Техническият директор на Лотус Джеймс Алисън за новия автомобил на тима Е21, какви са очакванията спрямо колата след чудесното представяне през миналия сезон и какви са целите на отбора за предстоящата състезателна година.
(Интервюто е разпространено от пресофиса на тима на Лотус.)
– Колко различни са правилата за 2013 г. в сравнение с 2012-а?
– След поредица от доста промени и интерпретации от 2009 г. насам, изглежда 2013-а ще е година на стабилност в това отношение. Има няколко, съвсем малки промени, а това носи значително облекчение на всички отбори, като се има предвид каква трансформация ще претърпи спортът за 2014 г. Имайте предвид, че дори и една дума да не се е променила в правилника, ние не спираме да го претърсваме за нови вратички. Доста често млади инженери, идващи от университетите, посочват нещо в текста, което си е било там десетилетия, защото гледат написаното със свежи очи и нямат предварително заложени идеи в главата какво се цели.
– Колите за 2013 г. много по-различно ли ще изглеждат от тези през 2012-а?
– Предполагам, че не. Има една промяна, позволяваща нещо различно – допълнителен елемент в предната част за избягване на „патешките“ носове, които се появиха през 2012-а. Поставянето на панела обаче е опция и не бих се изненадал, ако липсва при голяма част от грида. Този компонент добавя някакви грамове тежест и най-вероятно ще е на колите, ако отборът намери някакво предимство от използването й.
– Има ли полза отборът от факта, че продължава работа със същите пилоти – Кими Райконен и Ромейн Грожан?
– Най-хубавото е, че и двамата са бързи! Допълнителни предимства са тези, че не се налага да правим нови седалки, педали, волани и т.н. Не се налага също така да се установяват нови взаимоотношения между инженерите и състезателите.
– Какво е напълно ново и какво – по-познато – в Е21?
– В зависимост от това откъде гледате някои части от автомобила са конструирани наново, а в други области сме оптимизирали още най-доброто от дизайнерската си философия от последните няколко сезона. Предното и задно окачване са значително променени в опит да ни дадат по-добри аеродинамични възможности. Предното крило е развитие на концепциите, върху които се трудим от публикуването на правилата за 2009 г. насам. Продължихме да се трудим върху това да постигнем задоволително ниво на аеропритискане в задната част, като в същото време желанието ни е да използваме максимално потенциала на DRS-а.
– Като стана дума за подвижното задно крило – какво става с така наречения двоен DRS?
– Продължаваме да се трудим в тази област. Устройството е такова, че не попада под ударите на последните правила. Не е нещо, което би превърнало колата ни в ракета, но би могло да даде предимство като част от цялостната конструкция.
– Ще има ли още тайни оръжия в арсенала за 2013-а?
– Ще се разбере.
– Има ли сериозни очаквания спрямо Е21?
– Е20 се доказа като ефективен състезателен автомобил, така че към Е21 има определени очаквания. Продължихме конструкторската си философия и опитахме да създадем още по-бърз и добър болид въз основа на уроците, научени миналата година. Доколко сме успели, ще разберем едва в състезанията.
– Какво можем да очакваме от гумите на Пирели през 2013 г.?
– Имаме първоначални впечатления от Бразилия, когато изглеждаше, че са стъпка напред. Тестовете преди сезона ще ни дадат по-добра идея какво да очакваме, но според повечето индикации, гумите ще играят сериозна роля в още един атрактивен сезон.
– Какви са целите за 2013 г.?
– В това отношение никога не сме се стремили да направим втората или третата по скорост кола. Винаги сме се опитвали да създадем най-бързия и ефективен автомобил, който можем. Желанието ни е да подобрим болида във всички аспекти, както и нашият напредък да е по-сериозен от този на противниците. Официалната цел, поставена от собствениците на тима обаче, е да постигнем минимум трето място в шампионата на конструкторите.