсолютно фантастично. Слънцето и сянката обаче са неразделни, така че да видим какво ще стане.“
View this post on Instagram
Междувременно Юки Цунода бе категоричен, че може да замести Лоусън още в Япония, ако се налага.
„Да, защо не? В Япония? Абсолютно, 100%. Ред Бул-ът е по-бърз“, отговори Цунода на въпроса дали би седнал в кокпита до Верстапен
Алберс пък се върна и на въпроса за конкурентоспособността на Ред Бул без Ейдриан Нюи. Бившият F1 пилот посочи, че настоящият сезон и RB21 са решаващи и за кариерата на техническия директор Пиер Ваше.
„Колко пъти бе повторено, че Нюи, който сега работи в Астън Мартин, не е имал кой знае какво влияние през последните години върху колите. Ами, покажете му сега какво можете! Ред Бул трябва да демонстрира, че може да постигне напредък. Човек би си помислил, че знаят как да го постигнат и разполагат с необходимата инфраструктура, но честно казано, не виждам особен прогрес от времето, когато доминираха. Картината се изкривява и от „фактора Макс“. Той е решаващ и в комбинация с рейс инженера си Джанпиеро Ламбиазе в търсенето на правилни настройки“, посочи Алберс.