Прословутото нарушаване границите на пистата отново се върна на дневен ред, тъй като ФИА обмисля да наложи изискване за по-строго наказание за прескачане на лимитите. Рейс контролът на надпреварите от Формула 1 поставя ограничения на определени места от трасетата. Преминаването на границата носи наказания. По принцип стюардите могат да избират от няколко варианта на санкции, но обикновено налагат 5 секунди. В състезанията нарушаване на лимитите се позволява до три пъти. След това се налага наказание. Санкционират се и изпреварвания с излизане отвъд границите, когато рейс контролът прецени, че има спечелено предимство.
Ограниченията по пистите многократно бяха обсъждани през последните сезони. На отделни писти – като Ред Бул Ринг в Австрия например – се стигна до откровено абсурдни ситуации с над хиляда възможни нарушения. Имаше разглеждане на видео материали след финала на състезание. Налагаха се многобройни наказания също след приключване на надпреварата. В отделни случаи имаше натрупване на санкции и изчисления с колко точно секунди е наказан провинилият се пилот.
Доста състезатели освен това бяха недоволни от налагането на 5 секунди. Причината бе, че при битка между болиди със сериозна разлика в скоростта по-бързата кола може да отвори достатъчна разлика, за да елиминира на практика санкцията. Заради това ФИА обмисля да налага вече 10 секунди наказание.
„Това звучи и е доста строго“, коментира Шарл Льоклер. „Основният приоритет би трябвало да се оправи проблема или поне да ни се помогне да спазваме по-добре тези ограничения.“
„В момента всъщност не виждаме белите линии така, както са разположени. Според мен и 5 секунди бяха твърде сурово наказание. 10 вече е прекалено“, допълни пилотът на Ферари.
Джордж Ръсел посочи, че от предаванията по телевизията изобщо не става ясно колко трудно е да се спазват ограниченията.
„Седиш в кокпита толкова ниско, че на практика виждаш само горните 15 см от гумите си. Колите са на 70 мм от пистата, в края на правите са дори още по-ниско. Нужен ни е бордюр, който можем да почувстваме. А на някои писти изобщо няма лимити. Само на няколко трасета се случват проблемите с тези ограничения“, коментира състезателят на Мерцедес.
Ланс Строл предложи едно решение, за което се говори отдавна – да се насипе например чакъл в зоните за сигурност. По този начин наказанието за пилота, нарушаващ естествените ограничения на трасето, ще идва от само себе си.
Turn the lights 🔛 ✨ #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/wYL306w00e
— Formula 1 (@F1) March 6, 2024