WRC се отказва от хибридното задвижване през 2025 г. Това стана ясно, след като ФИА представи актуализираните технически правила за следващия сезон в категория Rally1. Според тях, автомобилите в премиерния клас няма да използват хибридни системи догодина. В допълнение бяха направени и промени в клас Rally2.
Hybrid power will be gone from the #WRC at the end of this year ❌⚡
Do you think it’s the right decision? 🤔 pic.twitter.com/NrI4V9O8WF
— DirtFish (@DirtFishRally) February 29, 2024
ФИА сподели основните си цели за бъдещето на WRC. Те бяха представени на първото заседание на Световния съвет за моторни спортове за 2024 г.
Тези цели бяха съставени след обстоен анализ на настоящата форма на WRC, извършен от работната група на ФИА. Тя беше създадена през декември миналата година, за да „оцени и препоръча бъдещата посока на ралитата“, предизвикана от намаляването на броя на участниците на най-високо ниво в WRC
Неотдавна стартира проучване на ФИА сред феновете. То получи повече от 11 000 отговора и също допринесе с данни за подпомагане на процеса на вземане на решения. ФИА потвърди редица предложения за бъдещето на WRC, включително отказ от хибридно задвижване и въвеждане на нов набор от правила за Rally1 от 2026 г.
В центъра на дебата беше бъдещето на клас Rally1. Предполагаше се, че WRC може да се откаже от хибридната категория и да премине към Rally2. Имаше и вариант за създаването на нова категория Rally2 Plus.
ФИА в крайна сметка обяви, че автомобилите от Rally1 ще продължат да формира основата на висшия клас и догодина. Те обаче ще се с движат без хибриден блок за управление и с намалена аеродинамика и турбо рестриктор. Целта на всичко това е намаляване на разходите.
Разходите бяха критичен елемент за сегашните хибридни коли, които бяха въведени през 2022 г. Тогава ФИА, отборите и състезателите от WRC заявиха, че цената от близо €1 млн. милион евро е твърде висока.
Правилникът, приет за тази година позволява на автомобилите от Rally1 да се движат без с хибрид, ако на негово място се постави баласт. Разбира се, заявките на тези автомобили нямат право да печелят точки за шампионата.
Новите спортни и технически правила в WRC от 2025 г. нататък ще бъдат публикувани по-късно през годината.
„Rally1 ще продължи да бъде водещият автомобил на WRC и през 2025 г. и през 2026 г., но с модификации за намаляване на разходите и ефективността“, се казва в изявлението на ФИА.
„Те включват премахване на plug-in хибридния агрегат. Eфективността ще се компенсира с намаляване на общото тегло, както и намаляване на въздушния ограничител и аеродинамиката.“
Същевременно Rally2 автомобилите ще продължат да се използват в сегашния си вид за срока на хомологацията им като основа за национални и международни серии
Автомобилите Rally2, които се състезават в WRC от 2025 г. и след това, ще имат възможност да се движат с WRC комплект. Той се състои от по-голям рестриктор, по-голям ауспух, опционална скоростна кутия с гребло и задно крило. Целта на това нещо е да се намали разликата в представянето между автомобилите Rally1 и Rally2.
Вижте тази публикация в Instagram.