Начало Автомобилни новини Новите летни гуми на Нокиан

Новите летни гуми на Нокиан

282
0
Нокиан

Гумите Нокиан стават все по-популярни, за което допринася и посланикът на компанията – двукратният световен шампион във Формула 1 Мика Хакинен. Той бе главно действащо лице по време на представянето на двете напълно нови гуми на марката в Португалия. Сега се връщаме се към предложението на Нокиан за летни гуми. Материалът е публикуван в брой 221 на ClubS1 (ноември 2018 г.).

Нокиан
снимка: Нокиан
Финландската компания Нокиан представи напълно ново поколение гуми със специален тест в началото на октомври на супер модерната португалска писта край Алгарве

В него се включи и двукратният световен шампион във Формула 1 Мика Хакинен. Той работи с компанията не само като посланик на продуктите й, но и като част от екипа, като експерт с огромен опит, познания, прецизни оценки.

Мика лично демонстрира качествата на новите продукти и с типичното си чувство за хумор и лекота представи например начина им на работа в завой с над 150 км/ч.

Имахме възможност да направим сериозен тест и на гумите на финландците и за Off Road автомобили по специално трасе, но в центъра на вниманието ни бяха новите летни гуми – Powerproof и Wetproof.

По принцип Нокиан е световнопризнат производител на зимни гуми, чийто създател на практика е. Компанията се развива отлично и през 2017 г. оборотът й бе 1,6 млрд. евро. Броят на служителите е вече 4600 души. Това е публична компания, чиито акции се търгуват на борсата в Хелзинки и която постепенно, много прецизно навлиза и разширява непрекъснато позициите си на пазара за летни гуми. Продуктите й са в премиум сегмента, като съм впечатлен, че сравнителните тестове, на които са подложени новите модели от независимата германска агенция TUV, са с продуктите на Бриджстоун, Гудиър, Мишлен, Пирели.

Резултатите от тях са повече от забележителни, като ни ги представят експерти от самата TUV, която има 150-годишна история и 24 000 служители персонал

Данните от тестовете са наистина интересни, като Powerproof с размери 225/40/18 например успява да спре кола с ABS от 100 км/ч с около 1% по-рано. При движение в завой с радиус 1050 м тя държи колата с изключена ESP система при 77,5 км/ч, докато останалите губят сцепление при 77,1 км/ч, или разликата отново е около 1%! На мокра настилка обаче намаляването на скоростта от 80 до 20 км/ч при Powerproof е за 28,7 м, докато съперниците „слизат” за 29,4, или разликата е почти 2%.

Приблизително по същия начин стоят нещата и при прякото сравнение на гумите за повече мокри настилки Wetproof, като примерно при свалянето на скорост на мокро от 80 на 20 км/ч с гуми с размери 205/55/16 разликите са повече от впечатляващи – 28,7 срещу 31,25, или разлика от почти 8%! При спирането на суха настилка разликата е повече от 2% в полза на финландците, както и при преминаването на завой с радиус 1050 м на мокро, който Wetproof позволява да се прави със 77,6 км/ч при 74,9 за съперниците и т.н.

Нивата на шум, измерени от TUV, също са по-ниски, като средно при  Powerproof той е 64,3 dB срещу 64,6, а при Wetproof е 64,2 срещу 64,4.

За да открием сами качествата на новите гуми, правим серия от различни упражнения, които да ги демонстрират. Примерно ниските нива на шум ни демонстрират с кратко пътуване в околностите на пистата, като експертите от компанията ни съветват да седнем отзад, по-близо до задните гуми, чийто звук по принцип е по-осезателен. Пътуваме с Мерцедес Е клас, чието ниво на шума в купето по принцип е ниско и е наистина трудно да се хване разлика, но е факт, че в колите е изключително тихо.

