Начало Други Нов подход на Продрайв може да намали цените за конструиране на спортни...

Нов подход на Продрайв може да намали цените за конструиране на спортни коли с до 50%

100
0
Мини,Продрайв

Нов подход, разработван от Продрайв, в конструирането на състезателни автомобили може да намали цената на една такава кола с до 50%. Компанията е един от най-опитните и успешни моторспорт конструктори, като инженерите в Бенбъри се стараят да използват максимално всяко похарчено евро. Според Продрайв техниката може да се приложи за всякакъв тип автомобили.

Вярваме, че сме създали проект със значителни предимства – твърди техническият директор на компанията Дейвид Лапуърт. – Независимо дали клиентът ни желае да спечели още в първия си старт или да предизвика установените марки с грабващо заглавията представяне, вече можем да предоставим сериозно решение на много ниска стойност в сравнение с изискваната при традиционния подход за разработване на състезателен или рали автомобил.

Процесът включва сериозния инженерен опит на компанията в спорта в комбинация с експертен анализ за разходите.

– Работата с колегите от нашия отдел Automotive Technology ни помогна да разберем как да приложим техните техники за анализ в създаването на проект с точни изисквания, съчетаващ инженерна инвестиция със стойностно представяне, като всичко това е много по-прецизно в сравнение с досегашните опит – продължава Лапуърт.

Първата стъпка от процеса е създаването на общ модел на идеалния автомобил за съответната категория. След това се поставят специфичните фактори, ключови за представянето в които и да са серии като тегло, разпределение на теглото, център на тежестта, мощност на двигателя, аеродинамични сили и т.н. Следващият етап е определяне на степента, с която всеки отделен компонент допринася за общото представяне. Така се решава какво е нужно като елементи и какво да се подобри във всеки от тях.

– На този етап вече имаме много добро разбиране за цената на това една кола да е конкурентоспособна, както и стойността на всяка допълнителна стъпка за подобряване на представянето. На практика говорим за стойност евро на секунда/километър при ралитата или евро на секунда на обиколка в пистовите надпревари. Силната страна на този подход е, че ни позволява да взимаме решения много бързо и прецизно, като сме сигурни, че време и пари се влагат единствено когато ще донесат максимална стойност. Всеки в конструкторския екип разбира тези параметри и не губи време в прекалено съсредоточаване върху един компонент или търсене на скъпо, но минимално подобрение в поведението на елемент с много малко влияние върху цялостното представяне – добавя Лапуърт.

Голяма част от спестяването на средства идва от по-малкото използвано за определен проект време. Друг фактор за намаляване на разходите е така нареченото „балансиране на стойностите“:

Повечето конструктори са под такова напрежение от гледна точка на срокове, че базират решенията си на комбинация от опит и това, в което са добри. Това може да означава например много силно шаси, което няма как да се използва на максимум заради среден по сила задвижващ агрегат. При нашия подход ресурсите са съсредоточени единствено в областите, от които има най-голяма полза, така че сравнителното представяне на всяка система е балансирано.

Основите на новия подход са положени през 2009 г., когато Продрайв подготвят автомобил за световния рали шампионат според правилата за 2011 г.

– Разговаряхме с три автомобилни производители и избрахме да работим с Мини. Резултатът бе Мини WRC – той много бързо, със значително по-малко тестове в сравнение с която и да е предишна програма, а колата спечели три подиума в първите си седем надпревари и почти спечели третото си състезание. Бюджет за конструиране и развитие беше много малък спрямо стандартните разходи – по-малко от 50% в сравнение с похарчените за работа по Субару Импреса WRC средства – обяснява Лапуърт.

След това процесът е приложен при Астън Мартин GTE за Льо Ман и WEC. С всеки следващ проект отделните стъпки се изпипват все повече и понастоящем в Продрайв са вече убедени, че могат да постигнат високи резултати почти за всяка автомобилна серия.

Понастоящем компанията работи по този подход върху коли за Global RallyX и Дакар. През идващите месеци ще се правят теоретично оптимизирани модели за двете серии.