Volvo 240 навършва 40 години. Моделът е представен през медиите за първи път на 21 август 1974 г. Той постига безпрецедентен успех, като в следващите 19 години от колата са произведени около 2,8 милиона броя.
Представянето на Volvo 240 е едно от поредица събития, превърнали 1974-та в особено интересна година за Швеция. През пролетта ABBA печели музикалния конкурс Евровизия с песента Waterloo, 18-годишният Бьорн Борг разтърсва световния тенис елит и т.н. Представителите на средствата за масова информация виждат 240 за първи път на 21 август. Журналистите пристигат с чартърен полет от централните офиси на Volvo в Торсланда в малкия град Борланге, където ги чака Volvo 244 GL.
Моделът е развитие на серията 140, като в него има много промени. Иновациите са основно в предната част, вдъхновена в голяма степен от представената две години по-рано VESC сейфти кар. Колата е с 13 см по-дълга от 140. Новоразработеният B21 двигател е в две версии – 97 и 123 к.с.
През 1974 г. започва производството на ексклузивната серия 260, която в оригинал има две версии – DL и GL. 264 е с нов, 2,7-литров V6 двигател със 140 к.с. Агрегатът е дело на партньорството между Volvo, Renault и Peugeot.
В годините си на производство Volvo 240 се предлага с редица различни мотори. През 1979 г. е световната премиера на модел с шестцилиндров дизел, конструиран в сътрудничество с Volkswagen. Агрегатът има и петцилиндрова версия на отделни пазари. Колата от 1981 г. е 244 турбо със 155 к.с. и т.н.
Вариантите са многобройни – с две, четири и пет врати, ексклузивна купе версия, 262С – създадено от италианската фирма Bertone, като от него са произведени общо 6622 броя между 1977 и 1981 г. 264ТЕ и 245Т са удължени със 70 км. 264 Top Executive е луксозна лимузина. 245 Transfer пък се използва – наред с останалите си приложения – и като транспорт за училища в различни райони.
Моделът печели редица награди, а става и успешен състезателен автомобил. Най-голямото спечелено отличие е титлата на Томас Линдстрьом и Джанфранко Бранкатели с Volvo 240 Turbo в европейския шампионат за туристически автомобили през 1985 г.
С напредване на годините Volvo 240 се превръща в ценна находка за колекционерите. Турбо версиите са особено търсени, като постепенно цените им се вдигат – особено за бройки в добро състояние.
Последната кола от модела слиза от поточната линия в завода в Торсланда в Гьотеборг на 5 май 1993 г. До този момент колата вече има успех, какъвто никой от създателите й не си е представял близо две десетилетия по-рано.