Спирането на Гран при на Австралия три пъти с червени флагове предизвика оживена дискусия след състезанието дали решенията на рейс директор Нилс Витик са били правилни. Очертаха се два лагера. Единият одобрява действията на рейс контрола и директора му, другият ги заклеймява. В Италия дори се появиха призиви за уволнението на Витик. Събирателната точка на дискусията е дали шоуто не отстъпва пред състезанието в F1. Ръководството на спорта често говори за това какво забавление предоставя на зрителите и иска да го подобри. Не се ли случва обаче това за сметка на състезателния елемент? Ето някои от мненията.
Мартин Брандъл, бивш F1 пилот, телевизионен коментатор
„Не мисля, че имаше каквито и да са инструкции да се подсилва шоуто при необходимост. Човек трябва да се постави на мястото на хората, които отговарят за тези неща. На нас ни е лесно отстрани да казваме „да бяха направили това или онова“. През 2009 г. Фелипе Маса едва не загина, когато отломка от друг автомобил го удари. Албърт парк е и улична писта, където се събират много фенове навсякъде по протежение на трасето. Има маршали, медицински лица. Ако има отломки по настилката, не може да ги оставиш да хвърчат из въздуха, когато коли преминават с около 200 км/ч. (Парче от Хаас-а на Кевин Магнусен уцели и нарани фен зад загражденията на мелбърнското трасе – б.р.).“
„Смятам, че при катастрофата на Алекс Албон вероятно можеха да използват кола за сигурност, да сметат чакъла и да изтеглят болида. Тогава червеният флаг изглеждаше малко ненужен. Но в края на състезанието имаше гума на пистата, много парчета. Абсолютно съм убеден, че никой там (в рейс контрола – б.р.) не си мисли: „Ей, хайде да направим всичко това малко по-забавно“. Загубихме Чарли Уайтинг преди няколко години точно в Мелбърн. После минахме през фазата на Майкъл Маси, която всички знаем как приключи. След това двама души си поделяха поста. Сега е само Нилс Витик. Дали взима правилните решения? В крайна сметка ние си седим в понеделник по студията и не носим и процент отговорност за това дали някой е загинал или е бил контузен.“
Пол Стодарт, бивш собственик на Минарди в F1
„За разлика от Саудитска Арабия, [в Мелбърн] всички взети от рейс директора решения бяха правилни. Хубаво е да се види, че процедурите бяха следвани перфектно. Да, последната обиколка бе процесуална и може би е изглеждала малко скучна по телевизията, но ако не бяха взели такова решение, след 10-20 години щеше да има оплаквания. Предишния път критикувах ФИА, този път бяха абсолютно безгрешни. Имаше червени знамена, когато имаше нужда от тях. Когато бе необходима кола за сигурност, пускаха кола за сигурност. И когато избухнаха противоречията накрая, сториха правилното нещо и върнаха реда, както така или иначе постановяват правилата. Всичко бе свършено правилно.“
Ралф Шумахер, бивш F1 пилот, телевизионен експерт
„Състезанието можеше да завърши зад кола за сигурност, в това няма съмнение. И да има отломки по пистата, гумите са в състояние да издържат, дори да ги настъпват, след което всички щяха да стигнат до финала. А какво получихме от финала, който гледахме? Нищо. Да не забравяме, че отборите работят в условия на ограничени бюджети. На всичкото отгоре разследваха пилоти, за което рейс директорът трябва да се засрами! Не може да се очаква, че автомобилни състезатели ще внимават ако при поредния рестарт получат шанс да спечелят позиции. Моля да ме извините, но това беше лоша шега!“
Лео Турини, италиански журналист
„Постмодерната Формула 1 рискува да се поддаде на изкушението и да се превърне в цирково представление. Не се страхувам от новото, но се опасявам, че ще имам нови проблеми. Третият рестарт в Австралия две обиколки преди финала на една много опасна писта бе глупава отстъпка пред митовете на спортния бизнес. И не го казвам заради това, че последвалите събития костваха на [Карлос] Сайнц заслуженото четвърто място. Просто има граница, която не бива да се прескача, за да не се губи доверие. Сайнц трябваше да бъде наказан, но с преместване на грида за следващия старт.“
the-race.com за инцидента, при който Логан Сарджънт (Уилямс) удари Алфа Таури-то на Ник де Врис, но изобщо не бе разследван. От F1 нямаше коментар по темата
„Де Врис любезно нарече станалото състезателен инцидент, но е някак изненадващо една очевидна грешка, елиминирала друг автомобил от надпреварата, да остане без разследване и наказание. Липсата на разглеждане постави още един въпрос редом до този за неутралната присъда за удара между съотборниците [Естебан] Окон/[Пиер] Гасли и вероятно не помогна на яростта на Сайнц относно неговата санкция.“
