GAC усъвършенства своя Quark Electric Drive и предлага още по-голяма мощност на електрическия двигател. Ето какво може второто поколение на електрическото задвижване за хиперавтомобили.
Често повтарят, че електрическият двигател е достигнал върха в развитието си. Постоянно обаче се съобщава за електромотори, които са все по-мощни, все по-малки или все по-евтини. Това доказва, че все още има потенциал, който трябва да бъде реализиран.
Последното едва ли се отнася за най-новата разработка на GAC. По отношение на мощността и най-вече на т.нар. „плътност на мощността“ обаче Quark Electric Drive 2.0 е безспорно в авангарда. Техническите данни са впечатляващи. Китайският производител посочва специфична мощност от 13 кВт/кг и говори за КПД от 98,5%. Освен това максималната скорост на въртене на високоефективния електромотор е 30 000 оборота в минута. Според компанията това е нов рекорд. Максималната мощност на автомобила все още не е известна.
Над 1200 електрически конски сили
Едва ли обаче тя ще бъде по-малка от обявената за версия номер едно на Quark Electric Drive. За първи път задвижването беше представено в GAC Aion Hyper SSR – електрически хиперкар с карбонова каросерия и мощност 1225 к.с. (на снимките). Hyper се предлага от октомври 2023 г. и сега се търгува под името Hyptec, но продължава да е на върха в електрическата гама на GAC.
Първата версия на електродвигателя за хиперавтомобили вече има плътност на мощността от 12 кВт/кг. Подобно на версия 2.0 тя разчита на специално разработена, кръстосана намотка от плосък проводник и напрежение от 900 волта. Специални материали намаляват загубите в желязната сърцевина. За целта GAC разработи аморфна метална сплав, която е течна от физическа и химическа гледна точка. По подобен начин природните науки разглеждат стъклото като течност. В разговорния език аморфният метал се нарича още „течен метал“.
Течен метал за електромотора
В електродвигателя на GAC сплавта се използва като мек магнит. Според Car News China тя има от 20 до 100 пъти по-висока пропускливост от обикновените листове от силициева стомана. Отделните слоеве на магнита са с дебелина само една четвърт от тази на лист хартия. Това означава, че дори при стайна температура материалът в двигателя има проводимост почти като свръхпроводник – т.е. изключително ниско електрическо съпротивление.
По-малкото съпротивление означава по-голяма ефективност, а това от своя страна означава по-голям пробег за собственика на електрическия автомобил. Според производителя новото задвижване може да увеличи пробега на електромобила с до 50 км. Quark Electric Drive 2.0 ще се използва в новите модели Hyptec. От GAC все още не са представили нов автомобил за подобреното задвижване. Може да се очаква обаче, че новият модел ще бъда показан най-късно догодина. И отново ще принадлежи към категорията на електрическите хиперавтомобили.