Желанието на семейство Андрети да участва със свой собствен отбор във Формула 1 все още е на етап проект
От страна на ФИА няма никакви индикации за мнението на федерацията. От F1 на практика заявиха, че са доволни от настоящите 10 отбора. Това обаче не спира Марио и Майкъл Андрети, които са абсолютно убедени в стойността на проекта си.
„Майкъл говори за това от поне пет години“, посочи в интервю за Моторлат Марио Андрети. „Той разшири бизнеса си чак до Австралия. Автомобилният спорт е бизнеса му. Сега иска да се възползва от възможността и да остане на най-високо ниво. Защо не във Формула 1? Джийн Хаас го стори. Той не е 100% състезател – ние сме 100% пилоти. Очевидно има известна съпротива и това е много разочароващо. Отказваме ли се? Не. Мисля, че заслужаваме да сме в F1.“
По време на уикенда в Унгария на редовния му брифинг в събота привечер на Тото Волф бе зададен следният въпрос:
„Повече отбори вече неколкократно заявиха, че не са особено ентусиазирани за това Андрети да се присъедини към Формула 1. Тогава очевидно приходите биха се делили на повече части. Това отношение би ли се променило ако производител като Ауди например реши вместо да купи вече съществуващ екип да създаде свой със съответните спонсори и т.н.?“
Краткият отговор бе: „Да.“
По-подробното обяснение: „Мисля, че който и да е 11-ият отбор, който и да получи слот, трябва да демонстрира с какво ще допринесе за бизнеса. Андрети е велико име. Според мен са постигнали изключителни неща в САЩ. Но това е спорт и бизнес и трябва да разберем какво може да донесе един нов участник. Ако един производител или международна, мултинационална група се присъедини към F1 и може да демонстрира, че е в състояние да похарчи x пари в създаването на екип, маркетинг и т.н., то това би било предложение със съвсем различна стойностна оценка за всички останали тимове. В момента има 10 отбора с доста повишена стойност. Това очевидно не би продължило, ако само се издават нови лицензи на хора, които няма да качат цялостната стойност на Формула 1.“
Марио Андрети настоя, че компанията Ауди би била приветствана навсякъде. Според него обаче „производителите идват и си отиват. Ние не правим така. Ние идваме и оставаме. Производителите не зависят от спорта за разлика от нас. Това ни е работата. Спортът е въздух за нас. Защо да ни го отнемат? Отнасяме се съвсем сериозно.“
82-годишният Андрети не пропусна отново да изтъкне колко отдавна работи цялото му семейство в автомобилния спорт. Любимият довод на Марио реално е сантимент, нямащ нищо общо с това, което ще накара ФИА да даде или откаже място на сина му в Гран при. Репутацията на фамилия Андрети обаче е такава, че се появи нещо като критика към Тото Волф. Според статията австриецът едва ли не собственоръчно спира проекта. Материалът е на Марк Кей от уебсайта grandprix247.com и получи личното одобрение на Марио. Андрети старши ретуитна линк към него с коментара: „Това трябваше да се каже. Време беше.“
This needed to be said; it’s about time https://t.co/RR3ZUeB9fN
— Mario Andretti (@MarioAndretti) August 11, 2022
В материала Волф е обрисуван като имащ влияние на практика в цялата Формула 1. Гледна точка, с която и ФИА, и ръководството на F1 ще имат проблем.
„Помислете: напоследък 50-годишният ветеран в автомобилния спорт е най-гласовит, критикувайки каква стойност ще има евентуалното влизане на Андрети във Формула 1. Отстрани той непрекъснато слага прът в колелата на проекта, за да опази деленето на 10, а не на 12, както всеки истински фен иска“, пише в статията.