„В крайна сметка Сайнц бе наказан, защото стюардите сметнаха, че „имаше достатъчно място, за да предприеме стъпки и да избегне удара, но не го стори“. Не е ясно какви стъпки можеше да предприеме, предполагаемо – по-ранно спиране и съответно липса на сблъсък с [Фернандо] Алонсо. Това напълно различно ли е от стъпките, които Сарджънт трябваше да предприеме, за да не се блъсне в Де Врис? Липсата дори на разглеждане създава картина на неяснота за това какво е отношението към инциденти в първа обиколка.“
Фернандо Алонсо, двукратен световен F1 шампион, пилот на Астън Мартин
„Честно казано, всички червени флагове предизвикаха въпроси. Първият бе заради Уилямс-а на шести завой и бе показан, след като вече бяхме направили една обиколка зад кола за сигурност. Там нямаше нищо опасно, само малко чакъл. Все пак от кокпита не виждаме цялата картина. Може бариерата да е била повредена или да е имало нещо друго. ФИА разполага с повече информация. Ако спират състезанието с червен флаг, то трябва да има причина.“
„Може би в Баку ще ни разяснят защо имаше спиране втория път. Да, на пистата имаше гума, но самата кола бе във вътрешната част на четвърти завой и не представляваше никаква опасност. Сейфти карът е необходим точно за такива случаи. Ясно е, че има различни мнения.“
Ландо Норис, пилот на Макларън
„Аз ненавиждам тези неща. Според мен летящ старт е по-добър за такива ситуации. Не харесвам рестартите. През първата четвърт от състезание може би бих могъл да разбера едно такова решение. Но през втората половина и при четири оставащи обиколки се съсипват много неща. Не е честно спрямо много хора, които са свършили добра работа, а ги вадят от надпреварата и всичко приключва. Предпоследният червен флаг не беше необходим. Само съсипа края на състезанието. Мисля, че щеше да е по-чисто ако бяхме финиширали зад кола за сигурност.“
„Просто мисля, че това може лесно да навреди. Карал си перфектно 56 обиколки и накрая всичко приключва с нечия глупост в първия завой, само защото искат шоуто да е по-вълнуващо. Знам, че в крайна сметка F1 е спектакъл, но ние искаме да се състезаваме и да сме честни, а това не е честно спрямо всички.“
Нико Хюлкенберг, пилот на Хаас
„Всичко това ще е предмет на сериозни дискусии. От гледна точка на феновете е напълно разбираемо – говорим за забавление. От гледна точка на пилотите или отборите, този американски шоу стил понякога е разочароващ.“
Хелмут Марко, съветник на екипа на Ред Бул в F1
„За последните две обиколки можеха да използват виртуален сейфти кар. Серхио [Перес] бе с нови гуми, други – с използвани, различни смеси. Колата за сигурност караше много, много бавно, гумите изстинаха и изобщо цялото нещо бе просто опасно. И излишно.“
Джордж Ръсел, пилот на Мерцедес, директор на асоциацията на F1 пилотите
„Първият червен флаг бе абсолютно излишен. Имаше доста чакъл на пистата, но състезателната траектория бе ясно очертана, а в миналото сме виждали и по-лоши неща. Напомняше на решението в Саудитска Арабия да пуснат сейфти кар при положение, че колата бе изцяло извън пистата.“
„Наистина не знам какво става с някои от решенията в момента. Всички се стараем да работим заедно с ФИА, да подобряваме нещата, но изглежда ще е предизвикателство.“
„Ако ситуацията е за червен флаг, то решението трябва да се вземе ясно и бързо. От сейфти кара до спирането мина твърде много време. Не съм съвсем сигурен какво може да се направи за подобряване на ситуация като тази. Може би ако обмислят червен флаг е необходимо да се затвори входа на питлейна за обиколка, докато излезе кола за сигурност и прецени ситуацията и ако ще е само сейфти кар, тогава да отварят пак пита. Но не може безразсъдни решения да влияят на състезанието.“
Аутоспринт, италианско издание
„Достатъчно! Мелбърн, първото състезание за годината на писта, където исторически погледнато има висок риск от инциденти и коли за сигурност, демонстрира следващото ниво, до което достигна Формула 1 по пътя към концепцията за „забавление“, очевидно възприета и от ФИА. Тази дума вече я малтретират, докато F1 се отдалечава все повече от концепцията за спорт, състезание, техническо съперничество, каране. Чувството, че шефовете на F1 съсипват, опорочават, объркват и нараняват състезания, превръщайки ги в нещо накъсано, хаотично и неразбираемо замаскира истинския срам. А той е, че след толкова възхваляваните нови технологични правила за второто поколение хибридни автомобили титлите за пилоти и конструктори през сезон 2023 са на практика спечелени.“
How did the teams react to Sunday’s three red flags and why?
Bernie Collins, former Aston Martin Head of Race Strategy, looks at the tactical dilemmas up and down the pit lane 👀#AusGP #F1Unlocked
— Formula 1 (@F1) April 4, 2023