Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Защо няма постоянни стюарди? Хърбърт: Плащат ни по $300 дневно. Алези: Защитата...

Защо няма постоянни стюарди? Хърбърт: Плащат ни по $300 дневно. Алези: Защитата на Макс е крайна и мръсна

3203
0
Макс Верстапен, Ландо Норис
Макс Верстапен и Ландо Норис; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Постоянната смяна на стюардите за отделните състезателни уикенди във Формула 1 отново се обсъжда заради решението за наказание на Ландо Норис за изпреварване срещу Макс Верстапен миналата неделя в Гран при на САЩ. Идеята не е нова и е дискутирана многократно през годините. Досега не е получила достатъчно подкрепа, за да бъде приложена. Стюардите са различни на всяка надпревара. Един от тях е бивш пилот – като Джони Хърбърт, който е сред хората, които ФИА назначава като стюард за някои състезания. Англичанинът сподели в интервю за planetf1.com, че една от причините да няма постоянно заемащи тази длъжност хора е в ниското заплащане.

„Трябва ли да има един (постоянен) стюард на всяко състезание? Или и четиримата стюарди да са едни и същи? Да, може да се каже, че е необходимо. Но не ни плащат много за това. Получаваме $300 дневно или нещо подобно. Тоест много малко. Така че няма как това да е нечия постоянна работа. Не е възможно да направиш 20 или повече състезания“, коментира Хърбърт

„Всички сме от различни държави. Има двама британци и бразилец, италианец. Понякога имаме различни методи на справяне с определени ситуации. Един пилот винаги ще има собственото си мнение. Както и отборите. Всички те нападат с техните мисли и обяснения какво се е случило. Това е моментът, в който ние трябва да се постараем да изясним ситуацията“, каза още бившият пилот от Формула 1.

„Понякога не е лесно. Понякога решенията изглеждат сурови, но тук трябва да се прилага постоянство. Проблемът е, че инцидентите са толкова различни. През всеки състезателен уикенд има нещо различно, но нещата като цяло са значително по-постоянни в момента“, допълни Хърбърт.

Дори и да има постоянни стюарди във Формула 1, няма гаранция, че ще бъдат избегнати обвиненията в пристрастност, каквито имаше и след надпреварата на Circuit of the Americas миналата неделя

Освен това назначенията се смятат и в немалка степен за политически. Да си стюард в F1 носи сериозен престиж. Това се използва от ФИА като част от причините за привличане на представители на една или друга държава. При избирането на Мохамед бин Сулайем за президент на федерацията имаше очакване евентуално да промени тази система, но той я запази.

Относно конкретния случай от COTA неколкократно бе направен паралел с друга ситуация, отново с Макс Верстапен, но срещу Люис Хамилтън в Бразилия през 2021 г. Тогава разследване нямаше. Впоследствие рейс директорът по онова време Майкъл Маси обясни, че решението било взето без записа от камерата на пилота на Ред Бул. Хуан Пабло Монтоя пък риторично попита дали ако Никита Мазепин бе сторил същото като Верстапен щяха да го накажат.

В Австрия (през сезон 2021 – б.р.) имаше ситуации кола до кола и когато на пилота от външната страна не му бе оставяно достатъчно пространство, този от вътрешната получаваше наказание. Тук единият състезател изкара другия изцяло извън пистата. Как се оправдава това? Защо Макс се отървава, а други пилоти – не? Прилагат ли се правилата за всички по един и същи начин? Или Макс е третиран по различен начин?“, коментира още Монтоя тогава.

Междувременно спорът относно ситуацията между Макс Верстапен и Ландо Норис в края на Гран при на САЩ продължи. Хелмут Марко отново защити нидерландеца

„Макс се защитаваше, а е ясно, че той не е глупак. Верстапен е един от пилотите с най-добър контрол (върху колата), както и един от най-трудните (за изпреварване). Ландо го знае. Норис вече беше прескочил границите трасето и това му беше четвъртият път. Много неща се случиха едновременно. Ние настояхме на нашата гледна точка. Норис изпревари извън пистата, но е жалко, защото беше страхотна битка. Макс бе невероятен в това да го удържи зад себе си в продължение на толкова много обиколки. Само Макс е способен на това, защото предните му гуми бяха износени. По принцип е необходим различен подход: да се състезаваме“, заяви 81-годишният съветник на Ред Бул в F1.

Според Ралф Шумахер е жалко, че една прекрасна битка завърши със санкция.

„Според мен цялата ситуация бе реално състезание. Макс опита всичко, Ландо опита всичко. Смятам, че наказанието бе ненужно. Ландо е пред Макс, който го избутва и също излиза от трасето. Не мисля, че е честно“, каза Ралф Шумахер.

Жан Алези бе значително по-екстремен в коментара, който направи за „Кориере дела сера“. Според него защитата на Верстапен бе „екстремна и мръсна“

„Множество забележителни двубои и скандален рейс контрол. Особено по отношение на Норис. В началото Верстапен вероятно опита да излезе начело без да има намерение да навреди някому, докато още беше със студени спирачки. Но наказанието на Ландо накрая е необяснимо. Макс пропуска да завие в момента, в който го изпреварват. Той изкара Макларън-а извън пистата и също излезе извън трасето и с четирите колела. Къде точно англичанинът „получава предимство“?“, попита Алези.

„Не е ясно. Макс имаше предимство с екстремната си, мръсна и в крайна сметка възнаградена защита. Според мен правилата трябва да се прилагат постоянно и за всички. Иначе да оставят пилотите да правят каквото искат за удоволствие на зрителите“, написа още французинът.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)