Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Новият асфалт на пистата в Канада ще бъде предизвикателство за гумите на...

Новият асфалт на пистата в Канада ще бъде предизвикателство за гумите на Пирели

2602
0
Гран при на Канада 2024
снимка, Пирели

Гран при на Канада е девети кръг от сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Жил Вилньов с дължина 4.361 км и разположена близо до Монреал.

Този уикенд F1 се завръща в Северна Америка след два европейски старта в Имола и Монте Карло. По отношение на избора на смес за гумите в деветия кръг от сезона се запазва настоящото статукво. На практика състезанието в Канада ще бъде третото поред, в което ще се използват трите най-меки смеси от гамата на Пирели за 2024 г. Това са C3, С4 и С5, които са съответно хард, медиум и софт. Това ще бъде втори пореден старт в Канада, където се използват най-меките гуми на Пирели.

Гран при на Канада се провежда на полупостоянна писта, разположена на изкуствения остров Нотр Дам в непосредствена близо до Монреал. Трасето е с дължина 4.361 км и носи името на Жил Вилньов. Легендарният канадски пилот печели първата си победа в F1 именно на тази писта в края на сезон 1978

Пистата в Канада има шест леви и осем десни завоя. Тя е и една от пистите с най-ниските средни скорости през сезона. Стабилността при спиране и сцеплението при излизане от шиканите и най-бавните завои, сред които е и фибата, водеща към много дълга права, са ключови за конкурентоспособността. Тук е важно и автомобилът да може да сменя посоката на движение много бързо.

За разлика от предишната спирка от календара в Монако, тук изпреварванията са не са толкова трудни. Най-добрата възможност за маневри е в края на дългата обратна права, на която се използва DRS. Втората DRS зона се намира на старт-финалната права. Третата DRS зона е разположена между завои 7 и 8. След обратната права има шикан, на изхода на който се намира „Стената на шампионите.“ Тя е наречена така, след като трима световни шампиони – Деймън Хил, Михаел Шумахер и Жак Вилньов – се удариха там по време на състезанието през 1999 г.

Тази година цялата писта е с нов асфалт и  бордюри. На хартия съществуващите характеристики на пистата – ниска абразивност и следователно намалено сцепление – би трябвало да останат същите. Реалните данни ще трябва да се изчакат, докато инженерите на Пирели проведат първите си измервателни тестове.

През по-голямата част от годината пистата в Канада се използва само от пешеходци или велосипедисти. Затова времената за обиколка обикновено намаляват значително, когато автомобилите излязат от идеалната линия. Възможно е също така да се появи грейнинг, особено в петък при каране с по-меките смеси. Гумите са подложени на много ниски странични сили, въпреки че надлъжните са по-големи. Като цяло Монреал е едно от най-лесните за гумите трасета през сезона

характеристики на пистата в Канада
снимка, Пирели
налягане в гумите на Пирели
снимка, Пирели

Пистата в Канада има известни прилики с тази в Монако. Подобно на Княжеството, постигането на перфектна обиколка в квалификацията изисква пилотите да се доближат много близо до бариерите и стените. Същевременно бордюрите трябва да се използват по най-добрия начин. За пилота е важно да направи възможно най-много обиколки, за да придобие увереност. В Канада най-малката грешка се наказва сурово. Тази година това важи с особена сила за шикана на завой 4/5. Там старата асфалтова зона беше заменена с трева.

Времето обикновено играе своята роля по време на рейс уикенда в Канада. По време на трите дни може да има голямо количество дъжд и студ, както и слънце и топлина. Температурите могат да варират значително дори в рамките на един ден.

Общо четирима действащи пилоти са печелили Гран при на Канада в миналото. Люис Хамилтън има общо седем успеха на пистата Жил Вилньов, като последният е записан през 2019 г. Макс Верстапен спечели последните две издания на състезанието в Монреал. Даниел Рикиардо печели първата си победа в F1 по време на Гран при на Канада 2014. Алонсо има един успех на пистата Жил Вильнов, записан през сезон 2006.

Ферари е най-успешният конструктор в Монреал с 11 победи. На второ място е Макларън с 9. Уилямс са трети със седем победи. Мерцедес и Ред Бул имат по четири успеха на пистата Жил Вилньов.