Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Доминацията на Фетел не влияе негативно на тв-рейтингите на F1, твърди Екълстоун

Доминацията на Фетел не влияе негативно на тв-рейтингите на F1, твърди Екълстоун

47
0
Бърни Екълстоун

Доминацията на Себастиан Фетел във Формула 1 в момента не влияе негативно на телевизионните рейтинги на състезанията от шампионата, твърди управляващият търговските права на спорта Бърни Екълстоун.

Трикратният световен шампион, който в неделя може да стане четирикратен носител на F1 короната класиране в топ 5 на Гран при на Индия, спечели всички надпревари след лятната ваканция – взе пет поредни успеха от Белгия до Япония. В квалификациите два пъти бе втори (на Спа и Сузука), а на Монца, Сингупар и Йонгам се нареди на полпозишън. В генералното класиране немският пилот има 297 точки – 90 повече от втория в подреждането Фернандо Алонсо (Ферари) при оставащи 4 надпревари до края на шампионата. През 2002-ра, когато Михаел Шумахер с Ферари печели титлата шест състезания преди финала на първенството, рейтингите падат с една трета в отделни части на Европа.

Теорията на Екълстоун обаче, е, че феновете продължават да гледат – в случай, че Фетел загуби.

Ситуацията напомня малко (на тези с) Роджър Федерер или Мохамед Али. Фетел е най-добрият и хората искат да гледат, когато бъде победен. Трудно е да си сигурен кой е най-великият пилот (в цялата история на спорта). Хората не знаят колко титли щеше да спечели [Аертон] Сена. Но Фетел вероятно е най-добрият (състезател) който сме имали. Оплакват се, че печели всичко, но надпреварите са добри – заявява англичанинът, който на 28 октомври ще навърши 83 години.

Проучване на специализирана спортна агенция, базирана в Ню Йорк – Futures Sport + Entertainment – показва, че в наши дни във Формула 1 се правят четири до пет пъти повече изпреварвания в сравнение с ерата на Шумахер. Управляващият директор Кевин Алави споделя, че телевизионната аудитория е стабилна и спадът през 2013-та е минимален. Като пример се посочват други спортове – тенис и голф, чиито рейтинги страдат от прекаленото увеличаване на събития/състезания и се стига да сериозно намаляване на зрителите. Не е изследван обаче ефектът, който би имал увеличен брой надпревари в календара на Формула 1 в бъдеще. През настоящия сезон състезанията са 19, докато през 2002-ра бяха 17. За 2014 г. Световният съвет на ФИА утвърди предварителен календар с цели 22 старта. Очаква се отпадането на някои от тях, но въпреки това теоретично подобен лист може да бъде одобрен и вероятно ще окаже влияние върху гледаемостта.

Въпросът дали доминацията на Фетел отблъсква зрителите бе повдигнат наскоро и от световния шампион за 2008 г. Люис Хамилтън. Пилотът на Мерцедес посочи точно ерата на Шумахер като пример, обяснявайки, че тогава заспивал след старта, тъй като било ясно кой ще спечели. Впоследствие поясни думите си с обяснението, че Фетел върши перфектна работа.

Формула 1 обаче определено има проблем с някои от държавите, където състезания се провеждат от няколко години – като Китай и Корея например. Аудиторията в Съединените щати е неустойчива и Гран при така и не успява да набере популярност там. Но докато в САЩ имат установени автомобилни шампионати като Индикар и НАСКАР, то в Китай, Корея и други страни-домакини на стартове липсата на традиции не води до автоматично приемане на F1.

Негативни тенденции обаче се наблюдават и в държави с утвърден интерес към шампионата. Във Великобритания например рейтингите се поддържат от факта, че половината състезания все още се излъчват по ВВС, докато стойностите при платените пакети на Скай продължават да падат.

За 2014 г. в календара са включени 2 напълно нови надпревари – в Русия и Ню Джърси (САЩ), а две се връщат в списъка – Австрия (на обновената писта Ред Бул Ринг) и Мексико (на трасето Ерманос Родригес). Конфигурацията в Сочи подлежи тепърва на одобрение от страна на ФИА. Стартът в Ню Джърси вече бе отлаган два пъти, като самият Екълстоун заяви в началото на септември, че организаторите не са успели да съберат необходимите средства за провеждането на състезанието. Малко след това каза точно обратното – че надпреварата със сигурност ще се проведе догодина. Нещата в Австрия изглеждат сигурни, още повече, че лично Дитрих Матешиц се нагърби с организацията и дори ще извади пари от собствения си джоб, за да покрие част от разходите. Ситуацията относно Мексико не е напълно ясна. Освен това проблеми имат и организаторите в Корея – те все още не са финализирали преговорите си с Бърни, като се опитват да намалят таксата за домакинство (средната стойност е около $26 млн. на старт).