Качествата на мокро пък проверяваме на самата писта, по-скоро на картинг трасето, част от което е наводнено със специалната система

Тестваме гумите с първа серия BMW, пъргава динамична кола, която отлично влиза в завоите и държи и в най-стегнатите криви. Най-вълнуващата част от теста на Powerproof e на самата писта Алгарве Интернешънъл. Пистата е отлична, построиха я преди 10 години и се смята за една от най-добрите в света днес. Според Хакинен това е една от най-хубавите писти в света днес, с много хубав ритъм, сериозна денивелация и участъци с криви и наклони, напомнящи на Спа, но огрени от топлото португалско слънце, като температурата на въздуха е 28 градуса, а тази на асфалта – почти 40.

Мика Хакинен
Мика Хакинен; снимка: Нокиан

След като минавам пистата до Мика Хакинен, който се шегува почти непрекъснато и натиска спирачката с левия крак, гумите проскърцват, но държат, след това имам възможност и аз да натисна специално избраните Ауди А5. Със сигурност съм далеч от скоростта на Мика, дори и с пътници в колата не изпитвам притеснения относно сцеплението в нито един момент, а през някои криви наистина минаваме доста бързо. До всеки има инструктори от Нокиан, които не бих казал, че са склонни да жалят много техниката и когато е възможно, сами дават указания да се натисне още.

Стабилността е добра и така постепенно стигаме до самата структура на гумите и техните качества.

Powerproof

Това са гуми за силни автомобили и нормално имат асиметрична архитектура. По тях компанията е работила почти 5 г. Специално е обърнато внимание на безопасността и контрола над автомобила дори при най-високи скорости. Конструкцията е изградена според концепцията Dual Zone Safety.

Power Zone е външната част на гумата, която осигурява прецизното управление. Твърдите протекторни блокове в комбинация с дизайна Slope Groove, при който наклонените стени на каналите компенсират силните странични сили, осигуряват прецизно управление на сух асфалт дори при високи скорости.

Зоната от вътрешната страна е означена като Wet Safety Zone и осигурява безопасността на мокър път, като оптимизира сцеплението и същевременно запазва предсказуемото и стабилно управление. Трапецовидните напречни канали набраздяват централното ребро и реброто до вътрешното рамо. Каналите са проектирани така, че ефективно да предпазват от аквапланинг, като задържат вода и ускоряват отвеждането й от контактната зона между гумата и пътната настилка.

Структурата на блоковете и каналите на вътрешното рамо също допринасят за предотвратяването на аквапланинг. Каналите се разширяват навън и имат елиптични кухини. Тези канали допълнително спомагат за отвеждане на водата от контактната зона. Широките и полирани главни канали също ефективно задържат водата, което подобрява безопасността при дъжд.

В протектора на гумите са използвани и няколко нови различни каучукови смеси

В уникалната каучукова смес Dynamic Grip функционалните молекулни вериги и полимери образуват плътна и гъвкава мрежовидна структура. Тя осигурява по-добро сцепление и издръжливост, отколкото при предишното поколение гуми. Многослойната структура на протектора пък снижава съпротивлението при търкаляне, което води до икономия на гориво. Полусферичните вдлъбнатини, напомнящи тези по повърхността на топка за голф, по стените на надлъжните канали осигуряват допълнителен комфорт при шофиране.

Дизайнът Silent Groove Design снишава нивата на шум вътре и извън автомобила. При бордовете на гумата пък се използва каучуковата смес Special Clinch. Тя снижава шума и съпротивлението при търкаляне, което води до повишен комфорт и икономия на гориво. Тази смес гарантира по-ниски нива на шум и на съпротивление при търкаляне. Каучуковата смес еластично притиска джантата, като осигурява на борда на гумата по-голяма дълговечност. Освен това иновацията ефективно минимизира вътрешния шум и съпротивлението при търкаляне. В допълнение към индикатора за дълбочина на протектора (DSI – Driving Safety Indicator), който е патентован от Nokian Tyres, тези шампиони на разнообразните пътни условия разполагат и с индикатор за аквапланинг. Символът „водна капка“ изчезва при дълбочина на протектора по-малка от 4 мм, което говори за повишен риск от аквапланинг. В полето за информация може да бъде записано работното налягане на гумите и местоположението на гумата в случай на смяна.

