Гран при на Нидерландия е 15-ти кръг за сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието на Зандвоорт слага началото на втората половина от кампания. Съвсем очаквано, от Пирели залагат на най-твърдите си гуми за уикенда в Нидерландия.
F1 се завръща след триседмична пауза. Световният шампионат отново ще посeти Зандвоорт. Това е писта, която представлява едно от най-сложните предизвикателства през сезона.
Гран при на Нидерландия се провежда на класическа писта сгушена в дюните на брега на Северно море. Преди четири години тя беше обновена, за да отговаря на най-високите стандарти на ФИА. Следващата година Нидерландия се завърна в календара на F1 след повече от 35-годишна пауза
Пистата в Нидерландия е запазила част от оригиналните си характеристика. Тук се включва извитото си оформление. Зандвоорт има 14 завоя, като 10 от тях са десни, а останалите- леви. Трасето е само 4.259 км, което го прави едно от най-късите в календара на F1.
Това, което прави пистата в Нидерландия, са завои 3 и 14. Те включват наклон, който е по-голям дори и от пистата Индианаполис в САЩ. Промените по тези завои бяха извършени именно през 2020 г.
Завоите с наклон не са толкова често срещани в модерната F1. Затова те представляват необичайно предизвикателство както за автомобила, така и за пилота. Това се отразява и на гумите на Пирели. Минаването с по-висока скорости в тези завои в сравнение с нормалните подлагат на още по-големи усилия продуктите на италианска компания. Това обяснява защото Пирели отново избра най-твърдите гуми в гамата 2024, използвани от 2022 г. насам- C1, С2 и С3.
На хартия термичната деградация е много важен фактор. Тя обаче ще зависи от времето по време на рейс уикенда. Нидерландия е разположена в северната част на Европа и граничи с Белгия. Макар че традиционно се наблюдава топло време, не са изключени валежи и бури. Силният вятър също е сериозен фактор на пистата в Нидерландия. Тъй като пистата е много близо до морския бряг, често пъти по асфалта има пясък, който влошава сцеплението.
Средната температура в Зандвоорт в края на август варира между 14 и 20 градуса по Целзий. Това би могло да помогне на пилотите да се справят дори с най-меките смеси, както се видя в миналогодишното състезание. Тогава Юки Цунода измина 50 обиколки с най-меките гуми.
Традиционно състезанията на Зандвоорт се провеждат при сухо и слънчево време. Миналата година обаче заваля дъжд веднага след старта. Това доведе до известен хаос и спирания в бокса. В края на състезанието отново заваля дъжд. Той обаче не попречи на Макс Верстапен да запише още един успех в домашната си Гран при
При стабилни условия симулациите сочат, че най-бързата стратегия е с едно спиране. Изпреварванията са доста трудни, тъй като пистата е много тясна и има малко прави. Следователно има доста ограничени възможности за извършване на маневри. Ако е горещо, тогава се използват най-вече твърдите смеси на Пирели. При по-хладно време меките гуми ще станат жизнеспособни за състезанието.
Нидерландия е била домакин на общо 33 старта, които са се смятали за световния шампионат. Най-успешният пилот в тази надпревара е Джим Кларк. Двукратният световен шампион печели състезанията на Зандвоорт през 1963, 1964, 1965 и 1967 г. Други многократни световни шампиони- Джеки Стюарт и Ники Лауда- имат по три победи в Нидерландия. Най-успешният действащ пилот на Зандвоорт е Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул спечели последните три издания на състезанието. Тази година Верстапен също е фаворит в домашната си Гран при.
Ферари е най-успешният конструктор в Гран при на Нидерландия със своите 8 победи. На второ място е Лотус с шест. Макларън и Ред Бул имат по три успеха на Зандвоорт, а Уилямс и Мерцедес- по един.
You guys always bring MAXimum levels of excitement to Zandvoort! 🧡#F1 #DutchGP pic.twitter.com/ISsSDMxefZ
— Formula 1 (@F1) August 20, 2024