Служители от департамента във Вири-Шатийон останаха възмутени от решението на Алпин да прекрати програмата за двигатели в F1. Според тях, това ще доведе до съкращения и ще опетни името на Рено в моторните спортове.
През последните месеци Рено Груп обмисляше дали да продължи да произвежда собствени силови агрегати в F1. Френският производител искаше да намали разходите си в световния шампионат и да насочи ресурсите си другаде.
В понеделник стана ясно, че Алпин ще спре да използва собствени задвижващи системи в края на следващата година. Очакванията са базираният в Енстън тим да бъде задвижван от Мерцедес след влизането на новите правила през 2026 г.
Решението на Алпин да прекрати програмата за двигатели в F1 се случи въпреки протестите на Монца и стачките във Вири-Шатийон. Представители на департамента дори проведоха среща с главния изпълнителен директор на Рено Груп Лука Де Мео. В крайна сметка обаче беше взето решение Алпин да се откаже от статуса на заводски отбор.
Рено Груп обяви, че заводът във Вири-Шатийон ще продължи да работи и ще се фокусира върху бъдещи технологии, включващи автомобили с марките Алпин и Рено. Разбира се, в него все още ще има звено за „наблюдение на F1.“
В съобщението на Алпин нямаше много информация за прекратяването на дейността в F1. Затова социално-икономическият комитет във Вири (CSE) изрази загрижеността си относно решението на де Мео и твърди, че „то е срещу течението и принуждава Алпин да елиминира спортната си история“.
„Всички представители на персонала, представляващи гласа на служителите и мнозинството от заинтересованите страни, изразяват съжаление и осъждат решението за спиране на двигателите за F1 през 2026 г.“
„Този избор е одобрен от групата, която желае да намали финансовия риск, свързан с F1. Това се случва въпреки факта, че не е проведено сериозно проучване, което да оцени въздействието върху бъдещите продажби и престижа на марката“, се казва в изявление на представителите във Вири-Шатийон.
„Партньорските решения бяха отхвърлени от групата, въпреки че щяха да позволят постигането на няколко цели. Това са запазване на дейността на F1, намаляване на разходите за развитие и експлоатация и запазване на всички умения. Тук се включва и възможността за въвеждане на вече до голяма степен разработения и обещаващ двигател RE26 за сезон 2026.“
CSE допълва, че има опасения относно предложенията за персонала във фабриката във Вири-Шатийон. Добавя се, че по-малкото персонал ще възпрепятства потенциалното завръщане на Алпин като доставчик на двигатели в дългосрочен план
„Историята на завода във Вири показва, че често са били вземани противоречиви решения. Така се демонстрира важността на поддържането на висококвалифицирани умения за бъдещето, за да се остави отворена вратата за завръщане в F1 когато правилата и финансовият контекст на акционера го направят по-привлекателно.“
В изявлението на CSE се казва също така, че се очакват сериозни съкращения. Очакванията са от 2025 г. януари работните места в обекта да намалеят от 500 на 334. Освен това трябва да бъдат прекратени договорите на много доставчици.
CSE смята, че това на свой ред ще доведе до съкращаване на още 100 непреки работни места сред основните партньори до края на тази година. Освен това се казва, че ще бъде сложен край на конкурса Alpine Mechanical Excellence Competition. Това е подкрепяно от правителството обучение, което се опитва да създаде равни възможности и да насърчи разнообразието.
В изявлението на CSE се заключва, че „липсата на зрялост на представените проекти и загубата на доверие в ръководството създават голям риск от напускане на обекта на Вири от страна на някои важни специалисти.
„Въпреки сътресенията през последните два месеца, екипът на Вири продължи да развива мощта на двигателя за 2026 г., от който Алпин се лишава. Това решение е срещу течението и кара Алпин да съсипе своята спортна история.“
„Поради всички тези причини представителите на персонала на CSE единодушно дадоха неблагоприятно становище за проекта за трансформация. Призоваваме публичните органи да защитят устойчивостта на заетостта на площадката във Вири-Шатийон.“
Day and night ☀️🌚 pic.twitter.com/e45t6gduwr
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 1, 2024