Норберт Хауг коментира отсъствието на Германия от календара на F1. Бившият директор на Мерцедес смята, че германските фенове трябва да се срамуват, защото вече са превърнали F1 в трагедия.
Германия има богата история в F1. Страната от Централна Европа приема състезания от най-високото ниво на моторните спортове още от 1950 г. Година по-късно Гран при на Германия вече е част от световния шампионат. Състезанието се провежда всяка година с изключение на сезон 1955, когато е отменено заради трагедията в Льо Ман, както и през сезон 1960, когато не е част от шампионата.
Първоначалният домакин на състезанията е Нюрбургринг Нордшлайфе. Легендарното трасе е разположено в планинската верига Айфел и е дълго повече от 20 км. Пистата приема кръг от F1 до 1969 г. Изключение прави сезон 1959, когато събитието е на импровизираната писта Авус.
След това F1 започва да се състезава на Хокенхайм. Първата надпревара на пистата в Югоизточна Германия е през сезон 1970. После шампионатът се връща на Нордшлайфе до 1976 г. След тежкия инцидент на Ники Лауда дългото и тясно трасе е окончателно извадено от календара на F1 и обявено за прекалено опасно.
Така Хокенхайм става традиционния домакин на Гран при на Германия в следващите 30 години. Изключение прави сезон 1985, когато F1 отново посещава Нюрбургринг. Този път трасето край Бон е с модерна конфигурация, която включва много малка част от Нордшлайфе. След това Нюрбургринг приема стартове от Формула 1 под името Гран при на Европа или Гран при на Люксембург.
През годините състезанията на пистите Хокенхайм и Нюрбургринг бяха добре посетени. Освен това промоутърите на тези събития се възползваха и от успеха на Михаел Шумахер в началото на новия век. Германецът спечели пет поредни титли с Ферари и записа няколко победи пред домашна публика.
След това обаче популярността на F1 в страната започва да намалява, въпреки успехите на Себастиан Фетел и доминацията на Мерцедес.
От сезон 2014 до момента Хокенхайм стана единственият домакин на кръг от световния шампионат. За съжаление, финансовите затруднения на организаторите не позволяваха състезанието да присъства редовно в графика на спорта. По този начин Гран при на Германия се провеждаше веднъж на две години, с изключение на 2018 и 2019 г. Последното издание на състезанието на Хокенхайм бе спонсорирано от Мерцедес. Въпреки това германският производител така и не успя да запише успех.
Последното посещение на F1 в Германия бе през сезон 2020. Тогава керванът на световния шампионат направи изненадващо завръщане на Нюрбургринг. Името на състезанието бе Гран при на Айфел. Причината за завръщането на Формула 1 на това трасе бе пандемията от коронавирус, заради която бяха отменени редица стартове най-вече извън Европа.
Хауг бе видна фигура в падока на F1 по време предишното партньорство на Мерцедес с Макларън. Той смята, че отсъствието на Германия от графика е пряко следствие от намаляващата страст на страната към F1.
„F1 е в пълна трагедия в Германия, от която всеки любител на моторните спортове може само да се срамува“, сподели Хауг пред информационната агенция RND.
„Между 1994 и 2016 г. имаше няколко германски световни шампиони. Първо бяха седемте титли на Михаел Шумахер, след това четирите поредни успеха на Себастиан Фетел в периода 2010-2013-та и накрая триумфа на Нико Розберг през сезон 2016.“
„Мерцедес постигна огромни успехи заедно с клиентските си отбори Макларън и Браун GP, както и с пилоти като Мика Хакинен, Люис Хамилтън и Дженсън Бътън. Не трябва да забравяме, че германският производител имаше основна заслуга и за спечелването и на няколко световни първенства при конструкторите от 1998 до 2009 г.“
„После заводският отбор на Мерцедес беше шампион при конструкторите от 2014 до 2021 г. Екипът също така печели шест световни титли с Хамилтън и една с Розберг.“
„В продължение на десетина години, по-точно в края на 90-те и началото на новия век, в Германия се провеждаха по две състезания от F1 годишно. Те винаги бяха пред пълни трибуни и бяха наблюдавани от над 100 000 зрители. Освен това 12 млн. души гледаха състезанията по RTL. Днес техният брой е няколко пъти по-малък“, добави Хауг.
Оттеглянето на Фетел и неспособността на Мик Шумахер да запази титулярното си място на грида не говори добре за развитието на този спорт в страната. По този начин Нико Хюлкенберг ще бъде единственият представител на Германия в F1 през 2023 г. От друга страна, 35-годишният ветеран едва ли ще отприщи страстите на сънародниците си.
„През 2010 г. все още имаше седем германски пилоти в F1. Днес има само един пилот от Германия- Нико Хюлкенберг. Той кара в отбор, който в най-добрия случай е второстепенен. Също така Мик Шумахер е обещаващ резервен пилот, но трябва да попадне в правилния отбор. В допълнение, Гран при на Германия не се провежда вече няколко години“, каза Хауг.
„Един ревностен противник на зелените автомобили едва ли би могъл да разработи по-малко амбициозна и по-малко успешна стратегия за немската F1. Това изрично изключва заводския отбор на Мерцедес. Всъщност този екип работи в Англия и има двама страхотни британски пилоти“, завърши Норберт Хауг.
Вижте тази публикация в Instagram.