Shell и Ферари работят от месеци изключително активно по създаването на ново гориво за Формула 1. То е съобразено с правилата за 2026 г. Това споделиха експертите от компанията в технологичния ѝ център в Хамбург
Бензинът трябва да бъде създаден синтетично, без използване на невъзобновяеми природни ресурси. При изгарянето си в цилиндрите ще остава минимален и постепенно нулев въглероден отпечатък. Специалистите на Shell работят в пълна хармония с инженерите в Маранело. Там се изпращат и сега всички горива. Те се тестват дали съответстват точно на желанията и изчисленията на партньорите в Италия.
Валерия Лорети от спортния отдел ни представи в една от подвижните лаборатории, обикалящи пистите в Европа, всички методи за анализ на горивата, маслото и останалите продукти, за които ClubS1 подробно е писал. На стендовете се анализират маслата за съдържание на частици, течности или нещо друго, подсказващо евентуален проблем в двигателя. На други се сравнява горивото – дали има пълно съвпадение с изпратените във ФИА проби още преди началото на сезона. Те се изследват от федерацията дали всичко е според правилата, дали в състава им няма специални изкуствено създадени адитиви и т.н.
Интересно е, че според правилата днес в горивото не може да има изкуствени прибавки, а само нормално рафинирани фракции
Според пистата те могат да бъдат в различно съотношение – леки и тежки, но нищо друго. 10% от горивото е етанол. Той също е обект на анализ. Лорети разкрива, че за настоящото гориво Shell заедно с Ферари са изпитали огромно количество етаноли. Те са създадени от различни компании от различни продукти и трябва да се намери най-доброто за желаното от Скудерията горене, колкото и малки да са разликите!
Интересно е, че въпреки много дълбоките си връзки с Ауди и общи успехи в Льо Ман с бензинови и дизелови прототипи, Shell не работи в настоящия момент с германската компания по развитието на техния проект за Формула 1. Компанията от Инголщад ще влезе официално в Гран при през 2026 г., след като вече купува и развива усилено тима на Заубер. Тя разработва собствена задвижваща система в научните си центрове.
Усилената работа по новите горива е особено интересна, защото в тях се оформят различни молекулни вериги от водород и въглероден окис, които се извличат по различен начин и се съчетават най-вече с процеси, известни като синтез на Фишер-Тропш. Те са активно използвани през Втората световна война за създаване на бензин за германската армия с използването на въглища, което сега вече е недопустимо.
В някаква степен, като показно за възможностите и търсенията на Shell в областта на алтернативните горива, компанията демонстрира напълно нов дизел
Името му е Renewable Diesel или възобновяем дизел. За производството му се строи нов завод в Нидерландия, който ще произвежда по 820 000 тона годишно! Възобновяемият дизел вече е одобрен от всички големи производители на камиони. Той е с изключително ниски емисии при работа. Създава се от възобновяеми източници, но е различен от познатия вече биодизел. При създаването му може да се използва отново биомаса, използвано вече олио за готвене в индустрията, всевъзможни хранителни и животински отпадъци. Синтезът на въглеродния окис, извлечен от тях с водород обаче става на базата на хидрогениране и изомеризация, а не чрез естерификация като е при биодизела.
При създаването на новото гориво се освобождава целият наличен кислород в суровия изходен материал
Получават се парафинови молекули с дълги прави вериги без кислород както при стандартния дизел. Цетановото число е изключително високо, а се налага разклоняване на веригите (изомеризация) за намаляване склонността на окрупняване и кристализация. Новото гориво отделя с 88% по-малко въглероден двуокис при изгарянето си, както и много по-малко количество азотни окиси.
Не на последно място, по-бързо се отделя водата и се предпазва двигателят. Разбира се, работи се и по използването на горивото от леките автомобили. За това няма проблем, но отнема повече време самото сертифициране и допълните изпитания и развитие. Shell Renewable Diesel е само един пример за усилената работа в областта на новите горива, които със сигурност ще имат своята роля в транспорта и занапред заедно с електрификацията, работата по която ни бе представена отделно и e друга тема.
View this post on Instagram