Начало Други Райконен: Хората в НАСКАР могат да изпреварват без DRS

Райконен: Хората в НАСКАР могат да изпреварват без DRS

3704
0
Кими Райконен, НАСКАР
Кими Райконен, снимка НАСКАР

Кими Райконен направи сравнение между участията си в F1 и НАСКАР. Световният шампион от 2007 г. коментира, че състезанията в американската купа му напомнят на тези от времената, в които Формула 1 не използваше DRS.

Райконен дебютира в F1 през 2001 г. Финландецът се състезава повече от пет сезона без да използва помощни средства за изпреварвания, каквото е и DRS. Това е система, при която се отваря задното крило на автомобила. Така се генерира по-малко челно съпротивление, което на свой ред увеличава скоростта на правите

Системата DRS бе въведена в F1 в началото на сезон 2011. Целта на тази иновация бе увеличаването на изпреварванията и подобряване на екшъна на пистата.

DRS има своите поддръжници, но редица критици. Някои твърдят, че тази система прави изпреварванията на някои писти прекалено лесни. Също така отварянето на подвижното задно крило може да създаде така нареченото „DRS влакче.“ При него няколко автомобила се натрупват един зад друг. Изпреварванията в тези случай са трудни тъй като автомобилите имат близка топ скорост след отварянето на DRS.

Райконен изкара 10 сезона след като F1 започна използването на DRS. 43-годишният състезател напусна спорта в края на 2021 г. Оттогава той записа два старта в НАСКАР. Последното му участие в американската купа бе на 26 март на пистата край Остин. Райконен отново бе зад волана на Шевролет Камаро №91, подготвен от Trackhouse Racing.

Бившият пилот на Макларън, Лотус, Ферари и Алфа Ромео коментира какви са основните разлики между F1 и НАСКАР.

„Има места, на които можеш да изпревариш, докато във Формула 1 не получаваш толкова много писти, на които можеш да направиш добро състезание“, сподели Райконен.

„Хората в НАСКАР могат да изпреварват без DRS. Това се чувства по-скоро като нормално състезание от F1 в по-старите времена“, обясни световният шампион от 2007 г.

„Надпреварите тук са малко по-различни. В F1 караш с отворени колела. В такъв случаи когато докоснеш някого можеш да загубиш самото колело. Не можеш да поемеш този риск толкова много, защото губиш малки части от колата. След това изведнъж тя става с цяла секунда по-бавна, отколкото трябва да бъде.“

„В НАСКАР можеш да имаш малко по-близки състезания. Очевидно правилата тук са коренно различни и по-отворени. Ако ти се държиш лошо към даден пилот, то той ще ти отвърне със същото. Това прави нещата по-вълнуващи в края на състезанията, където състезателите могат да бъдат доста агресивни.“

Здравината на автомобилите не е най-голямата разлика между F1 и НАСКАР. Не трябва да се забравя и коренно различното ниво на притискане между двете серии. Докато машините от Формула 1 има огромно аеродинамично притискане и взимат повечето завои с невероятна скорост, то тези от Купата са доста по-тежки и нестабилни. Следователно те взимат завоите с много по-ниска скорост в сравнение с F1

Райконен познава отлично трасето в Тексас. Финландецът записа общо осем участия на COTA и дори грабна победата през 2018 г. Макар да има сериозен опит в Остин, той обясни, че трасето е било съвсем различно когато е карал на него с автомобил от НАСКАР.

„Вероятно най-трудните завои за НАСКАР не са подходящи за болиди от F1 заради притискащата сила. Това кара разликата на пистата да е толкова огромна.“

„Всички неравности, които имат трасетата в F1, не се усещат чак толкова заради нивата на притискане. Но в автомобил НАСКАР ефектът от тях е доста голям. Това го прави много по-труден за управление когато си на пистата. Освен това ти трябва много повече време, за да накараш колата да работи според твоя вкус.“

„Това бе съвсем различно трасе в много отношения. Да, звучи глупаво, защото това е същата писта. Въпреки това колата от НАСКАР я прави много по-различна“, каза още Кими Райконен.

Бившият пилот от F1 финишира на 29-то място в надпреварата в Остин. В даден момент Райконен се намираше в топ 10, но за съжаление се сблъска с технически проблеми и имаше няколко контакта, заради които се смъкна назад.