Иновативната и вълнуваща концепция Nissan BladeGlider направи европейски дебют по време на автомобилния салон в Женева. Това е последният спортен проект на Nissan и той е създаден, за да предизвика конвенционалното мислене относно управлението на спортните автомобили, спирането и разпределението на теглото.
Nissan BladeGlider се характеризира с радикално тясна предна част. Тя е значително по-тясна от задницата, създавайки форма, характерна за крилата на изтребителите – така изглежда колата, погледната отгоре.
Концепцията, представена за първи път на салон в Токио в края на миналата година, върви по стъпките на състезателния автомобил Nissan ZEOD RC Zero Emission on Demand (ZEOD RC).
– Когато видят острата предна част за пръв път, всички са скептични по отношение управлението на автомобила – казва директорът на Nissan Motorsport Innovation и дизайнер на ZEOD RC и консултант при на разработването на BladeGlider Бен Боулби. – Концепцията се доказа на пистата с бързината си. Сигурен съм, че BladeGlider ще се посрещне със същия първоначален скептицизъм, но ние знаем, след обстойни тестове на пистата със състезателни пилоти зад волана, че Nissan BladeGlider има потенциала да бъде серийния автомобил с най-доброто управление в света.
Боулби подчертава динамичните предимства на острата предна и широката задна конфигурация на BladeGlider.
Разпределението на масата на BladeGlider го прави идеален за бързо, ефикасно ускорение от място и интензивно ускорение след потегляне. Основната причина за това е, че задните гуми са значително по-широки от предните, което дава по-голямо сцепление отзад. Също така по-широката следа отзад позволява почти всички по-тежки компоненти на автомобила – включително двата вградени електрически мотора, литиево-йонните батерии и пътниците – са разположени между задните гуми; ето защо, по-голямата част от теглото на автомобила (70% в този случай) ляга върху двете задвижващи колела.
Благодарение на изключително тясната предница на BladeGlider, която включа тънките 100/80 гуми, челното съпротивление е минимално. BladeGlider се характеризира с един от най-ниските коефициенти на челно аеродинамично съпротивление за концептуален автомобил, позволявайки му да се движи по пътя с много ниско въздушно съпротивление.
Най-впечатляващото и най-забележително предимство на BladeGlider пред конвенционалните му събратя, е управлението. По-тънките гуми отпред позволяват на BladeGlider да завива рязко, защото само 30% от общото тегло на автомобила ляга върху тях. Добавена полза е подобреното кормилно управление по отношение на усилие за завъртане, усещане и прецизност. При BladeGlider и двете гуми остават в добър контакт с пътната повърхност, споделяйки почти идентично натоварване в завой, работейки на практика като едно цяло. И благодарение на независимото окачване ефективността на всяка гума се увеличава в завои. Широката задна следа и широките задни гуми също допринасят за изключителното управление на BladeGlider. Чрез осигуряването на стабилни и здрави основи на автомобила, те позволяват предните гуми ефективно да насочват предницата на колата в правилната посока.