Начало Автомобилни новини Volkswagen Пайкс Пийк – До върха за по-малко от 8 минути

Volkswagen Пайкс Пийк – До върха за по-малко от 8 минути

235
0

Старт на 2862 метра надморска височина, 1440 метра вертикално изкачване, 19,99 километра и 156 завоя изкачване в планина на 100% асфалтова настилка – Ромен Дюма ги преодоля за по-малко от 8 минути с Фолксваген I.D. R Пайкс Пийк. Французинът и изключителният му автомобил преодоляха предизвикателството за 7:57.148 мин, подобрявайки рекорда в категорията на електрическите автомобили с цели 16,730 секунди!

Това бе 96-о издание на легендарното изкачване, което се провежда от 1916 г. насам в планините в Колорадо (САЩ). Постижението бе още по-забележително, като се има предвид, че от обявяването на проекта през октомври 2017 г. до самия опит изминаха само 250 дни.

Проектът

Фолксваген I.D. R Пайкс Пийк е първият изцяло електрически спортен автомобил на марката. С 500 kW (680 к.с.) той ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,25 секунди. Основната цел на екипа от Волфсбург при разработката му е да намери идеалния баланс между тегло и мощ. Фокусът не е максимално силно представяне, върху каквото обикновено се съсредоточават създателите на спортни модели. При този автомобил е заложено на компромиса.

„Напълно електрическите коли ще имат все по-голяма роля в бъдеще и сътрудничеството вътре в компанията ни много помогна в разработката”, обяснява спортният директор на Фолксваген Свен Смийтс. „Получихме огромна подкрепа от завода за батерии в Брауншвайг например. В същото време работихме в тясно сътрудничество с техническия развоен департамент във Волфсбург.”

При предишния си опит на Пайкс Пийк – с Голф през 1985, 1986 и 1987 г. – Фолксваген залага на двоен двигател. За I.D. R Пайкс Пийк решението е подобно, макар и в много малка степен: автомобилът е с два агрегата, чиято обща мощност е 680 к.с. За съхранение на енергията се използва литиево-йонна батерия, както е и при серийните модели с електрическо задвижване.

Около 20% от необходимата за Пайкс Пийк енергия се генерира по време на самото изкачване. Част от спирачната енергия се превръща в електричество и се складира в батерията.

Конструкция

Един от най-специфичните проекти в автомобилния свят започва със симулации.

„Преди реално да сглобим I.D. R Pikes Peak използвахме компютри, за да анализираме множество различни конфигурации”, разказва Рампф. „Беше ни ясно, че няма да имаме време да правим много тест модели. Трябваше да се получи от първия опит.”

Пробите са съсредоточени върху търсенето на оптимален компромис между скорост и тегло, които са взаимно зависими в електрически автомобил в много по-голяма степен, отколкото в състезателна кола с конвенционален двигател с вътрешно горене. Желанието за по-висока скорост по принцип води до по-големи и тежки батерии. При изкачване, и то планинско обаче, всеки грам е от значение. Освен това теглото влияе върху спирането и ускорението в завоите. Взимайки предвид всичко това, инженерите олекотяват максимално I.D. R Пайкс Пийк. Правилата в свободната категория на практика не поставят ограничения.

„Създаването на автомобил специално за едно конкретно, 20-километрото изкачване е много специална задача. Инженерите демонстрираха невероятен иновационен размах”, потвърждава Дьомезон.

С компютърни симулации е определено теглото на отделните компоненти. Шасито, окачването и защитната структура са от стомана и алуминий, аероелементите – от композитен материал, състоящ се от карбон и кевлар. Карбонов е и кокпитът – монококова, изключително лека структура. Батериите са толкова компактни, че са поставени до и зад пилота, осигурявайки перфектно разпределение на теглото.

Аеродинамиката

Още от пръв поглед става ясно, че I.D. R Пайкс Пийк е създаден за екстремни условия.

„Стартът е на надморска височина от почти 2900 метра, а финалът – на 4300 метра. Ниското атмосферно налягане означава, че условията са много по-различни от тези на нормална писта”, разяснява техническият директор на Фолксваген Моторспорт Франсоа-Ксавие Дьомезон.