Тази гледна точка изобщо не е вярна. В падока постоянно някой задава въпроса за Андрети и техния проект за отбор. Съответно шефовете на отбори отговарят. Казаното от Тото Волф обаче получава далеч повече отразяване и тълкуване заради това, че е шеф на екипа на Мерцедес
В Унгария например и Фредерик Васьор коментира нещата, след като му бе зададен въпрос и мнението на ръководителя на Алфа Ромео бе почти едно към едно с това на австриеца.
„За 11-ти отбор говорихме преди три години. Примерът тогава бе Порше, а въпросът: „Добре, представете си, че някой като Порше иска да влезе в F1 и желае да го стори със собствени сили. Има ли смисъл ние да отваряме вратата?“ В този случай отговорът ти е: „Да, със сигурност“. Днес не съм сигурен, че има смисъл да се допусне друг екип, който не би имал кой знае колко голям принос. Освен това един нов тим би могъл да се присъедини най-рано след 2 или 3 години. Не знаем какво ще е положението тогава.“
„Не мисля също така, че националността носи допълнителна стойност на даден отбор. (Андрети постоянно повтарят, че един изцяло американски отбор – очевидно не смятат, че Хаас е такъв – би имал огромна притегателна сила за американската публика, чието въображение е запленено от Drive to Survive – б.а.) Един от най-големите пазари за F1 в момента е Нидерландия, а в спорта няма нидерландски тим – има нидерландски пилот“, обясни Васьор.
За протокола: Алфа Ромео е реално екипът на Заубер, базиран в Швейцария и използващ задвижващи системи на Ферари
„Дали възприятията и коментарите на Волф автоматично затварят устата на клиентските отбори на Мерцедес?“, е друго половинчато твърдение.
Задвижващи системи на Мерцедес във Формула 1 понастоящем използват Макларън, Астън Мартин и Уилямс. Андреас Зайдл, който ръководи екипа от Уокинг, неколкократно заяви, че от Макларън биха приветствали Андрети във Формула 1. Зак Браун е приятел на семейството отдавна, така че по логиката „Мерцедес ограничава мненията на клиентските си отбори“ би могло да се твърди, че главният изпълнителен директор на Макларън Рейсинг насочва наратива в съвсем друга посока заради личните си взаимоотношения. Самият Браун каза в края на юни, че днешната стойност на отборите във Формула 1 е значително по-висока отпреди 3 години. Другите два отбора не се занимават с Андрети и дават мнение единствено, когато ги питат. Същото правят и останалите екипи, а мненията на Ферари, Алфа Таури и Алпин едва ли се диктуват от Тото Волф.
„Аз с Майкъл не съм се виждал и не знам какъв е проблемът“, заяви Матия Биното – в отговор на въпрос, не по желание. „Дали го подкрепяме или не? Не мога да коментирам без да сме имали каквато и да е дискусия. Не знам какво са представили те. Не знам и какво търсят. А и както беше споменато, решението (за допускане на нов отбор в F1) не зависи от нас.“
„Вече си имаме 10 достатъчно добри отбора“, бе реакцията на Франц Тост от Алфа Таури
Шефът на Алпин в Гран при Отмар Шафнауер каза: „Разговаряли сме с Майкъл, но той първо трябва да успее да влезе във Формула 1.“
В материала е публикувано още обвинение, че в Австрия Волф е проявил неуважение към отделни фенове, наричайки ги „едноклетъчни амеби“ и съветвайки ги „да се разкарат“. Репликите бяха по повод станалите известни случаи на агресия и насилие сред запалянковците по пистата. От Формула 1 започнаха цяла инициатива заедно с абсолютно всички пилоти, целяща да намали такива прояви. Макс Верстапен каза в Австрия, че е жалко, че поведението на отделни хора по трасетата наподобява това на футболни фенове. В Унгария осъди паленето на мърчандайз, след като онлайн се появи видео клип с неколцина души от „оранжевата армия“, горящи шапка на Люис Хамилтън.
