Гран при на Италия е 16-ти кръг от сезон 2024 в F1. Състезанието се провежда на легендарната писта Монца с дължина 5.793 км и разположена близо до едноименния град. Това е последният старт от настоящата кампания, който се провежда на територията на Европа. Тази година на Монца ще се използват нови трофеи, предоставени от Пирели.
A new trophy, a new Podium Cap, a new asphalt for the #ItalianGP You can read everything here: https://t.co/IxwiTZ93Gl pic.twitter.com/8VdXwgjbvQ
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) August 27, 2024
Пистата Монца е известна като „Храмът на скоростта.“ Това е подходящо прозвище, като се има предвид, че по време на Гран при на Италия 2003 Михаел Шумахер постави рекорд за най-висока средна скорост на състезателна дистанция – 247.585 км/ч.
От 2021 г. Пирели е титулярният спонсор на Гран при на Италия. Затова трофеите за първите трима пилоти са проектирани от художник в сътрудничество с Pirelli HangarBicocca. Тази година задачата беше поверена на Андреа Сала. Това е високоуважаван художник в света на съвременното изкуство, чиито творби се намират във важни музеи и частни колекции. Сала който винаги е изследвал връзката между изкуството и историята на италианския дизайн и индустриалното производство
Проектираното от него произведение на изкуството е озаглавено „VROOOM“. То представя в абстрактна форма дългата история на гумите Пирели съчетана с впечатления за скорост и ускорение. Основната част на трофея, от който са произведени четири броя за тримата пилоти и представителя на отбора-победител, е изработена от Валхромат с хромирана алуминиева основа.
„Идеята и концепцията за трофея са резултат от поредица от посещения на много места в света на Пирели. Започнахме от отделите за научноизследователска и стигнахме развойна дейност до производствения процес, за да научим повече за света на гумите. запознахме се с естествения каучук и с материалите, използвани в производството им. Също така успяхме да разгледаме архива на фондация Пирели“, обясни Сала.
„Името VROOOM отразява това, което исках да представя, а именно представата за F1, която винаги съм имал още от дете. Това са стартът, подредените на стартовата решетка болиди, изгасването на светлините и спринтът към първия завой. Трофеят превръща този момент – отправната точка за всичко, спринта и скоростта – в скулптура“. добави италианският артист.
Трофеите на VROOOM ще бъдат изложени по време на събитието Pirelli Tyres Talk в петък, 30 август. То ще бъде в гаража на Pirelli Hot Laps (боксове 7 и 8), непосредствено преди първата свободна тренировка. Освен Сала, на събитието ще присъстват Никола Томбазис и Марио Изола.
Друг нов елемент за Гран при на Италия ще бъде специалното издание на шапката на подиума. Подобно на стартовете в в Маями, Монреал и Силвърстоун, на тях ще бъде изобразен италианският национален флаг.
Третата най-важна промяна за тазгодишнaта Гран при на Италия е свързана с асфалта. Пистата започна процес на обновяване и модернизиране на своите съоръжения, за да гарантира своето бъдеще в спорта. Част от първата фаза на тази работа беше пълното пренареждане на цялата писта
Освен това бяха променени някои от подлезите. Това важи за вече съществуващите такива двата на правата между шикана Аскари и Параболика. Освен това беше изграден чисто нов подлез, свързващ входа на Ведано с Параболика. Неговата цел беше да се разделят пешеходците и автомобилите. Освен това са обновени системите за събиране на вода и отводняване на пистата.
Както обикновено се случва с новоположения асфалт, повърхността е по-гладка от предходната и с по-тъмен цвят. Последният фактор ще окаже влияние върху температурата на пистата. Очаква се тя да се нагорещи повече, отколкото в миналото и дори може да достигне стойности от над 50 градуса по Целзий. Теоретично новата повърхност трябва да осигури по-голямо сцепление, което ще се отрази на представянето на гумите и на техния температурен диапазон. Много е вероятно развитието на пистата да бъде много високо през уикенда. Освен F1, в Италия се състезават и поддържащите шампионати F2 и F3, както и Порше Суперкъп.
На Монца автомобилите обикновено се движат с най-ниската аеродинамична конфигурация за сезона, за да се намали съпротивлението и да се повиши максималната скорост. Стабилността при спиране и сцеплението при излизане от двата шикана са факторите, които подлагат на най-голямо изпитание гумите. Не бива да се подценяват страничните натоварвания в бързите завои като Параболика и Курва Гранде. За тазгодишното събитие трите избрани смеси са същите като през 2023 г: С3, С4 и С5.
Гран при на Италия е неизменна част от календара на световния шампионат на F1 от самото създаване на шампионата през 1950 г. Тази година ще се проведе 75-тото издание на състезанието. Гран при на Италия се провежда на на Монца всяка година, с изключение на сезон 1980. Тогава домакин на събитието е Имола
Михаел Шумахер и Люис Хамилтън са най-успешните пилоти в Гран при на Италия. Двамата седемкратни световни шампиони имат по шест успеха на Монца. Втори в класацията е Нелсън Пике с четири. От настоящите пилоти Макс Верстапен и Фернандо Алонсо имат по два успеха. Шарл Льоклер, Даниел Рикиардо и Пиер Гасли имат по един. При конструкторите Ферари заема първото място с 19 победи. Втори са Макларън с 11. Мерцедес има 7 победи в Италия, а Уилямс- 6. Ред Бул има четири победи на Монца, като последните две са дело на Верстапен.
We all love a double header, don’t we? 😍
We go racing again in Monza this weekend 🇮🇹#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/u4iELFwX5x
— Formula 1 (@F1) August 27, 2024