Нокиан
снимка: Нокиан
Гамата Powerproof включва 51 продукта, с размери от 17 до 20 инча, със скоростен индекс W (270 км/ч) и Y (300 км/ч)

Те ще са достъпни за клиентите през пролетта на 2019 г.

„Новите Powerproof ми дават изключително чувство за контрол. Именно това е нещото, което искаш от едни качествени гуми. Когато гумата ти дава увереност в шофирането, тя ти дава и сигурност“, казва Мика Хакинен, който допринесе с консултациите си при тестовете и разработката на продукта.

Wetproof

Докато се любуваме на прекрасните летни дни, лесно можем да забравим за опасността, която дебне при обилно намокряне на пътищата. В наши дни метеорологичните условия често се променят от непоносими жеги до проливни дъждове. Прогнозата за времето може неочаквано да се измени. В доста държави в Европа традиционно има и доста дъжд и поради тази причина Нокиан са работили много по тези летни, но особено добри на мокро гуми.

Структурата при тях също е с Dual Zone Safety, с асиметрична шарка на протектора. Тя подобрява сцеплението и осигурява добър баланс при представянето на сух и мокър път, като същевременно повишава издръжливостта и износоустойчивостта на гумите.

Системата Stability Zone се намира от външната страна и осигурява лесно и уверено маневриране и стабилност, докато Wet Safety Zone от вътрешната страна подобрява сцеплението на мокър път и устойчивостта на аквапланинг.

Създадена с цел подобряване на стабилността и представянето на мокър път, концепцията Responsive Lock поддържа надлъжните ребра, като позволява на водата да се оттича от тях по-свободно

Каналите на ребрата са снабдени със самозатварящи се насрещни елементи, които се притискат плътно един към друг в зоната на контакт на гумата с пътя. Този иновативен дизайн подобрява стабилността при шофиране, без да влошава представянето на мокър път.

Дизайнът Silent Groove е иновация върху страницата на гумата, която подобрява комфорта при шофиране, като понижава нивата на шум вътре и извън автомобила. Дизайнът, наподобяващ повърхността на топка за голф, контролира въздушното обтичане на гумата и предотвратява образуването на неприятен виещ звук. Иновацията намалява въздушното съпротивление и охлажда повърхността на гумата, като повишава нейната износоустойчивост и удължава живота й.

Технологията Silent sidewall предлага специална зона върху страницата на гумата. Уникалната комбинация от каучукови смеси и структурен дизайн помага за филтриране на шума и вибрациите, идващи от повърхността на пътя, което намалява нивото на шум вътре в автомобила и допринася за по-приятното пътуване на шофьора и пътниците.

Wet Safety Zone – първокласна устойчивост на аквапланинг

Когато движеща се течност, например вода, срещне извита повърхност, тя започва да се разпространява, следвайки кривината на тази повърхност. Феноменът, известен като Коанда ефект, означава, че водата може да бъде насочена да следва извивките на повърхността, вместо да тече по права линия. Когато гумата се сблъска с повече вода, отколкото грайферът може да отведе, се получава аквапланинг.

Технологията Nokian Tyres Coanda ускорява отвеждането на водата. Насочва и я извежда извън гумата и така ефективно предотвратява опасността от аквапланинг. Каучуковата смес Aqua Hybrid също предлага допълнителна сигурност за дъждовното време. Каучуковата смес от ново поколение със силициев диоксид осигурява отлично сцепление на мокър път и пести гориво. Полираните главни канали също допринасят за безопасността по време на дъжд. Те не само придават на гумата стилен външен вид, но и изпълняват важна функция. Водата лесно и ефективно се оттича от полираните им стени.

Wetproof се предлагат в скоростни категории T (190 км/ч), H (210 км/ч), V (240 км/ч) и W (270 км/ч). Широката им гама включва 46 продукта с размери от 14 до 20 инча. Новите Nokian Wetproof ще бъдат достъпни за клиентите през пролетта на 2019 г.