Рейс директорът на Формула 1 Нилс Витик не напусна по собствено желание ФИА, а е бил уволнен. Информацията е от няколко източника. 52-годишният германец я потвърди лично пред немски уебсайт с краткия коментар: „Не съм подавал оставка“. Той бил уведомен за уволнението малко преди официалното съобщение. Според BBC Витик така или иначе скоро е трябвало да бъде освободен. В тяхната информация се посочва, че „ранното му изхвърляне идва в резултат на отношенията му с [Мохамед] бин Сулайем“.
What is going on at the FIA 🤨🤨
F1 Race Director Niels Wittich apparently stepped down from his role with 3 races to go.
This wasn’t the case tho, when asked about it he said that “I have not resigned” and was only informed of his departure shortly before the announcement 😬 pic.twitter.com/YvSoKIhquj
— formula.jokes (@FormulaJokes) November 12, 2024
Освобождаването на Витик бе оповестено вчера с допълнението, че той щял „да преследва нови възможности“. Моментът за подобна промяна обаче е много странен, се посочва в анализи на ситуацията.
До края на шампионата остават три кръга. Твърди се, че в самата ФИА и във Формула 1 са били изненадани от новината. Освен това се говори за вероятен сблъсък на Витик лично с президента на федерацията Мохамед бин Сулайем
Единствената индикация за процеса бе реплика от известния журналист Джо Сейуърд. Той написа, че преди две седмици му е било „казано, че Нилс ще бъде уволнен… тоест предполагам, че конспиративните теоретици трябва да погледнат към Остин“.
Витик пое поста на рейс директор във Формула 1 през 2021 г. след скандала с финалната Гран при на Абу Даби и Майкъл Маси. В началото делеше състезанията с Едуардо Фрейташ. Португалецът бе уволнен преди края на сезон 2022 заради излизането на трактор на пистата по време на надпреварата в Япония на пистата Сузука. Така Витик остана сам на поста за последните два сезона преди внезапното си уволнение.
„Въпросът е защо? ФИА и Бин Сулайем бяха подложени на критики, докато рейс директорът се върна повече на заден план“, пише в свой анализ the-race.com.
„Напрежение имаше по различни въпроси – или директно свързано с проблеми по пистите (като правилата за изпреварване и ограниченията на трасетата) или по-широки теми като критиките на асоциацията на пилотите към отношението и справянето на ФИА с така нареченото лошо поведение, тоест ругаенето по време на пресконференции. Витик несъмнено е участвал в разговорите с пилотите, тъй като е част от пилотските брифинги по време на състезателните уикенди. А е известно, че не всички служители на Бин Сулайем са съгласни с неговите политики и методи. Възможно е двамата да не са постигнали съгласие по определени въпроси. В момента всичко са информирани спекулации, но засега няма по-убедително обяснение от това, че още една високопоставена фигура във ФИА е изпаднала в немилост с настоящото ръководство на федерацията“, се допълва в анализа.