Пирели обмисля въвеждането на нов тип гуми за мокро трасе. Ексклузивният доставчик в F1 предложи въвеждането на трети тип гуми, които да се използват при дъждовни условия. Новият комплект гуми трябва да носи наименованието „супер интермедия“.
Вече няколко години пилотите от F1 критикуват гумите на Пирели за екстремно мокър асфалт. Състезателите не спестиха критиките съм продуктите на италианската компания по време на спринтовото състезание на Спа-Франкоршамп, което се проведе при тежки метеорологични условия.
Джордж Ръсел бе най-критичен гумите за екстремно мокър асфалт и дори ги нарече „безсмислени“. Някои негови колеги пък изтъкнаха, че тези гуми използват само когато се движат зад колата за сигурност, тъй като така изискват правилата на F1.
Гумите за екстремно мокър асфалт намаляват сериозно риска от аквапланинг, когато на пистата има голямо количество вода. Но от друга страна, те водят до бавни времена за обиколка. Затова пилотите предпочитат да избягват карането на тези гуми и залагат повече на интермедии
F1 е изправена пред допълнителни проблеми, свързани с лошата видимост при мокри условия. През последните години те се влошиха от въвеждането на по-широки автомобили през последните години. Ситуацията се влоши още повече след новите технически правила, въведени през миналата година. Те позволиха на отборите да генерират повече притискаща сила, използвайки пода на автомобилите си. Това обаче води до големи количества пръски, които излизат зад даден болид при движение на мокра писта.
Необходимостта от подобряване на видимостта в състезанията с едноместни болиди е една от най-обсъжданите теми през последния месец, особено след смъртта на Дилано Ван’т Хоф. Младият нидерландец загина по време на състезание от европейската Формула Регионал, което се проведе именно на Спа.
Спортният директор на Пирели за F1 Марио Изола казва, че са необходими дискусии, за да се реши как шампионатът ще се справи с предизвикателствата, свързани със състезанията в дъжд. Изола също така иска да разбере как точно трябва да се представят гумите интермедия и тези за екстремно мокър асфалт.
„На Спа имахме ясна обратна връзка за ситуацията с интермедиите и гумите за мокро. Трябва да седнем заедно с ФИА и отборите, както и с F1, разбира се. Бих се радвал, ако някои от пилотите пожелаят да се присъединят към срещата. В същото време всички ние трябва да решим какво точно искаме“, каза Изола.
Тази година Пирели разработи чисто нови гуми за мокра писта. Италианската компания проведе редица тестове през зимата на писти като „Пол Рикар“ и „Фиорано“. Двете трасета разполагат със система, която позволява изкуствено наводняване на асфалта
„Може бе представянето на гумите за мокро все още не е достатъчно, за да се създаде правилната комбинация с интермедии. Един от проблемите е, че можем да тестваме гумите за мокро време само на Пол Рикар [на късата конфигурация] и във Фиорано. Това са две писти с напълно различни характеристики в сравнение със Спа, Силвърстоун или други трасета.“
„Открихме, че трябва да подобрим представянето на мокра писта, тъй като имахме възможност да сравним интермедиите с тези за много мокра писта. Според данните, които имахме от миналото, преходът беше около 115, 116% [от времето за обиколка на сухо]. Това е правилно число, особено като се има предвид преходът между обиколка с интермедия и тази с гуми за екстремно мокра писта“, добави спортният директор на Пирели за F1.
Изола също така заяви, че бъдещото развитие на гумите за мокро ще зависи от това как F1 възнамерява да се справи с проблема с видимостта. Миналия месец ФИА започна тестове на специални арки на гумите за мокро, която все още не е готова за въвеждане.
Ако това устройство не може да бъде използвано, Изола предложи друг вариант. Според него, едно от решенията може да бъде въвеждането на нов клас гуми, които да са между интермедия и тези за екстремно мокър асфалт.
„Ако за в бъдеще идеята е да останем в сегашната ситуация, т. е. ако има много вода на пистата, червен флаг или кола за сигурност и болидите няма да се движат заради видимостта, тогава според мен най-доброто решение вероятно е да се разработи нов тип гуми. Нека да ги нареден супер интермедия, интермедия плюс или нещо подобно. Това ще е гума, която е по-скоро за мокри условия. Така ще можем да покрием с един продукт от границата, която е приемлива за видимост, до прехода за преминаване към сликове.“
От Пирели биха разработили гума, която да се представя по-добре при по-влажни условия. Но според Изола, това нещо зависи от приоритетите на F1
„Трябва да решим коя е посоката. Искаме ли да се развие различна шарка на протектора, която да може да работи в по-широки условия? Добре, фокусираме се върху това и го правим. Но очевидно [тогава] не работим за подобряване на сегашната шарка на протектора за мокра настилка.“
„Не можем да обхванем нито една посока, тъй като имаме много ограничени възможности за тестване. Ако губим време в тестване на много различни неща без ясна посока, рискът е да не постигнем нито една цел. Идеята за този супер среден клас е нещо, което обсъждахме [след спринтовото състезание], гледайки резултатите от спринта, както и през целия уикенд“, завърши Марио Изола.
🎢 Piastri’s rollercoaster
📈 Alpine’s bounce back
🧮 The years Verstappen would’ve already been crowned championRecap the #BelgianGP with our postcards 👇
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) August 2, 2023