Въпросите по повод възможен конфликт на интереси – Тото Волф е едновременно съсобственик в екипа на Мерцедес, шеф на отбора, участва в управлението кариерите на отделни пилоти – са доста смешни във Формула 1. В Гран при самите екипи са част от процеса за изготвяне и одобрение на нови правила например. И абсолютно всеки един шеф на отбор се бори за интересите на екипа си. Влиянието им се определя от много фактори. Спекулативно погледнато досега през сезон 2022 Кристиан Хорнер има повече успех от Тото Волф в прокарването на промени. Първо, за минималното тегло на болидите – лобирането за това започна още на предсезонните тестове. Второ, за вдигането на бюджетния лимит. По-гласовит от Хорнер относно финансовите затруднения на F1 екипите нямаше, чак до заплахите, че поне 7 отбора ще пропуснат надпревари ако няма увеличение на парите.
Дори въпросът с промените по подовете, за които Волф също е обвиняван, бе решен с компромис – повдигане на краищата с 15 мм вместо първоначално обявените 25 мм. Няма и никаква гаранция, че това би помогнало на Мерцедес
Доводът, че спортът вече „не е за мъже“, когато се изтъкват възможните последствия за здравето на пилотите, е невалиден. През 2022 г. няма как потенциален риск за състезателите да бъде оставен без никакви действия. Припадането на пилот след състезание преди десетилетия (често цитиран случай с Найджъл Менсъл от Далас през 1984 г.) не е повод за гордост. Дори Хорнер каза, че ако проблемът се бе проявил при Ред Бул, щеше да инструктира пилотите си постоянно да говорят за това. Относно увеличаването на бюджета пак той призна, че всъщност „става дума за подобрения, които могат да са решаващ фактор в световния шампионата“. Отново – всеки защитава интересите на тима си.
Разочарованието на Марио и Майкъл Андрети от факта, че проектът им за отбор във Формула 1 не е одобрен е напълно разбираемо
„Мисля, че имаме 4 или 5 отбора на наша страна. (Не е ясно кои екипи точно има предвид освен Макларън и Алпин – б.а.) Другите са протегнали ръка: „Ние какво ще изкараме от това?“ За пари е всичко и екипите проявяват късогледство. Аз им обяснявам, че трябва да помислят за бъдещето. На тях не им пука. Не им пука за шампионата. Грижат се единствено за себе си. Но във Формула 1 така – винаги са работели по този начин“, каза наскоро Майкъл Андрети.
„От начина, по който се държат с нас, имам чувството, че F1 още си е европейски клуб. Постъпват като сноби. В крайна сметка нашето участие ще донесе повече, отколкото ще отнеме. Не съм се залъгвал относно ситуацията. Сравнително добре знаех в какво се забъркваме. Отиваш да плуваш с акулите, затова е добре да си вземеш харпун.“
В падока приказките на Майкъл Андрети за „сноби“ не бяха посрещнати особено добре, и то не от Тото Волф.
„Не знам какво се опитва да постигне Майкъл с тези изказвания. Решението да му се даде лиценз или не, не зависи от нас“, каза Гюнтер Щайнер от Хаас. „Имаме мнение, но не можем да решаваме този въпрос. Не знаем какво е представил пред ФИА и ФОМ. Освен това според мен подобни приказки не са особено конструктивни, но човек живее с изборите си.“
Реалността е, че публична подкрепа за Андрети изразиха два отбора – Макларън и Рено/Алпин. Би било наистина забележително постижение ако Тото Волф е причината за несъгласието на останалите 7, които не са Мерцедес. Австриецът безспорно има влияние във Формула 1. Не би било нормално след толкова време в спорта и след толкова успехи на ръководения от него отбор мнението му да не означава нищо. Колко голямо е това влияние се преувеличава неимоверно. През последните дни в социалните мрежи обикаля негова снимка заедно със Стефано Доменикали и Флавио Бриаторе на яхта в Коста Смералда по време на лятната им ваканция. От този кадър какви слухове могат да се родят, представяте ли си?!
View this post on Instagram