Екатерина Стратиева, Крум Дончев и навигаторът му Петър Йорданов, Николай Златков, Александър Язов, Калин Дедиков и неговият копилот Георги Павлов се събраха заедно на пресконференция в София. Това са шампиони и призьори от европейски и световни първенства за сезон 2014.
Звездите на българския автомобилен спорт бяха разказаха за своите трудности и успехи през този сезон. Като на дама, първа взе думата Екатерина Стратиева – носителка на дамската купа от европейския рали шампионат, заедно със своята навигаторка Кармен Поенару. Катя, която стана и Спортист на месец септември в България, каза: Тази година беше тежка за нашия спорт като цяло. Ще я изпратя с усмивка на лице. Лично аз от 10 години се опитвам да направя нещо за този спорт и мисля, че успях. Оставих следа зад себе си и името ми не само в спорта, но и в страната означава нещо. Ние не сме атлети, които обуват гуменки и отиват да тичат наравно с другите. Нашата работа е свързана и с техника. Радвам се, че срещнах навигаторката ми Кармен Поенару и постигнахме този успех. Надявам се през следващата година да се промени отношението към пилоти и навигатори и хората да могат да се докоснат до нас. Трябва да бъдем по-достъпни до публиката, защото моето мнение е, че рали спортът е майката на моторните спортове. Пожелавам си за следващата година да имам нов автомобил, защото с този, с който съм сега, карам от 7 години и трябва да направя стъпка напред.
Крум Дончев и навигаторът му Петър Йорданов спечелиха Европейския рали трофей на FIA за 2014 г. Отборът на Глобул Рали Тийм с Форд Фиеста R5 спечели победи в двете най-толеми наши ралита – България и Сливен. Крим Дончев коментира: Искам да поздравя моите колеги за техните успехи през годината. Всички ние сме оставили отпечатък в българския спорт. За нас лично това е най-голямото постижение в спортната ни кариера. Одисеята ни започна малко преди средата на годината, когато стана ясно, че ще имаме ресурс да участваме в надпреварата за рали трофея. За него вече бяха натрупали точки Авджи и Салюк. Ние спечелихме рали България, а след като се отвори възможност да продължим, стартирахме на макадам в Турция. Допуснахме грешка, че не стартирахме в рали Принсипе де Астуриас в Испания, след като спечелихме в Сливен и до края на шампионата трябваше да имаме пърлна програма. Щастливи сме не само заради трофея, а затова че ни беше цел и го постигнахме. Това ни показа, че можем да печелим не само битката, но и войната. Автомобилният спорт трябва да промотира безопасно движение и отговорност. Рали спортът е наука, която трябва да е планирана много точно. Ние искаме да бъдем прецизни. Показахме, че можем да правим България разпознаваема и се надяваме на по-генерални промени догодина.
Европейската купа на FIA за планинските изкачвания тази година е в ръцете на Николай Златков. Пилотът на Проспийд със своето Ауди S1 завършва сезона с 11 старта и 11 финала, от които 9 подиума. За европейското има 7 старта, три победи, две втори и две четвърти места. Ники разказва: През годината имах 11 старта – 11 финала и 9 подиума. С отбора нямахме ясно изразена амбиция да спечелим европейския трофей. Целта ни беше да участваме в повече състезания, но успяхме да спечелим титлата. Това ни дава допълнително самочувствие. Надявам се през следващия сезон да повторим кръговете, на които участвахме тази година и да имаме повече първи места. Ако имам финансова възможност, бих участвал и на други шампионати като Испания и Португалия. Там има много интересни трасета Надявам се догодина да защитим постижението си от този сезон. Това, че ще се уеднаквят правилата с тези на FIA, е една добра крачка. Ако се спазват указанията на FIA, може още догодина да се проведе състезание за планинско изкачване.
