Скандинавският производител на гуми Nokian Tyres работи усилено над разработването на първокласни гуми за електрически автомобили, за да задоволи специфичните нужди на този сегмент. Електрическите коли обикновено имат висока мощност, а с тежките си батерии те тежат повече от голяма част от автомобилите с двигател с вътрешно горене (ДВГ). На по-тежките коли им отнема повече време за спиране, което поставя още по-голям фокус върху безопасността.
През последното десетилетие, електрическите и хибридните автомобили направиха преход от това да бъдат маргинална и сравнително малка част от международната автомобилна индустрия към това да се превърнат в един от най-бързо растящите сегменти. Според Международната агенция по енергетика (IEA)*, глобалният дял на електрическите автомобили е нараснал до 2% от автомобилния пазар в края на 2020 г. Това може да не изглежда много, но преди десет години глобалният дял на този сегмент е бил близо до нула. Само някои пазари като Европа, САЩ и Япония тогава са имали едва забележим дял. Националните различия в продажбите в отделните държави членки от Европейския Съюз са ясно свързани с жизнения стандарт на страните. Според новата статистика на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), броят на електрическите автомобили задвижвани от батерия се е увеличил повече от два пъти – от 3.5% през второто четиримесечие на 2020 г. до 7.5% тази година – докато Plug-in хибридите са 8.4% от всички продадени нови коли.
Тези факти ясно говорят за все по-нарастващото потребление на електрически и хибридни автомобили. Докато технологиите се развиват и новите модели стават все по-разпространени, поддръжката на автомобилите също се изменя. За ДВГ автомобилите смяната на маслото и проверка на спирачките са сред най-често срещаните елементи за поддръжка. За електрическите коли обаче основните фактори за поддръжка са гумите и стъклата.
Премиум гуми за електрически автомобили тествани в реални условия
Nokian Tyres използва различни модели електрически автомобили при тестовете си на гуми, което осигурява на компанията продължителен и задълбочен опит за поведението на този тип автомобили.
SUV автомобилите например са високи и тежки, докато електрическите модели са още по-тежки заради батериите си. Големите и тежки автомобили изискват повече от гумите, което също е взето предвид при разработването на продуктите.
Дори когато електрически автомобил или хибрид е със същите размери като ДВГ автомобил, той обикновено използва гуми с по-голям размер. Гумите също така биват поставяни на изпитание тъй като тежестта на батериите ги натоварва още повече при завои и ускорение, а въртящият момент на електродвигателя се предава към задвижващите колела по-бързо отколкото при автомобилите с ДВГ. Съществува широко разпространена заблуда свързана с по-бързото износване на гумите при електрическите автомобили. Полевите тестове на Nokian Tyres доказват, че няма от какво да се притеснявате. Въпреки че електрическите коли имат много мощност и висок въртящ момент, те не износват гумите повече, дори напротив.
Системите за подпомагане на водача, намаляват приплъзването
„Гумите на един съвременен електрически автомобил ще се износят по-бавно отколкото при автомобил с ДВГ. Това се дължи предимно на добрия контрол на сцеплението. Системите за подпомагане на водача, намаляват приплъзването, използвайки бързото адаптиране на електродвигателя. Системата е много по-бърза отколкото при ДВГ автомобилите, където е базирана на употреба на спирачки и ограничаване на оборотите на двигателя. Стилът на шофиране остава основният фактор за износване на гумите, затова експлоатационният живот се определя предимно от шофьора.“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres за Европа.
За какво да следите когато избирате гуми за електрически автомобил
Когато избирате гуми за хибриден или електрически автомобил, има три основни критерия, за които да следите и те са: безопасност, ниско съпротивление при търкаляне и ниско ниво на шум. Ниското съпротивление при търкаляне удължава пробега на автомобила.
Освен, че са по-тежки и имат по-висок въртящ момент, електрическите автомобили са по-тихи. Поради това не е изненадващо, че водачите на електрически коли търсят гуми с ниско ниво на шума, за да подобрят комфорта при шофиране. Етикетите за гуми на ЕС предоставят удобна информация относно нивото на шум на гумата и съпротивлението ѝ при търкаляне, улеснявайки потребителя при сравнение на различни модели.
Както казахме, по-ниското съпротивление при търкаляне увеличава пробега на автомобила. А колкото по-голям пробег измине, толкова по-малко електрическа енергия е нужна, което води до по-екологичен транспорт. Ползите за околната среда са сред основните предимства, които светът се надява да види от по-широката употреба на електрически автомобили.
Продуктите на Nokian Tyres имат индикатор за безопасно шофиране (DSI), който можете да използват, за да проверите бързо и лесно оставащото дълбочина на канала. Цифрите изчезват една по една с износването на гумата. Ако виждате различна цифра на предните и задните гуми, значи трябва да смените местата им.
Трите най-важни критерии за гумите на електрическите автомобили
- Безопасност: най-важното нещо, което да вземете предвид когато шофирате и да изберете гуми, които да Ви осигуряват максималната възможна безопасност.
- Ниско съпротивление при търкаляне: колкото по-ниско съпротивление при търкаляне толкова по-голям пробег ще получите.
- Ниско ниво на шум: изберете тихи гуми за тихият си електрически автомобил, това ще подобри комфорта Ви при шофиране.
______________
* Международната агенция по Енергетика International Energy Agency (International Energy Agency – IEA; френски: Agence internationale de l’énergie) е независима междуправителствена организация базирана в Париж, създадена в рамките на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) през 1974 г.