Гран при на Мексико е кръг №19 от сезон 2023 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Аутодромо Ерманос Родригес. Трасето е с дължина 4.304 км и се намира в Мексико Сити.
Гран при на Мексико е една от историческите надпревари в F1. Първото издание на състезанието се провежда през 1962-ра, но не е част от шампионата. Събитието е част от календара на F1 в периода 1963-1970 и 1986-1992 г.
Мексико се завръща в календара на F1 през сезон 2015. Събитието отново се провежда на емблематичната писта „Аутодромо Ерманос Родригес“. Трасето е разположено в спортен комплекс в югоизточната част на Мексико Сити. Освен F1, тук се провеждат още стартове от НАСКАР и Формула Е. В допълнение, пистата се дава под наем и на желаещи за частни събития.
Една от особеностите на Аутодромо Ерманос Родригес е, че се намира на сериозна надморска височина – 2238 метра. Това означава, че въздухът там е по-разреден и има влияние върху работата на задвижващите системи на автомобилите.
Пистата в Мексико е с по-гладка настилка в сравнение с тази в Остин. Еволюцията на трасето е средна. Тъй като трасето разполага с много бавни завои, автомобилите от F1 залагат на настройки с по-високото притискане. Освен това на пистата има две дълги прави, разположени в първи сектор. Именно там може да се използва системата DRS, която подпомага изпреварванията.
Пирели предоставя най-меките гуми от гамата си- С3, С4 и С5, които са съответно хард, медиум и софт. На тази писта често се наблюдават грейнинг, тъй като автомобилите се плъзгат повече поради намаления аеродинамичен ефект и голямата надморска височина.
Миналата година надпреварата бе затворена с едно или две спирания. Съвсем логично, стратегията ще има решаващо значение за успеха в неделната Гран при. Разликата в температурата между отделните сесии е сериозна. Това е фактор, който трябва да се има предвид, когато става въпрос за анализ на потенциалните темпове на износване
„Втората спирка от американската обиколка на F1 е в Мексико Сити и пистата, кръстена на Педро и Рикардо Родригес – братята, които са били герои на местния автомобилен спорт през 60-те и 70-те години на миналия век. Пистата, разположена в западната част на града, е дълга малко повече от четири километра. Тя 17 завоя и се намира на повече от 2000 метра надморска височина“, сподели Марио Изола.
„Това оказва важно влияние върху представянето на автомобила, тъй като разреденият въздух намалява съпротивлението и притискащата сила. В резултат на това аеродинамичните настройки на автомобилите са подобни на тези, които се използват на писти с висока сила на притискане. Но от друга страна, натоварването в гумите е по-малко. Сцеплението с асфалта също е много по-малко от средното, тъй като грапавостта на повърхността е сред най-ниските в целия календар.“
„Тази година решихме да използваме трите най-меки смеси в Мексико – C3, C4 и C5 – след внимателно обмисляне на базата на информацията от миналата година, както и на симулациите, които отборите както винаги ни предоставят. Това би трябвало да доведе до по-широко разнообразие от избор на стратегия по време на състезанието. Миналата година, когато избраните смеси бяха С2, С3 и С4, почти всички пилоти спряха само веднъж, като използваха предимно меки и средни смеси.“
„Мексико също така ни дава възможност да изпробваме нов вариант на сместа С4. По време на двучасовите свободни тренировки в петък всеки пилот ще разполага с два комплекта от тези нови прототипи, които ще използва по свое желание. След като анализираме всички данни, ще решим дали да хомологираме тази версия за използване през 2024-та“, завърши спортният директор на Пирели за F1.
It’s #MexicoGP week! 🇲🇽
↗️ Softer compounds for 2023
🧪 C4 prototype testing#Fit4F1 pic.twitter.com/F0OTB8IAb5— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 24, 2023