Със спортния A3 седан Audi ще навлезе към края на лятото в най-големия сегмент на световния автомобилен пазар – класа на компактните автомобили с четири врати. Третият модел от успешната серия А3 впечатлява благодарение на леката си конструкция и ниското си тегло, с мощни и високоефективни задвижващи агрегати и с много високотехнологични решения при инфо-развлекателните и подпомагащите водача системи. Върховата версия е S3 седан с 221 kW (300 к.с.).
Audi A3 седан, първият модел на Audi с такава каросерия в компактния премиум сегмент, очарова със своя спортен характер. Основание за това е ниското тегло – във версията 1.4 TFSI автомобилът с четири врати и трансмисия S tronic тежи празен 1250 килограма благодарение на технологията за леки конструкции на Audi. В защитната клетка на пътническия салон много елементи са изработени от горещо формовани високоякостни стомани, капакът над мотора е от алуминий.
При двигателите и ходовата част ниското тегло също е еталон в класа. Дизайнът на дългото 446 сантиметра Audi A3 седан съчетава класическата триобемна схема с динамиката на купе. Ниският извит покрив завършва с колона, която преминава елегантно в „раменете” на каросерията. Линията „торнадо” образува отчетлив светлинен ръб, а калниците са силно изнесени навън.
Определящият елемент в предната част, както при всяко Audi, е цялата радиаторна решетка (Singleframe). Бронята, завършваща с характерен хоризонтален контур, и големите отвори за въздух подчертават широчината на A3 седан. По желание новият модел на Audi се доставя със светлини с изцяло светодиодна техника – един колкото технологичен, толкова и визуален акцент. Задните светлини също могат да се поръчат в LED вариант.
Просторният интериор на спортния седан с четири врати създава усещане за лекота и яснота. Арматурното табло е елегантно източено, а централната конзола е наклонена към водача. Големите кръгли вентилационни дюзи, пластично оформените декоративни лайстни и елегантният блок за управление на климатичната инсталация документират любовта към всеки детайл, с която Audi изработва своите автомобили. Управлението на функциите, както във всеки наш модел, е просто и разбиращо се от само себе си. Багажникът с обем 425 литра може да бъде разширен чрез сгъване на задните облегалки.
В началото Audi ще доставя A3 седан с три двигателя – два TFSI и един TDI. Техният работен обем е 1,4, 1,8 и 2,0 литра, а мощността им варира от 103 kW (140 к.с.) до 132 kW (180 к.с.). Всички агрегати са разработени наново – те обединяват бързото разгръщане на забележителна мощ с поразително нисък разход на гориво. Особено постижение е технологията cylinder on demand (COD) при 1.4 TFSI – при непълно натоварване, тя изключва два от цилиндрите. По- нататък след началото на продажбите ще се предлагат и други мотори, между които 2.0 TDI, отговарящ на стандарта Euro 6, и 1.6 TDI. И по отношение на силовото предаване A3 седан е на върха в своя клас – в зависимост от двигателя то се осъществява от механична предавателна кутия или от трансмисия с два съединителя S tronic. Втората разполага – в комбинация със системата за динамика на пътя Audi drive select – с функция за свободен ход, която намалява разхода на гориво. Постоянното двойно предаване quattro ще започне да се предлага скоро след старта на продажбите. Зад спортния характер на Audi A3 седан стоят прецизно определеното разпределение на натоварването между двата моста (59% отпред към 41% отзад) и сложна техника на ходовата част. Елементите на предния мост тип Макферсън са изработени отчасти от алуминий; задният мост с по четири носача на колело поема разделно надлъжните и напречни сили. Кормилната уредба с добро усещане за пътя разполага с ефикасен електромеханичен сервоусилвател; по желание Audi монтира прогресивен кормилен механизъм с променливо предавателно отношение. При бързо шофиране в завои електронната напречна блокировка – интелигентна функция на системата за контрол на стабилността ESC – прави управляемостта още по-плавна и по-сигурна.
По желание Audi A3 седан може да се оборудва със системата Audi drive select (серийна при линията Ambition). С нея водачът получава възможността да променя работните параметри на електронното управление на двигателя, на сервоусилвателя на кормилната уредба и на трансмисията S tronic, задавайки различни режими. Наред със системата за адаптивно управление на амортисьорите Audi magnetic ride, изборът включва и две спортни окачвания.
Форматът на колелата е в диапазона между 16 и 19 цола; последният размер се доставя само в комбинация със спортно окачване и Audi magnetic ride. Инфо-развлекателната система проправя нови пътища Audi предлага на купувачите на A3 седан цяла система от инфо-развлекателни елементи; на върха са озвучителната уредба Bang & Olufsen и навигационната система MMI Navigation plus. Нейният свръхтънък 7-инчов монитор се издига над арматурното табло с електрически механизъм. Управлението се извършва с въртящо-натискащ се контролер, обединен с тъчпад MMI touch – така се получава т.нар. тъчуил, при който чувствителното на докосване поле за въвеждане на букви и цифри е върху горната страна на колелото на контролера. Audi connect System е идеално допълнение към MMI Navigation plus. В близко бъдеще системата ще установява връзка с Интернет, и то, където е възможно, с бързия стандарт за пренос LTE (ще се доставя от ноември 2013), позволяващ скорост на изтегляне до 100 мегабита в секунда. С тази иновация Audi още веднъж подчертава водещата си роля при мобилните инфо-развлекателни системи.
С предлагания от системата WLAN хотспот спътниците на водача в A3 седан могат свободно да сърфират и общуват чрез мрежата. Водачът може да ползва специално съобразени, интегрирани в автомобила интернет услуги. Асортиментът им се простира от навигацията с картина от Google Earth и Google Street View през онлайн информация за трафика до Фейсбук и Туитър. Нова услуга е информацията относно местата за паркиране, показваща разположението на паркинги, надземни и подземни гаражи.
Друга силна страна на A3 седан е богатият избор от системи за подпомагане на водача. Те започват от adaptive cruise control (адаптивен темпомат), включват Audi side assist, Audi active lane assist, разпознаване на пътни знаци, асистент за паркиране с индикатор за околната обстановка и стигат до системата за безопасност Audi pre sense. Системата за информиране на водача, препоръчваща паузи за почивка, вече е серийна в спортната и в комфортната линия на оборудване (Ambition и Ambiente); за базовото ниво Attraction тя може да се поръча по желание.
Наскоро след пазарния старт на новата моделна серия ще последва и върховата версия Audi S3 седан. Нейният мотор 2.0 TFSI отдава 221 kW (300 к.с.) мощност и 380 Nm въртящ момент. Спринтът от 0 до 100 км/ч трае с шестстепенния S tronic само 4,9 секунди, а с механичната предавателна кутия – 5,3 секунди. При 250 км/ч устремът напред бива спрян от ограничител. Четирицилиндровият турбомотор се задоволява средно с 6,9 литра гориво на 100 км (при S tronic).
Сърцето на силовото предаване quattro е хидравличен ламелен съединител с електронно управление. Ходовата част намалява пътния просвет с 25 милиметра, а зад 18-цоловите джанти има големи спирачни дискове. В комбинация с Audi magnetic ride се доставят по избор и 19-цолови колела. Прогресивният механизъм на кормилната уредба е сериен за S3 седан.