RABus се движи автономно в реалния пътен трафик – с технологията и опита на ZF. Няколко думи за използваните технически решения.
В рамките на проекта RABus технологичната група ZF разработи автономна совалка, която използва съвременни технологии за местен обществен транспорт. Целта на проекта е да интегрира автономните совалки в съществуващите системи за мобилност. И по този начин да подкрепи транспортните компании, които страдат от недостиг на шофьори и искат да развиват по-гъвкави услуги. ZF предоставя своя експертен опит в областта на софтуера, хардуера и инженерните услуги.
Технология на RABus
RABus е оборудван с над 40 сензора, включително камери, радари и лидарни системи, които наблюдават заобикалящата среда на автомобила. Те предават данните на мощни изчислителни платформи като ZF ProAI. Този високопроизводителен компютър анализира данните и предава команди за управление на изпълнителните механизми. Системите за свързаност, като например ZF ProConnect, свързват в мрежа компонентите на автомобила и околната среда. Микрофони и допълнителни сензори разпознават акустични сигнали, като например сирени, за да реагират адекватно при спасителни операции. Цялостната стратегия за валидиране гарантира, че компонентите на ZF отговарят на високите стандарти за безопасност и качество на автомобилната индустрия.
Автономно управление и безопасност
Въпреки че RABus се управлява автономно, по време на работа в превозното средство винаги присъства водач, който гарантира безопасността. Това се изисква от Закона за движение по пътищата. При непредвидени ситуации, като например внезапна поява на препятствие, бусът спира автоматично. След това изисква ръчно потвърждение, преди да продължи движението си. За случай на авария в автомобила има бутон за повикване, чрез който пътниците могат да се свържат с контролен център.
Тестване и внедряване
RABus получи от Федералната служба за автомобилен транспорт одобрение за автономно шофиране ниво 4 – едно от първите по рода си. В момента бусът се тества във Фридрихсхафен и Манхайм. Превозват се пътници в реални условия, за да се придобият технически и практически сведения и резултати. Превозното средство е проектирано да се справя с особено трудни ситуации на пътя. В момента RABus развива максимална скорост от 40 км/ч, която предстои да бъде увеличена до 60 км/ч. Тестовата експлоатация във Фридрихсхафен е удължена до лятото на 2025 г.
Участници в проекта
Проектът RABus – съкращение от „Лаборатория за автоматизирано управление на автобуси в реални условия“ – обединява много теми и партньори. ZF отговаря за осигуряването и тестването на високо и напълно автоматизирани превозни средства за градски и междуградски приложения. Изследователският институт за автомобилна техника и двигатели за превозни средства в Щутгарт (FKFS) поема ролята на ръководител на консорциума. Участват партньори като DB ZugBus, Stadtverkehr Friedrichshafen и Технологичния институт в Карлсруе. Проектът е подкрепен и от Министерството на транспорта на Баден-Вюртемберг.