Сравнително отворените правила дават доста голяма свобода на конструкторите в сравнение с редица други дисциплини. Максималната скорост при изкачването по принцип достига 240 км/ч, на теория може и да е по-висока. Дьомезон обяснява, че екипът му се е съсредоточил върху постигане на оптимална скорост в завоите.

„Поради тази причина автомобилът е така конструиран, че да генерира максимално аеропритискане без твърде голямо челно съпротивление.”

Най-видимият резултат от тази стратегия е огромното задно крило.

„Надморската височина на Пайкс Пийк означава, че атмосферата е разредена средно с 35%. В резултат на това губим 35% от аеропритискането в сравнение с писта на надморското равнище. Огромното задно крило компенсира част от аеродинамичното прилепяне”, разяснява техническият консултант на проектат Вили Рампф, който има сериозен опит в тази област благодарение на кариерата си във Формула 1.

Фолксваген използва 1:2 модел, за да тества различни варианти в аеродинамичен тунел. Нови компоненти често се правят на 3D принтер – около 2000 са създадени по този начин и така се пести много време. Последните подробности се нанасят върху пълноразмерното шаси в развойния център на Порше във Вайзах.

Задвижваща система

Задвижващата система на I.D. R Пайкс Пийк е най-иновативната, създавана от Фолксваген Моторспорт. Две литиево-йонни батерии са разположени от двете страни на кокпита и захранват два електрически двигателя (по един за предната и задната оси). Електронна система помага за контрола. 20% от необходимата енергия за изкачването пък се генерира по време на самото изкачване.

„Това бе огромно предизвикателство за целия екип”, признава шефът на отговарящия за електрониката и електрическите системи отдел Марк-Кристиан Бертрам. „Нямахме опит с електрически задвижващи системи в контекста на състезание. Разполагахме с кратък срок от седем месеца, а единственият ни шанс за реални изпитания бе на самото изкачване в края на май.

При това положение за разработването на агрегата е особено ценен опитът на департаментите за електрическа мобилност във Волфсбург и предпроизводствения център в Брунсуик.

„Развойните отдели на Фолксваген имат лаборатории за стрес изпитания на батерии. Първо направихме тестове с индивидуални клетки и модули. При състезателен автомобил има специални изисквания за окабеляване и изолация. Беше страхотно, че имахме такава помощ”, споделя Дьомезон.

При проекта за I.D. R Пайкс Пийк са спазени и тестовите процедури за производство на масови модели, защото Фолксваген ще използва опита в колите, които всеки може да кара. Първият модел на бранда с изцяло електрическо задвижване трябва да е на пазара през 2020 г.

Пилотът

Пилотът зад волана на I.D. R Пайкс Пийк бе Ромен Дюма, който не криеше радостта си след успешното изкачване.

„Невероятно е! Надминахме дори собствените си очаквания с този резултат. Още от тренировките знаехме, че можем да счупим рекорда. Но трябваше всичко да премине гладко. Получи се и чувството е страхотно,а новият рекорд на Пайкс Пийк е черешката на тортата. I.D. R Пайкс Пийк е най-забележителният автомобил, който съм карал.”

39-годишният французин, който два пъти е печелил и 24 часа на Льо Ман, още на шест заявил, че иска да кара на Пайкс Пийк, а сега вече четири пъти е покорявал предизвикателството. Сега призна, че отдавна се опитва да изкачи върха за по-малко от осем минути.

„Сега най-после се получи. Намерих добър ритъм и първата част от дистанцията бе почти перфектна. Във втората падна мъгла и настилката бе доста хлъзгава. Не исках да рискувам прекалено и там загубих няколко секунди. След последната крива говорех на колата, повтарях й: „Хайде, само още 500 метра”…”

„Всеки, който ме познава, знае какво означава Пайкс Пийк за мен. Всяка победа тук е специална, но тазгодишният успех – още повече, защото Фолксваген създаде напълно нов състезателен автомобил. Освен това за първи път карах изцяло електрическа кола и съм крайно впечатлен.”

„Инженерите се справиха само за осем месеца. А механиците свършиха невероятна работа. Момчетата си заслужиха да празнуват здраво. А аз бих искал най-много да спя през следващите седмици!”