Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пилотите за новите коли през 2026 г.: Предпазлив оптимизъм и въпроси относно...

Пилотите за новите коли през 2026 г.: Предпазлив оптимизъм и въпроси относно теглото, сцеплението и скоростта

1312
0
ФИА 2026
графика: ФИА

Иван Тенчев, Монреал. Новите правила за 2026 г., как ще изглеждат болидите при въвеждането им, каква скорост ще имат колите и всевъзможни свързани с това теми бяха сред основните въпроси, задавани на буквално всички пилоти в навечерието на уикенда за Гран при на Канада. ФИА показа проекта за новите коли. Някои състезатели вече са карали симулаторите и имат представа и за скоростта. Повечето пилоти са говорили помежду си и всички имат някаква идея какво предстои, но се пазят от предположения. Повечето изразиха предпазлив оптимизъм за нови възможности. Бяха повдигнати и някои по-щекотливи теми като например скоростта – че вероятно ще може да се достига по-висока максимална скорост, което е предпоставка и за опасни ситуации, но темпото като цяло вероятно ще е по-ниско. Теглото също няма да намалее достатъчно според пилотите.

Ето мненията на част от тях за предстоящите през 2026 г. промени.

„Има много вълнуващи неща за 2026 г. – според мен основно за задвижващите системи. Мисля, че промяната ще е интересна за спорта и че се върви в наистина добра посока. Имам предвид посоката с устойчивите горива. Търси се по-голяма степен на електрификация и по този път се налагат повече компромиси“, посочи Джордж Ръсел.

„Според мен колите, които ще видим през 2026-та, ще са много различни от настоящите. Ще сме значително по-бързи на правите. Ще са по-бавни в завоите и може би по-бавни в обиколка като цяло. Не мисля, че това е проблем. Ние сме 20 пилоти, които караме тези автомобили и вероятно сме единствените в състояние да определим разликата в скоростта при наблюдение.“

„Ако гледате по телевизията, вероятно не можете да кажете дали една крива се взима с 250 или 200 км/ч. Всъщност не съм напълно сигурен. Като гледам MotoGP всичко изглежда страшно бързо, а те минават през завоите със 100 км/ч по-ниска скорост в сравнение с болид от Формула 1. Така че, правят се компромиси. Просто трябва да изчакаме и да видим как ще се получат нещата“, допълни пилотът на Мерцедес

Ръсел каза също така, че при потенциална скорост от над 360 км/ч може да се стигне до опасни ситуации, но ФИА взима мерки след като се случи нещо на пистата.

Люис Хамилтън обърна внимание на теглото. В момента минималната граница е 798 кг и според него намалението за 2026 г. няма да е достатъчно.

„Намалението на теглото е само с 30 кг, но все пак, надявам се, е крачка в правилната посока. Въпреки това автомобилите все още ще са твърде тежки. Говорих с неколцина пилоти, които са карали проекта на симулатор. Аз лично още не съм, но те твърдят, че колата е доста бавна. Така че тепърва ще видим дали всъщност е в правилната посока или не.“

„По отношение на устойчивостта, особено от гледна точка на задвижващите системи, мисля, че наистина смела стъпка. Само трябва да сме сигурни, че колите са ефективни, бързи и че всъщност състезанията ще се подобрят“, обясни Хамилтън.

Валтери Ботас коментира, че „новите правила винаги са вълнуващи“.

„Носят нови възможности на отделните отбори. Хубаво е да има промяна. Харесва ми, че автомобилите ще са малко по-малки. Малка стъпка е, но според мен в правилната посока. Същото важи и за теглото. Натам трябва да се върви.“

„Все още не съм пробвал нещата в симулатора и не мога да дам мнение по въпроса, но ако мощността е по-висока, а имаме повече свобода при използването на енергията, то според мен това е положително. Засега не виждам никакви предупредителни сигнали“, каза пилотът на Заубер.

„Бих казал, че единственото ми притеснение е относно цялостното представяне и аеропритискането. Чух слухове, че цялостното сцепление е доста по-ниско. Не знам колко по-ниско, това тепърва ще трябва да го установяваме“, допълни финландецът.

Фернандо Алонсо не просто обърна внимание на теглото. Той сподели, че посочената минимална граница за 2026 г. вероятно ще е непостижима за F1 екипите

„Мисля, че вероятно ще е невъзможно да се свалят и тези 30 кг. Ако задвижващата система е 50% електрическа и са необходими батерии за поддържането на това съотношение, то теглото на колите ще се качи с 20-30 кг заради агрегата. Ако добавите 30-те килограма от правилата, то това означава общо 60 кг за сваляне от настоящите болиди. За отборите това може да се окаже невъзможна цел“, обясни двукратният световен шампион.

Макс Верстапен даде един от най-дипломатичните възможни отговори. Той посочи, че според него в течение разработването на новите правила е постигнат сериозен прогрес.

„Видях много симулации. Проектът не се появява от нищото – работи се от известно време и нещата се изпипват. И трябва да кажа, че от първия път до последните новости има наистина добър прогрес относно работата на двигателя с шасито, скоростта на правите и т.н. На някои писти ще се получи по-добре, отколкото на други. Това е съвсем естествено“, каза Верстапен.

„Не съм обаче съвсем сигурен какво точно ще е представянето. Новите правила (за шаситата) са в някаква степен следствие от тези за задвижващите системи. Казват, че ще 50:50 между двигателя и батерията, но не е точно така и затова е необходима активната аеродинамика на правата, за да се намали челното съпротивление. Целта е да се направи нормална обиколка, иначе ти отива батерията. Мисля, че това е един от проблемите, открити в течение на работата.“

„Разбира се, колкото по-дълго се запазват правилата, толкова повече се приближават отборите. 2026 г. вероятно ще е своеобразен рестарт – и за колите, и за задвижващите системи. Някой може да уцели и да има сериозно предимство с двигателя. От друга страна, Формула 1 искаше да привлече нови производители и за това бе необходима промяна в регламента“, добави още нидерландецът.

Според Оскар Пиастри всяко изменение на регламента води да увеличаване на разликите между отборите

„Всеки път при промяна на правилата има доста голямо разпокъсване на отборите, особено при двигателите. Последният път, когато това стана, бе 2014 г. Тогава започна един особено дълъг период на доминация. Дори при настоящия регламент едва сега започваме да настигаме Ред Бул, при това не във всеки старт.“

„Според мен е важно Гран при да е на върха в технологиите и иновациите. В известна степен това е смисълът на Формула 1. Може да се каже, че понякога е за сметка на състезанията. Не бих се изненадал ако през 2026 г. между отборите има по-големи разлики, тъй като тогава ще влязат в сила нови правила и за автомобилите, и за моторите“, каза Пиастри за предстоящите през 2026 г. промени.