Начало Рали Ян Копецки: Най-голямото ми постижение са титлата и че не правех грешки

Ян Копецки: Най-голямото ми постижение са титлата и че не правех грешки

153
0
Павел Дреслер,Ян Копецки

8 старта, 6 победи, 49 етапни успеха и крайният резултат за Ян Копецки в тазгодишния европейски рали шампионат е титлата. Чешкият пилот си отдъхна и разказа пред fiaerc.com какво е да спечелиш короната в първенството на Стария континент.

– За първи път си шампион в европейския рали шампионат, как се чувстваш?

– Това бе целта ни в началото на сезона, постигнахме я и сме наистина щастливи.

– Беше вицешампион в IRC четири поредни години. Страхуваше ли се заради това, че никога няма да спечелиш голяма международна титла?

– Не, защото в момента, в който е откажеш, си свършен. Всичко е в главата ти и резултатите няма да идват. Казах, че ще сторя всичко по силите си, за да спечеля шампионата тази година и е страхотно, че го направих.

– Тоест това е най-хубавият момент в кариерата ти?

– Трябва да кажа, че е. Откакто Павел (Дреслер – навигаторът му) седна до мен, финиширахме във всяка надпревара. Имахме известни технически проблеми на Барум, но във всяко състезание бяхме на подиума. Последните две години бяха наистина изумителни.

– Кой бе най-хубавият момент от сезона за теб?

– Янеррали бе наистина интересно. Там имахме чудесен аванс, оставаха три отсечки, когато спукахме гума и изведнъж загубихме 30 секунди. Решихме да продължим на пълна газ и да видим дали сме в състояние да си върнем първото място. Победихме Бриан Буфие с 5 десети от секундата, така че беше изумително състезание. Но най-хубавият момент е този, в който печелиш титлата. В главата ти остават чудесни спомени от всеки старт, но крайният резултат е ясен – ние сме шампиони.

– А най-лошият момент?

– Всъщност сезонът бе прекрасен. Финиширахме в надпреварите, постоянно бяхме на подиума. Бих казал, че нямаше наистина лоши моменти.

– Кое е най-голямото ти постижение тази година?

– Че не правех толкова грешки, колкото в миналото. Преди две-три години водех в състезания, когато катастрофирах – два пъти в челото. Тогава си казах, че не е необходимо да спечелиш всички отсечки, а е нужно да стигнеш до края и да запазиш позицията си. Надявам се това да означава, че съм по-силен чисто психологически в сравнение с миналото.

– Победата на Азорските острови бе първият ти успех на чакъл. Това оказа ли се сериозна повратна точка за теб?

– Бях много близо до победата и през 2010 г. 3 километра преди финала катастрофирах. От тогава реших, че понякога е по-добре да намалиш, за да стигнеш до края – дори да не си пръв.

– Преди имаше тенденция да си изключително бърз през единия ден и не толкова на следващия. Тази година се случи нещо напълно различно – беше постоянно бърз. Откъде дойде разликата?

– Всъщност трябва да отбележа, че не бях с максимално добро темпо във всяка отсечка. В Полша ни бе особено трудно заради условията. Нямахме никакъв опит в това рали. Останах доволен, но ни липсваше скорост. През втория ден нещата вече стояха различно. Променихме настройките и дадохме няколко великолепни времена. Но със сигурност бяхме доста постоянни през годината.

– Кое бе най-трудното предизвикателство, което трябваше да преодолееш?

– Ралитата на чакъл. Заявих сам на себе си, че искам да спечеля поне едно, а станахме първи в две от три. Беше наистина страхотно усещане.

– Кой бе най-трудният ти съперник?

– Всички пилоти бяха много бързи, но най-хубавите битки водих с господин Буфие.

– Какво ти предстои?

– Ще карам в последния кръг от чешкия шампионат – имаме шанс да го спечелим и ще се опитаме да го направим. Но ще е сериозно предизвикателство, тъй като за последно съм се състезавал в това конкретно рали през 2005 г. Вацлав Печ е много силен и вероятно ще водим борба. Що се отнася до ERC, наистина не знам. Иска ми се, разбира се, да отида на Сан Ремо, но не знам дали ще стане.

– А за 2014 г.?

– Да изчакаме първо до Коледа! Имам договор с Шкода Моторспорт за догодина и съм доволен от това. Но нямам представа какви са плановете.

– Как ще празнуваш?

– Със сигурност ще измислим нещо с хората от тима, защото този резултат се дължи на целия екип. Те работиха безкрайно упорито през годината и трябва да благодаря на всички.