Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Фетел с осма победа за сезона – спечели Гран при на Корея

Фетел с осма победа за сезона – спечели Гран при на Корея

88
0
Фернандо Алонсо

Себастиан Фетел (Ред Бул) спечели осма победа за сезон 2013 г. във Формула 1 – трикратният световен шампион взе и Гран при на Корея. Втори и трети финишираха пилотите на Лотус Кими Райконен и Ромейн Грожан.

Сутринта преди надпреварата имаше леко преваляване, но нищо сериозно, така че се очакваше състезанието да премине на суха писта, както и стана. Все пак бе облачно и макар температурата на въздуха да бе 27 градуса, тази на пистата бе 29 – най-ниската през целия уикенд. Даниел Рикиардо (Торо Росо) единствен от всичките 22 пилоти бе избрал да тръгне от старта с гуми медиум. Всички останали бяха с меката смес – суперсофт.

Фетел поведе уверено от полпозишъна си на пистата Йонгам, докато зад него настъпи истинска драма. Ромейн Грожан изпревари Люис Хамилтън, англичанинът се опита да си върне позицията, но не успя. Фелипе Маса пък се завъртя и едва не удари съотборника си Фернандо Алонсо. Розберг зае четвъртата позиция, следван от Хюлкенберг и Алонсо. Кими Райконен изпревари Рикиардо в четвъртия тур и зае седмото място. Малдонадо се оказа големият печеливш от старта и след първите няколко тура вече бе девети пред Уебър, Перес и т.н.

Бътън и Сутил се обадиха на екипите си, че имат повреди по предните крила. От Макларън отговориха на Дженсън, че това влияе на температурата на спирачките и трябва да спре за смяна, което той стори (слагайки и комплект гуми медиум). Същото стори и пилотът на Форс Индия, както и Естебан Гутиерес.

Начело Фетел бе с почти 3 секунди преднина в 7-ата от общо 55 обиколки. Малко след това получи предупреждение, че предна дясна гума (най-натоварената на корейската писта) е износена и трябва да внимава.

Планираните спирания в бокса започнаха в 10-ия тур. През пита преминаха Алонсо и Хамилтън. Грожан стори същото в 11-ия тур, стъпвайки извън трасето при влизането в питлейна. Фетел също смени гуми, както и Райконен, което изведе Уебър пръв преди и той да отиде за нов комплект. Предпочитаната смес при първите боксове бе медиум. След тези боксове редът бе Фетел, Грожан, Хамилтън, Рикиардо (без бокс), Розберг, Хюлкенберг, Алонсо, Райконен, Уебър, Бътън и т.н. Стюардите наказаха Гийдо ван дер Гарде (Катерам) за избутване на Жул Бианки (Маруся) от пистата и разследваха инцидент между Перес и Ди Реста (в 4-ти завой по време на 12-ата обиколка). Рейсинженерът на Фетел Гийом Роклен му се обади, че авансът е добър (малко под 3 секунди). В Ред Бул смятаха, че Грожан може да изкара по-дълго с гумите от Себастиан, но не бяха съвсем наясно какво може да стори Хамилтън.

Проблеми с гумите имаше и Бътън. Макларън се опитваха да се придържат към стратегията с два бокса, но обмисляха вариант и с три. Уебър пък получи съобщение, че грейнингът на гумите на Алонсо се е изчистил и се очакваше същото да се случи и при австралиеца. Фернандо притискаше Хюлкенберг за петата позиция, а немският пилот на Заубер вече имаше грижи със своите гуми.

Грожан вдигна малко темпото си, на което Фетел отговори с най-добър тур в надпреварата и получи обаждане по радиото: да прави, каквото трябва, но да мисли къде трябва да компенсира. Хамилтън съобщи, че неговата предна дясна гума е съсипана и уточни, че е преминал през грейнинг фазата, но положението не се е оправило.

В 26-ия тур Пол ди Реста катастрофира – за трето поредно състезание. Уебър пък изпревари Алонсо и зае петото място. Три обиколки след това проблем с носа на Мерцедес-а на Розберг принуди Нико да влезе в бокса. Хамилтън се изнерви и се обади по радиото с репликата: „Кога ще ме извикате да вляза, човек? Тези гуми са скапани!” В 31-ата обиколка предна дясна гума на Макларън-а на Перес експлодира, което доведе до излизане на кола за сигурност, за да бъдат разчистени разхвърчалите се парчета. Появата на сейфти кара предизвика влизания в бокса, включително на Фетел и Грожан. Райконен излезе трети (той бе направил питстоп по-рано) – пред Хамилтън, изпреварил Уебър при инцидента с Перес. Следваха Хюлкенберг, Алонсо, Бътън, Розберг, а в Макларън смятаха, че блокирането на колелата от страна на Перес в първи завой може да е причина за експлодиралата гума. Уебър междувременно също спря за смяна на гуми и получи суперсофт. На въпроса защо е направен този избор, отговорът гласеше: „Нямахме повече медиум, приятел”.

Колата за сигурност се прибра в бокса в 37-ата обиколка и надпреварата бе възобновена. Рестартът се оказа драматичен. Адриан Сутил се завъртя (каза, че не знае какво е станало – нещо се случило в задната част и болидът му бил неуправляем) и помете Марк Уебър, чийто Ред Бул избухна в пламъци! Райконен изпревари Грожан за втората позиция в първи завой, а на пистата – точно пред колоната – се появи автомобил, който не бе колата за сигурност! Това доведе до второ излизане на сейфти кара, докато рейс контролът изясняваше какво се случва с организацията и появата на „пожарната”.

При рестарта Хамилтън и Алонсо направиха страхотна битка – смениха си местата няколко пъти, като в крайна сметка англичанинът надделя. Сутил пък трябваше да премине през питлейна (наказание за превишена скорост в питлейна). Назад Маса задмина Перес и малко след това се оплака, че мексиканецът е удари задно колело на Ферари-то му. Грожан пък бе недоволен, че е зад Райконен – заяви, че съсипва предните си гуми. На това французинът получи отговор, че се състезава със съотборника си. След няколко обиколки се наложи лично шефът на Лотус Ерик Булие да му се обади по радиото.

Пет тура преди финала Фетел бе пред Райконен, Грожан, Хюлкенберг, Хамилтън, Алонсо, Бътън, Розберг, Рикиардо, Маса, като оплакванията от гумите се увеличиха неимоверно. Битката зад Себастиан продължи до последните завои на финалната обиколка. Хамилтън стигна до карирания флаг, след като в един момент се обади до питуола да пита дали някой има предложения как да изпревари Хюлкенберг. Люис не успя да мине пред пилота на Заубер, но удържа Алонсо зад себе си. Розберг задмина Бътън и финишира седми. Девети и десети се наредиха Маса и Перес.