Зак Браун подкрепя идеята за постоянни стюарди в F1. Американецът дори призна, че Макларън би платил процент от техните заплати. Браун също така вярва, че наемането на хора на пълен работен ден ще помогне за по-голяма последователност при вземане на решения.
Темата за постоянни стюарди се появи на дневен ред в заключителната фаза на сезон 2024. Тя беше повдигната от председателя на Асоциацията на пилотите от Гран при (GPDA) Джордж Ръсел. Той призова да се наемат хора на пълен работен ден, които да получават заплати. Така трябва да има по-голяма последователност при разследвания на инциденти и налагане на наказания
В момента стюардите са доброволци, които не са на постоянен договор и им се плаща на състезание. Според Джони Хърбърт, заплащането е $300 на ден, което не е никак много. Затова има случаи, в които стюардите се сменят във всяко едно състезание.
Президентът на ФИА Мохамед бин Сулайем се изказа в подкрепа за предложението да има постоянни стюарди в F1. Той обаче попита кой точно ще им плаща, тъй като федерацията не разполага с неограничен бюджет.
От края на миналата година ФИА работи върху създаването на нов отдел. Той трябва да обучава квалифицирани кадри, които след това да работят в рейс контрола. Тук се включват както стюарди, така и състезателни директори и други служители. Самият Бин Сулайем призна, че в момента няма достатъчно обучени кадри, които да вършат тази толкова важна и тежка работа.
ФИА претърпя огромни сътресения последните месеци. Федерацията се раздели с рейс директорите на F1 и F2 Нилс Витик и Джанет Тан. В момента тяхната роля заема Руи Маркеш. От ФИА си тръгна и дългогодишният главен стюард Тим Майер. Вчера стана ясно, че Джони Хърбърт няма да работи повече като стюард в F1.
Неотдавна председателят на комисията за едноместните болиди Николас Томбазис също призова за постоянни стюарди. Според него е малко несправедливо да се разчита само на доброволци.
„Това не означава да изключим доброволците. Искаме да имаме имаме орган, който може да прекара цялата сутрин след състезанието, анализирайки всяко едно решение и уверявайки се, че то е взето правилно, виждайки какво може да се подобри“, каза Томбазис.
По-рано през седмицата Зак Браун също коментира въпроса за постоянни стюарди. Главният изпълнителен директор подкрепя тази идея и дори би приел Макларън да плаща процент от техните заплати
„Да имаш неплатени стюарди на непълен работен ден в спорт с милиарди приходи, където всичко е поставено на карта, за да вземеш правилното решение… Не мисля, че сме готови за успех, ако нямаме стюарди на пълен работен ден“, сподели Зак Браун.
„Отделните хора са добре, но правилникът е твърде рестриктивен. Бих искал да направим крачка назад и да го разхлабим. Трябва да имаме стюарди на пълен работен ден. Те могат да вземат по-субективно решение дали това е било правилно или не.“
„Що се отнася до заплащането на стюардите, това вероятно ще бъде непопулярно сред моите колеги от отборите. Щастлив съм, ако Макларън и всички състезателни отбори допринасят. Това е толкова важно за спорта. Не може да е толкова скъпо, ако всички допринасят. Не вярвам да надвиши бюджетите.“
„Това, което не знам, е какви са договорните отношения между ФИА и F1 що се отнася до това какво е нивото на очакванията по отношение на стюардите. Но в края на краищата в споразумението се казва, че работата на непълно работно време не се заплаща“, добави CEO-то на Макларън.
Зак Браун заяви, че F1 отборите трябва да са готови да допринесат за професионалното управление на спорта, ако наистина искат да подобрят сегашната система.
„Във всеки бизнес има едно правило- ако искаш нещо различно и ако искаш да промениш нещо, трябва да платиш за това.“
„Ако трябва да платим за това, не мисля, че ще струва толкова много. Ако погледнем Макларън, където ще плащаме даден процент и това, което ще плати F1 и това, което ще плати ФИA… Aкo разбиете тази такса, тя не е толкова голяма, но мисля, че ще бъде толкова голяма“, заключи Зак Браун.
Zak Brown on the current steward situation:
„To have unpaid Stewards in a multi-billion dollar sport where everything is on the line, is not the right way to go!“
„As far as paying for Stewards, I’m happy if McLaren and all F1 teams contribute!“
[ @Motorsport ]
[1/4] pic.twitter.com/BkkwID5Xkv
— Fastest Pitstop (@FastestPitStop) January 30, 2025