Гран при на Русия е 16-ти кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2019 г. Провежда се на пистата Сочи Аутодром, която се намира в Олимпийския комплекс в Сочи.
По принцип Гран при няма особено голяма история в Източна Европа. В Санкт Петербург да проведени две състезания – през 1913 и 1914 г. И двете са спечелени от Мерцедес съответно с Георги Суворин и Вили Шол. През 80-те години на XX век се говори за провеждането на състезание от Формула 1. Бърни Екълстоун дори постига споразумение и Гран при на Съветския съюз получава дата в предварителния календар за 1983 г. Смъртта на Леонид Брежнев обаче слага край на плановете, тъй като новото ръководство на страната отказва да ги изпълни. Първото състезание зад Желязната завеса всъщност е Гран при на Унгария през 1986 г.
Преговорите за състезание в Русия са възобновени в началото на XXI век. В крайна сметка е сключен договор и стартът в Сочи се провежда от 2014 г. насам.
Round the outside, round the outside ???@Charles_Leclerc stole the show with P7 for Sauber in 2018…
Where will he finish for @ScuderiaFerrari? ?#RussianGP ?? #F1 pic.twitter.com/TjOHmAa2Np
— Formula 1 (@F1) September 25, 2019
Гран при на Русия в числа
Дължина на пистата – 5,848 км
Брой завои – 18
Брой обиколки – 53
Състезателна дистанция – 309,745 км
Ограничение на скоростта в питлейна – 60 км/ч
Валтери Ботас държи рекорда за обиколка в Сочи – 1:35.861 мин, даден през 2018 г. с Мерцедес
Валтери Ботас държи рекорда за обиколка в квалификация в Сочи – 1:31.387 мин, даден през 2018 г. в Q3
Пистата в Сочи има много гладък асфалт
В първото състезание през 2014 г. Нико Розберг с Мерцедес на практика изкара цялата дистанция с един комплект гуми. От тогава досега настилката претърпя известна еволюция и вече е по-груба, но въпреки това не натоварва особено гумите. Най-сериозният завой е трети, тъй като лявата крива има няколко връхни точки. Той има известна прилика с прочутия осми завой от трасето Истанбул парк в Турция.
За предходното издание на Гран при на Русия Пирели предостави на отборите по-меки гуми в сравнение с тазгодишната селекция. През предстоящия уикенд екипите ще могат да избират от типовете C2, C3 и C4, съответно като хард, медиум и софт. Те са средните по твърдост в гамата на Пирели.
Най-често използваната стратегия е с един питстоп. Тимът на Мерцедес е спечелил абсолютно всяка една Гран при, проведена в Русия, включително проведените през 1913 и 1914 г.!
„Интересно ще е да видим промените след връщането на руския старт през есента”, коментира спортният директор на Пирели Марио Изола.