Ферари избраха да поставят Гран при на Италия от 2006 г., спечелена от Михаел Шумахер, под номер 3 в класацията на най-значимите състезания за Скудерията на италианското трасе.
Надпреварата на Монца през сезон 2006 е била силно емоционална за целия екип на Ферари и феновете на Скудерията, защото на пресконференцията след победата си Шумахер обявява оттеглянето си от Гран при, а час по-късно Жан Тод оповестява, че Кими Райконен (тогава пилот на Макларън) ще кара за Ферари от 2007 г.
Победата в Италия е петата на това трасе за Шумахер (всички от които, постигнати с кола на Ферари) и 90-тата в кариерата на германеца във Формула 1. През този сезон борбата за титлата при пилотите се води най-вече между Шумахер и състезателя на Рено Фернандо Алонсо, като разликата в шампионата при пилотите преди Гран при на Италия, която е 4-ти кръг преди края на сезона, е 12 точки в полза на испанеца.
Квалификацията за състезанието е спечелена от Кими Райконен, който записва обиколка само с 2 хилядни от секундата по-бърза от тази на Шумахер. Трети е пилотът на BMW Заубер Ник Хайдфелд, а четвърти – съотборникът на Шумахер Фелипе Маса. През този сезон горивото от квалификацията е трябвало да стигне до първия питстоп за състезанието на следващия ден, така че автомобилите са били по-тежки в тренировката за време.
Ето как Ферари описват този емоционален ден за тях на домашното им трасе:
„В състезанието пилотът на Макларън бе най-постоянният съперник на Михаел, запазвайки водачеството до първите спирания в бокса. Пилотът на Ферари имаше гориво за малко повече обиколки, отколкото финландеца и в този момент той направи характерното за много от победите си: няколко бързи обиколки на чиста писта пред себе си. Той излезе от питлейна с предимство от 1,5 сек пред конкурента си. Оттогава нататък германецът контролираше положението, а най-голямата драма дойде в 44 обиколка, когато от Рено-то на Алонсо излезе дим в края на старт-финалната права. Испанецът, днес пилот на Ферари, бе основният конкурент на Михаел за титлата и отпадането му означаваше, че разликата в точките между тях в класирането при пилотите значително намаля. Преместването с едно място напред (на Шумахер) дойде три седмици по-късно в Шанхай (тогава Шумахер печели състезанието в Китай, Алонсо завършва втори и германецът повежда в класирането при пилотите, въпреки че двамата са с равни точки, б.а.). Поговорката, че всичко се връща обаче влезе в действие на Сузука, когато двигателят във Ферари-то на Михаел го предаде в момент, в който той водеше състезанието. Но нека да се върнем към онази неделя на Монца, за да преживеем отново вълнението на участниците в надпреварата.
– Великолепна победа пред феновете ни, а да бъда на подиума, заедно с Жан (Тод) бе неописуемо усещане – каза Михаел. – Отгоре можеш да видиш море от фенове и да усетиш любовта, която идва от тях за Ферари. Красота! Ако трябваше да говоря за решението ми в този момент, думите нямаше да излязат от устата ми… Каквото и да кажа сега никога няма да е достатъчно подходящо, за да опише какво ми дадоха моторните спортове. От картинга до Формула 1 съм минал през моменти, които никога няма да забравя. Много съм благодарен за всичко, което съм преживял. Искам да благодаря на всички, които са били до мен, тези, които ми помогнаха и ме вдъхновяваха още откакто бях дете. Отправям специални благодарности към Корина и двете ни деца, които ми дадоха силата да постигна това, което постигнах. Всички тези години във Формула 1 бяха невероятни, особено тези, прекарани с моите приятели в Скудерията.
– Не знам дали трябва да започна да говоря за емоциите от тази фантастична победа или за тези, породени от новините за напускането на Михаел – допълни Жан Тод. – Разбира се, от известно време знаех, че това е неговото решение, но идвайки заедно с този невероятен успех, прави деня специален. Михаел написа уникална глава в историята на Формула 1 и особено на Ферари, която все още не е стигнала до края си и е отвъд чистите резултати. Той е необикновен човек и легендарен пилот. Лично за мен той е добър приятел: заедно сме споделяли неповторими моменти. Това, че съм работил до него и продължавам да го правя, е привилегия.”
След като Алонсо печели надпреварата на Сузука, а Шумахер отпада, испанецът има аванс от 10 точки пред Шумахер в шампионата при пилотите преди последното състезание в Бразилия. За да спечели за осми път титлата, Шумахер трябва да победи в състезанието на Сао Пауло, а Алонсо да не вземе точки. В Бразилия обаче Фелипе Маса печели първата си победа на своето домашно състезание във Формула 1, Алонсо завършва втори, а Шумахер четвърти. Така испанецът печели втората титла в кариерата си във Формула 1, а Рено стават шампиони при конструкторите.
След тригодишно отсъствие от спорта през 2010 г. Михаел Шумахер се завърна в Гран при, състезавайки се за отбора на Мерцедес. Неговото окончателно оттегляне от Формула 1 дойде през 2012 г., а най-добрият му резултат за тези три години бе трето място от Гран при на Европа през сезон 2012.
– Наслаждавах се на по-голямата част от нея – коментира Михаел Шумахер втората част от кариерата си във Формула 1. – Не бе толкова успешна колкото преди, но все пак научих много за живота. Разбрах, че загубата може да е както по-трудна, така и по-поучителна от победата. Сега е добър момент да се оттегля.