Майсторът на дрифта Александър Язов защити своята шампионска титла в серията King of Europe Street Legal. Освен купата, през годината той участва и в нашия шампионат, и в много дрифт шоута. Алекс сподели: Поздравявам моите колеги. Дрифтът е сравнително нов спорт, но е страшно популярен. За мен беше чест и предизвикателство да върна титлата на българска земя. Още в началото на сезона имахме проблеми с автомобила и отидохме неподготвени на първото състезание, но спечелихме и квалификацията, която също носи точки, и състезанието. От три кръга имам две победи и едно трето място, а в квалификациите – едно първо и две втори места. Искам да благодаря на моя отбор за подкрепата. Често зависим от механици и помощници. Без тяхната намеса, нещата стават много сложни. За догодина организаторите трябва да търсят връзка с медиите, за да се извади спорта на фокус. Дрифтът, освен състезание, е и общество. Опитваме се да приближим спорта до Европа. По този начин бъдещите поколения пилоти ще могат да представят България на по-високо ниво.
Отборът на Октан рали тийм с пилот Калин Дедиков и навигатор Георги Павлов триумфираха на тазгодишното Еко рали България. Екипът завърши на 1-во място в класа, 1-во място в генералното, 1-во място за енергийна ефективност и 1-во място отборното класиране. С общо 34 точки Октан рали тийм зае трето място в класирането на рали шампионата на ФИА за автомобили с алтернативни горива за 2014 г. Калин каза: Когато реших да участвам на Еко Рали България, имах идеята да разбера какъв е спортът от другата страна. Защото ние като журналисти, трябваше да видим какво е да си пилот. Навсякъде се класирахме в Топ 3 и така успяхме да спечелим не само Екорали България, но да се класираме добре и в останалите състезания, за да станем трети в шампионата. В началото участвахме на собствени разноски, но след това ни помогнаха от Литекс Мотърс. Спортът в Европа е изцяло насочен към публиката. За догодина искаме да участваме в целия шампионат и да затрудним световния шампион Масимо Ливерани.
Председателят на БФАС Радослав Козлеков каза: Благодаря на всички. Искам да изкажа своята признателност, за това че допринясат за популяризирането на България в различни първенства. По повод техните високи отличия от БФАС решихме, че за следващия сезон трябва да наблегнем на това, да доближим правилата за участие до тези на FIA. Нашата идея е да върнем състезателите тук и да върнем интереса на хората към спорта. Правилата трябва да бъдат еднакви, така че добрите пилоти да се състезават в България и да развиваме бъдещи млади таланти във всички дисциплини. Сигурен съм, че догодина ще имаме повече успехи. За мен тази година завършва прекрасно и ще продължим възходящо. Новите правилници ще бъдат приети и публикувани до края на седмицата. През следващата година ще имаме 6 ралита, 3 от които са от Европейска Рали Купа. През 2015 г. ще върнем рали Средна Гора, но ще отпадне рали Хеброс.
На пресконференцията с едноминутно мълчание бе почетена паметта на покойния председател на СБА Георги Янакиев. Председателят на БФАС Радослав Козлеков каза: Благодаря на всички. Искам да изкажа своята признателност, за това че допринясат за популяризирането на България в различни първенства. По повод техните високи отличия от БФАС решихме, че за следващия сезон трябва да наблегнем на това, да доближим правилата за участие до тези на FIA. Нашата идея е да върнем състезателите тук и да върнем интереса на хората към спорта. Правилата трябва да бъдат еднакви, така че добрите пилоти да се състезават в България и да развиваме бъдещи млади таланти във всички дисциплини. Сигурен съм, че догодина ще имаме повече успехи. За мен тази година завършва прекрасно и ще продължим възходящо. Новите правилници ще бъдат приети и публикувани до края на седмицата. През следващата година ще имаме 6 ралита, 3 от които са от Европейска Рали Купа. През 2015 г. ще върнем рали Средна Гора, но ще отпадне рали Хеброс.
.