Ситуацията с Фернандо Алонсо, катастрофата на Джордж Ръсел и наложеното впоследствие на испанеца наказание продължава да занимава наблюдатели и анализатори след Гран при на Австралия. Пилотът на Астън Мартин получи санкция преминаване през питлейна, превърната в 20 секунди добавено време, тъй като бе определена след финала. Стюардите постановиха, че карането на Алонсо е било поне потенциално опасно. Посочиха също така, че не са взимали предвид при решението си последствията, а само действията на двукратния световен шампион. Наказанието предизвика куп коментари.
„Алонсо спира много рано и позволява на Ръсел да го настигне. Идеята му е да извади Ръсел от ритъм, да го забави и след това да ускори, за да отвори разлика“, коментира бившият F1 пилот Тимо Глок.
„Изпълнението е толкова екстремно, че Ръсел изобщо не го очакваше. Приближи се прекалено много и загуби аеросцепление. Алонсо си използва лактите – навлиза в сива област на правилата, за да спечели предимство. А е напълно наясно какво прави благодарение на опита си“, допълни Глок, който бе част от екипа на Скай Германия
Бившият главен стратег на Астън Мартин Бърни Колинс посочи, че 100 метра промяна в спирането е огромна разлика в Гран при.
„Има спиране 100 метра по-рано, леко докосване на спирачката и смяна на предавка надолу. 100 метра е доста сериозна разлика в F1. При 10 метра вариация се казва, че се опитват да подобрят нещо. 100 метра е огромна, огромна разлика при приближаването на завой и очевидно това хвана Ръсел неподготвен. Той самият заяви, че е можел да реагира по-добре, но резултатът все си остава катастрофата му. Ние, разбира се, не разполагаме с данните, които има ФИА. Те обаче бяха много ясни, че наказват действията на Алонсо, а не последвалата реакция от страна на Ръсел“, обясни Колинс.
Друг бивш пилот от F1 – Роберт Доорнбос, който коментира в Нидерландия, е на мнение, че двукратният световен шампион е изнесъл цял спектакъл на Албърт парк.
„Представлението [на Алонсо] беше достойно за Оскар: викането за батерията и педала, докато реално нямаше такива проблеми. ФИА го видя и му заяви, че говори глупости. А и това не е първият случай, в който кара така“, заяви Доорнбос
Още един бивш F1 състезател – Педро де ла Роса – обаче защити позицията на Алонсо. Той повтори казаното от Фернандо, че се е опитал да подготви по различен начин излизането си от шести завой.
„Не могат да казват на пилотите как да карат. Не е скочил умишлено върху спирачките. Фернандо просто си защити позицията, както го прави един автомобилен състезател. Ръсел трябваше да очаква, че Алонсо ще стори всичко по силите си, за да излезе перфектно от шести завой, защото беше най-уязвим на дългата обратна права“, заяви сънародникът на Фернандо, който е и част от тима на Астън Мартин.
Самият Алонсо написа в X (бившия Туитър), че е „малко изненадан“ от наказанието.
„Изненадан, че наказанието е относно начина, по който трябва да подхождаме към завоите или как да караме състезателни коли. Никой от нас не иска да сбърка при такива скорости. Вярвам, че ако на тази крива нямаше чакъл или на който и да е завой по света, то никога нямаше да ни разследват.“
„Аз имам над 20 години опит във Формула 1, (участвал съм в) епични дуели като Имола 2005/2006, Бразилия 2023. Промяната на траекторията, жертването на скорост при влизане, за да си осигуриш добро излизане от завои е част от изкуството на моторспорта.“
„Никога не караме на 100% във всяка състезателна обиколка и във всеки завой. Пестим гориво, пазим гуми, спирачки и затова е малко изненадващо, че явно сме отговорни, че не всеки тур е еднакъв с предишните. Налага се да приемем решението и да мислим за Япония, да намерим повече скорост и да се борим за позиции по-напред в колоната“, написа Алонсо.
Double points for the team and a better race pace than the rest of the weekend allowed us to cross the finish line in 6th and 7th place. A bit surprised by a penalty at the end of the race regarding how we should approach the corners or how we should drive the race cars. At no… pic.twitter.com/WBdr7MPGFr
— Fernando Alonso (@alo_oficial) March 24, 2024