Киалами се доближава до завръщане в F1. Пистата в Южна Африка планира сериозна реконструкция, която да позволи получаването на най-високата категория от ФИА. Това ще позволи приемането на кръгове от най-високото ниво на моторните спортове. В същото време бившият пилот от F1 Дейвид Култард направи няколко обиколки на Киалами с болид на Ред Бул.
Киалами е една от по-класическите писти в календара на F1. Трасето край Йоханесбург приема първия си кръг от световния шампионат през 1967 г. След това Киалами е непрестанна част от календара до края на 1985 г. През сезон 1981 състезанието не се зачита за шампионата
В края на 80-те години на миналия век Киалами претърпява огромна трансформация. От оригиналното трасе остава малка част, включваща няколко завоя, но не и дългата старт-финална права. Новата конфигурация на пистата е много по-технична и включва различни типове завои.
Киалами се завръща в календара на F1 през 1992 и 1993 г. След това трасето е извадено от световния шампионат поради финансови причини. Оттогава Киалами не е част от Формула 1, но приема стартове от различни шампионати като WSBK, Intercontinental GT Challenge и др. Пистата трябваше да приеме кръг от световния шампионат за издръжливост през сезон 2021. За нещастие, събитието беше отменено заради пандемията от коронавирус. WEC така и не опита отново да организира старт в Южна Африка.
През 2015 г. Киалами претърпя смяна на собствеността и сериозна реконструкция. Дължината на пистата беше увеличена до 4.529 км като бяха добавени нови секции, а някои стари бяха модифицирани.
През последните години пистата край Йоханесбург направи няколко опита да се върне в календара на F1. Ръководството на трасето дори води разговори със Стефано Доменикали. В крайна сметка усилията бяха напразни и Киалами не се завърна в графика на Формула 1.
Миналия месец отново се заговори за връщане на F1 в Южна Африка. Това призна министърът на спорта, културата и изкуствата Гейтън Маккензи. Той призна, че очаква скоро да започне разговори с Либърти Медия за потенциални връщане на Южна Африка във Формула 1. Вариантите това да се случи са Киалами или нова писта в Кейптаун.
В края на октомври стана ясно, че се планира сериозна реконструкция на Киалами, която да доведе до получаването на най-високата категория на ФИА- 1. Ръководството на трасето ще си партнира с Apex Circuit Design. Това е компанията, проектирала трасето в Маями
По-рано тази седмица Дейвид Култард проведе демонстрационно събитие на Киалами. Британецът беше зад волана на Ред Бул RB7, като автомобилът беше спуснат с хеликоптер. Култард направи редица обиколки на пистата, както и няколко донъта.
„Беше незабравимо да карам RB7 тук, в Киалами. С енергията на Южна Африка и писта от световна класа е напълно ясно, че страната е готова да се присъедини отново към календара на F1“, призна Култард.
Вижте тази публикация в Instagram.
Реконструкцията на трасето и събитието на Ред Бул вече дават ясен сигнал, че Южна Африка иска отново да приема стартове от F1 в бъдеще.
„С богатата си история на събития от F1, пистата Киалами е напълно подходяща за провеждане на международни автомобилни състезания от най-висок клас“, се казва в изявление на трасето за южноафриканското издание IOL.
„Споделяйки идеята за създаване на завладяващо изживяване за зрителите и участниците, Киалами и Apex работят заедно, за да подготвят пистата за акредитация на ФИА за клас 1.“
David Coulthard went back to the Kyalami Circuit and set the track on fire with the RB7 🔥 😎
Who is ready for F1 to come to Mzansi? 🙋🏽♀️ 🙋
Check out what went down on @redbullracing‘s YouTube 👊🏻https://t.co/V05crA0LGm#RedBullRacing #F1 #RedBull #GivesYouWiiings pic.twitter.com/E0rOrjcxBI
— Red Bull South Africa 🇿🇦 (@RedBullZA) November 7, 2024